اخبار گردشگری

مرمت کلیسای آفتارخانه سلماس در مراحل پایانی است

جلیل جباری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بنای آجری – سنگی با توجه به ویژگی های خاص و ارزشمند معماری در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: پوشش کلیسا به صورت آجری و به شکل ۲ گنبد بزرگ بر روی چهار پایه مدور آجری ساخته شده و سر درب سنگی آن که از مصالح بومی منطقه بوده، زیبایی خاصی به این کلیسا داده است.
وی افزود: این بنا در اثر زلزله سال ۱۳۰۹ شمسی سلماس دچار آسیب های جدی شده و خط شکستگی بر روی دیواره آن مشهود است و به دلیل مهاجرت ارامنه از منطقه، این کلیساها مورد حفاظت و رسیدگی قرار نگرفته است.
حسین بحرینی، مهندس ناظر طرح نیز با اشاره به اعتبار ۵۰۰ میلیون ریالی مرمت این ینای تاریخی، گفت: مرمت بدنه سنگی، سبک سازی، زیرسازی و آجر فرش پشت بام، انجام ایزولاسیون، انجام سفیدکاری فضای داخلی و اجرای آجر فرش کف کلیسا از مهمترین کارهای صورت گرفته در این بنای تاریخی است.
به گزارش ایرنا درهفت کیلومتری شرق شهرستان سلماس روستایی بنام آفتارخانه وجود دارد که کلیسایی قدیمی به همین نام نیز در آن واقع شده است؛ این کلیسا قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و متعلق به دوره صفویه بوده و در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
۸۱۳۵/۳۰۷۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


کلیسا


آفتارخانه


سلماس