اخبار گردشگری

فصل پنجم کاوش در عمارت خسرو قصرشیرین آغاز شد

سیروس ادیب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مرحله بخش شمال غربی عمارت خسرو کاوش می شود که این کار ادامه کاوش های باستان شناسی فصل چهارم در این مجموعه تاریخی است.
در فصل چهارم کاوش های این مجموعه ، ۸۰۰ متر از عمارت خسرو کاوش و ۳۰۰ متر از نهر شاهگدار نیز بازسازی شد.
وی ، میزان اعتبار تخصیص یافته برای انجام عملیات کاوش فصل پنجم در عمارت خسرو قصرشیرین را ۲ میلیارد ریال اعلام کرد.
بنای تاریخی عمارت یا قصر خسرو پرویز در حاشیه شمالی شهر کنونی قصرشیرین و در نزدیکی آتشکده چهار قاپی قرار دارد که اکنون تنها ویرانه هایی از آن دیده می شود.
این بنا در جهت شرقی – غربی و به ابعاد ۹۸ در ۲۸۵ متر بر روی تپه ای به ارتفاع هشت متر ساخته شده است که راه ورود به داخل بنا از طریق پلکان صورت گرفته است.
نخستین فصل کاوش ها توسط باستان شناسان ایرانی در این عمارت تاریخی از چند سال پیش آغاز شد که طی این کاوش ها مشخص شد این عمارت دارای بخش های مختلفی همچون حیاط میانی ، تالار ، اتاق ها ، رواق ها و بخش های مربوط به خدمتکاران است.
مساحت کنونی این عمارت تاریخی ۲۸ هزار و ۴۰۰ متر مربع است که ممکن است در پی کاوش های جدید افزایش پیدا کند.

** مرمت کانال ساسانی
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین همچنین از مرمت کانال ساسانی به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر با تخصیص ۲ میلیارد ریال اعتبار خبرداد.
ادیب ، با بیان اینکه بخشی از کانال ساسانی به واسطه احداث جاده مواصلاتی قصرشیرین به سرپل ذهاب طی چند سال گذشته تخریب شد، اظهارداشت: تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد ریال برای مرمت این کانال هزینه شده است.
کاخ خسرو (که با نام ۲ بنای ساسانی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است) ، بنایی مربوط به دوره ساسانیان است که درون شهر واقع شده و این اثر در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۳۲ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
شهرستان قصرشیرین بیش از یک صد اثر ثبتی و شناسایی شده باستانی دارد که می توان به آثاری چون چهارقاپو، کاخ ساسانی خسرو پرویز، حوش کسری، کاروان ‌سرای قصرشیرین و نهرشاه گدار اشاره کرد.
نهر شاهگدار اثری از دوره ساسانیان است که در شهرستان قصرشیرین قرار دارد.
در جبهه‌ شمالی بنای معروف به عمارت خسرو به موازات جاده‌ی کمربندی قصرشیرین – خسروی ، بقایای سامانه های آبرسانی دوره‌ ساسانی به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر قابل رویت است که در میان اهالی محل به نهر شاهگدار معروف است.
این کانال از طریق بندی که در شمال شرقی روستای صید ایاز است، آب رودخانه حلوان یا الوند را به حاشیه‌ شمالی شهر قصرشیرین انتقال می دهد.
این کانال با استفاده از بلوک‌هایی از جنس سنگ‌های ماسه‌ای خاکستری مایل به سبز رنگ و ملاط گچ ساخته ‌شده است.
قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.
۷۰۷۹/۳۰۱۲/۸۰۶۶

انتهای پیام /*


اجتماعی


میراث فرهنگی


کاوش عمارت خسرو


قصرشیرین