اخبار گردشگری

۱۰ اقامتگاه بوم گردی در کردستان ایجاد می شود

آوات مُکاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۵۰ پرونده خانه های بوم گردی در استان تشکیل شده است، اظهار داشت: ۱۰ خانه ای که موافقت اولیه آنها اخذ شده تا پایان تابستان در سنندج، مریوان و سروآباد احداث یا ایجاد می شود.
وی افزود: این خانه ها عمدتا خانه هایی هستند که در روستاهای قرار دارند که بافت سنتی و تاریخی خود را حفظ کرده اند و صاحبان آنها با تغییر کاربری اقدام به ایجاد خانه بوم گردی می کنند و یا برخی نیز در حال احداث خانه های جدید در روستاهای خود هستند.
مکاری با بیان اینکه برای هر کدام از این خانه های بوم گردی حدود ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات اشتغالزایی تسهیلات در نظر گرفته ایم، تاکید کرد: خانه هایی که به تازگی احداث می شوند زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی از مصالح، نماها و تزئیینات بومی و سبک معماری هر روستا استفاده می شود.
وی یادآور شد: تسهیلات بانکی این طرح طبق طرح توجیهی هر خانه تا سقف دو میلیارد ریال در نظر گرفته شده اما با توجه به وسعت خانه های بوم گردی در استان هزینه احداث هر خانه در کردستان بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ریال متغیر است.
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اضافه کرد: پیش بینی می شود در هر یک از خانه های بوم گردی دو تا چهار نفر مشغول بکار شوند ضمن اینکه مهمترین هدف از ایجاد آنها حفظ فرهنگ، تاریخ، سنت و محیط زیست و طبیعت روستاها است.
مُکاری با بیان اینکه در سال گذشته تنها سه باب خانه بوم گردی در مسیر ژاوه رود شهرستان سنندج شامل روستاهای گلین، تخته و دولاب ایجاد شده است، گفت: اداره کل میراث فرهنگی برای جلوگیری از شکست طرح و ارتقای سطح کیفی طرح ایجاد خانه های بوم گردی فعالیت های خود را به سمت ارائه آموزش به متقاضیان در روستاهای گردشگر پذیر هدایت کرده است.
به گزارش ایرنا، ۴۳ روستای کردستان براساس شاخص های توریسم به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده اند و بیش از ۱۰ مورد از این روستاها اکنون در کانون توجه توریسم قرار دارند و دارای ظرفیت های گردشگری هستند.
استانداری کردستان برای هر کدام از این روستاها تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار پیشنهاد کرده است.
استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون ۸۷۲ اثر از این تعداد شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول شامل (آثارتاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۵۶ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.
۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


بوم گردی


روستاهای هدف