اخبار گردشگری

مرحله سوم عملیات مرمت ایوان عالی قاپو آغاز شد

به گزارش ایرنا پایگاه اطلاع رسانی پایگاههای ثبت جهانی و گروه حفظ و احیای میراث فرهنگی استان اصفهان روز یکشنبه به نقل از ‘ فریدون اله یاری ‘ اعتبار اختصاص یافته برای مرمت تزئینات لایه چینی و دیوار نگاره های تصویری و تزئینی تالار ورودی ایوان عالی قاپو را ۲ میلیارد ریال و از محل اعتبارات ملی پایگاههای ثبت جهانی اعلام کرد.
وی با اعلام اینکه مرحله اول و دوم این عملیات در ضلع شمالی ایوان عالی قاپو به پایان رسیده است ادامه داد: در حال حاضر اقدامات مرمتی در ورودی تالار مرکزی درحال انجام است و در مرحله های بعدی تزئینات دیوار نگاره های راه پله های شاهی نیز مرمت می شوند.
‘فریبا خطابخش ‘مدیر پایگاه ثبت جهانی میدان امام (ره) و سرپرست گروه حفظ و احیای میراث فرهنگی استان اصفهان نیز گفت: مرمت دیوار نگاره ها شامل پاکسازی شیمیایی و فیزیکی، استحکام بخشی لایه های تاریخی، موزون سازی و تثبیت نهایی می باشد.
کاخ عالی قاپو یکی از مهمترین بناها و معماری های نفیس اصفهان است، این کاخ در واقع ورودی دولتخانه صفوی بوده است که در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف الله واقع شده است.
ارتفاع این بنای تاریخی ۴۸ متر است و ۶ طبقه دارد که با راه پله های مارپیچ می توان به آنها رسید.
کاخ موزه عالی قاپو در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ شمسی به شماره ۱۰۴ به ثبت ملی رسید. این عمارت که در مجموعه میدان امام قرار دارد به همراه مجموعه میدان امام در اردیبهشت ۱۳۵۸ به شماره ۱۱۵ به ‌عنوان میراث جهانی به ثبت یونسکو ( ( سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) رسید.
۷۱۴۱ / ۲۰۹۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


کاخ عالی قاپو


اصفهان