اخبار گردشگری

احیا بافت تاریخی سمنان به مشارکت بخش خصوصی نیاز دارد

به گزارش ایرنا، تاکنون برای نوسازی و بازآفرینی این مناطق که در واقع ظرفیتی ارزشمند برای توسعه صنعت گردشگری است به جز در مواردی، اقدام اساسی صورت نگرفته است.
بر اساس آمار بیش از ۱۴۰ هزار هکتار بافت تاریخی در شهرهای کشور وجود دارد و هزار و ۷۰۰ محله شامل یکهزار بافت ناکارآمد و فرسوده شهری، ۶۰۰ بافت تاریخی، یکهزار و ۱۰۰ سکونتگاه غیررسمی در شهرهای کشور شناسایی شده است.
۲۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران در بافت های تاریخی و فرسوده شهرها زندگی می کنند و طبق برنامه ششم توسعه سالانه ۲۷۰ محله شامل بافت فرسوده، بافت تاریخی و سکونتگاه غیر رسمی بازآفرینی و ساماندهی می شود.
به اعتقاد کارشناسان، امر فعال شدن ستاد بازآفرینی شهری کشور از سال ۹۴ در کشور مبین توجه و رویکر دولت تدبیر و امید به محله های دارای بافت فرسوده است.
۵۷۲ هکتار بافت فرسوده در شهرستان سمنان وجود دارد که حدود ۳۵۷ هکتار آن بافت تاریخی است که قابلیت جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری را دارد.
۲ هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در این استان وجود دارد که باید با ارایه تسهیلات برای جلوگیری از روند افزایشی این بافت ها اقدام اساسی کرد.
سهم شهرستان سمنان از بافت فرسوده شهری استان بیش از ۲۵ درصد است که ۷۰ درصد آن در بافت تاریخی و هسته مرکزی شهر واقع شده که می‌توان با اتخاذ تصمیمات راهبردی این مناطق را به قطب گردشگری تبدیل کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: احیا بافت های تاریخی استان نیازمند همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
محمد جهانشاهی با بیان این که ۲۲ برنامه مشارکتی با همکاری بخش خصوصی برای احیا بافت های تاریخی استان برنامه ریزی شده است، افزود: مشارکت مردمی در احیا بناهای تاریخی سمنان برای جذب گردشگر باید بیش از پیش ملموس باشد.
وی اظهارداشت: برای افزایش مشارکت مردمی برای احیا بافت های تاریخی استان پیشنهادهایی به نهادهای دولتی و غیردولتی سازمان مرکزی و نهادهای داخل استان ارایه شد که تسهیلات مناسب برای مرمت در اختیار متقاضیان بناهای تاریخی قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون تسهیلات نوسازی برای خارج از بافت‌های تاریخی وجود دارد و از آنجا که قرار بر تخریب این بناها نیست این تسهیلات شامل آثار تاریخی نمی‌شود اما یکی از پیشنهادهای کاربردی اداره میراث فرهنگی استان تخصیص منابع به‌عنوان تسهیلات ارزان‌قیمت به مالکان بناها یا خانه‌های تاریخی محسوب می شود.
جهانشاهی اضافه کرد: بهسازی بافت‌های تاریخی می‌تواند در بهبود شرایط اجتماعی و فرهنگی و توانمند سازی آن ها در ایجاد ارزش‌افزوده کمک کند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان تصریح کرد: ایجاد فضای خدمات جدید برای جذب گردشگر در دستور کار این نهاد قرار دارد و در تلاش هستیم با ایجاد فعالیت خلاقانه متناسب با شرایط بافت، بتوانیم شاهد اثرات مثبت این تصمیم در بناهای تاریخی به لحاظ اجتماعی و فرهنگی باشیم.
جهانشاهی بیان داشت: باید در بافت تاریخی، کسب‌وکارهای جدید را برای نیاز گردشگران و خود مردم ساکن در این شهرها فراهم کنیم و اگر محورهای خوبی شامل معماری و مبلمان مناسب، رستوران، اقامتگاه، فروشگاه، صنایع ‌دستی و کافه‌های خوب در بافت تاریخی داشته باشیم همین امر خود به ‌خود با ایجاد فضای جدید شهری به جذب گردشگر کمک می‌کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با بیان این که باید به بافت‌های تاریخی به عنوان یک ارزش نگاه شود اما از سوی دیگر اعتبارات دولتی مرمت بافت‌های تاریخی پاسخگوی نیازها نیست، تصریح کرد: با شهرداریها و سایر دستگاه ‌هایی مانند اوقاف نشست‌هایی برگزار شد تا بتوانیم در بخش های مختلف باهدف بهره‌برداری از ظرفیت بافت تاریخی، مشارکت و سرمایه‌گذاری بیشتری را شاهد باشیم.
جهانشاهی خاطرنشان کرد: ضوابط بافت‌های تاریخی به‌عنوان یک مرجع برای کمیسیون‌های مختلف ازجمله کمیسیون ماده پنج در بحث شهرسازی استفاده می‌شود و این اتفاق در دامغان به‌عنوان اولین شهر نمونه، انجام شد.
حدود ۳۰ درصد از بافت تاریخی استان سمنان در مرکز این استان واقع شده و بر اساس آمار، شهرسمنان بزرگترین بافت تاریخی استان را داراست.
در سال گذشته بیش از هشت میلیارد ریال معادل چهاردرصد از اعتبارات مرکز استان سمنان، صرف احیا و بازسازی بافت فرسوده شد.
۵۷۲ هکتار بافت فرسوده در شهرستان سمنان وجود دارد که حدود ۳۵۷ هکتار آن بافت تاریخی است.
۶۰۲۶/۷۳۳۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


بافت تاریخی


مشارکت


میراث فرهنگی