اخبار گردشگری

۳۲ شی باستانی در پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه مرمت شدند

به گزارش شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، مرجان شوشتری بیان کرد: در پی حادثه رخ داده برای تعدادی از اشیای پایگاه آیاپیر ایذه در بهمن پارسال، و لزوم مرمت آثار آسیب دیده، کارشناسان پایگاه جهانی تخت جمشید برای مرمت این آثار اعلام آمادگی کردند که در این رابطه توسط کارشناسان مربوط، کار بازدید و بررسی آثار، مستندنگاری و شناسایی آسیب وارده به قطعات سنگی و ایجاد کارگاه مرمت آغاز شد.
وی ادامه داد: کارگاه مرمتی مذکور با همکاری مدیرکل امور پایگاه‎های سازمان میراث فرهنگی و مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‎جمشید راه‎اندازی شد و چهار متخصص مرمت سنگ، کار خود را در راستای مرمت اشیا آغاز کردند.
معاون میراث فرهنگی خوزستان افزود: به منظور بندکشی و مقاوم‎سازی قطعات آسیب دیده، ترکیبی از ماسه و سیمان همراه با پودرسنگ با درصد اختلاط مشخص ملاطی تهیه شد.
شوشتری اضافه کرد: همچنین بوسیله ترکیب مشخص آب و گل رس به همراه پودرسنگ ترکیب مشخصی برای همرنگ‎سازی قطعات بندکشی شده استفاده شد که همگونی ملاط را با بافت اصلی حفظ می کند.
شوشتری، بازدید و بررسی قطعات پراکنده در محوطه، مستندنگاری و شناسایی آسیب‎های واردشده به قطعات سنگی، شناسایی قطعات پاره‎یابی، ایجاد کارگاه، تجهیز کارگاه، ایجاد فضای مناسب برای محل کارگاه در پایگاه آیاپیر، جابجایی قطعات سنگ و انتقال روی سکوی تراز، پاکسازی قطعات سنگی و خشکه‎چینی و به دست آوردن ترتیب قطعات در اشیا را از جمله اقدامات حفاظتی و مرمتی این پروژه بیان کرد.
وی خاطرنشان کرد: در این دوره مرمت اضطراری، ۳۲ شی آسیب‎دیده مورد مرمت و حفاظت قرار گرفت که در یک مورد، قطعه‎سنگ منقوش به شکل درب که به بیش از ۱۷۰ قطعه نامنظم تقسیم شده بود، مرمت و مقاوم‎سازی شد.
وی با بیان اینکه اشیای مرمت‎شده، اشیایی هستند که در آینده به موزه در دست احداث ایذه منتقل خواهند شد، از تخصیص اعتبار برای راه‎اندازی این موزه خبر داد و افزود: محل این موزه در اداره میراث فرهنگی ایذه خواهد بود و این آمادگی وجود دارد تا پس آماده‎سازی، اشیای مرمت‎شده پایگاه آیاپیر به این مکان منتقل شوند.
در بهمن پارسال نگهبان نوبت شب به دلیل آنچه که پرداخت نشدن حقوق و مزایای وی عنوان شد، با پتک برخی اشیای تاریخی پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه را تخریب کرد.
پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر در منطقه باستانی ایذه، محلی برای نگهداری آثار به دست آمده از کاوش‌های منطقه شمی، کول فرح، کوشک نورآباد و… ایذه است که اشیای به دست آمده از این مناطق متعلق به دوره ایران باستان از جمله الیماییان است.
شهر ایذه در ۲۵۰ کیلومتری از اهواز مرکز خوزستان و در شرق این استان واقع است.
۷۱۵۸/ ۶۰۳۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


آثارب باستانی


ایذه


مرمت