اخبار گردشگری, اقامتگاه

نرخ شب‌مانی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور

فاطمه مقدم

انتخاب محل اقامت مناسب همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در طول سفر بوده است. خصوصاً زمانی که قرار است به قصد گردشگری و آشنایی با فرهنگ منطقه‌ای و البته آسودن از دغدغه‌های پر تب‌وتاب شهری و لمس آرامش زندگی سنتی به سفر بروید.

نرخ شب‌مانی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور

این نوع آشنایی دست نمی‌دهد مگر آنکه به دل فرهنگ مقصدتان سفر کنید بدون هیچ فاصله‌ای. تصور کنید تجربه زندگی به سبک اقوام مختلف ایرانی، خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی محلی با همان اصالت و به همان سبک، آشنایی با صنایع‌دستی و سنت‌های مقصد، شب‌مانی در خانه‌ای که رنگ و بوی فرهنگ مقصدتان را دارد؛ چه جنوب باشد، چه شمال یا غرب و شرق. همه اینها در اقامتگاه‌های بوم‌گردی که عمدتاً خانه‌های قدیمی بازسازی‌شده هستند، فراهم است.

■ ■ ■
اقامتگاه بوم‌گردی زاغ‌بور
قیمت: ۵۵,۰۰۰ تومان
منطقه: خراسان جنوبی، بیرجند
اقامت در اتاق ۵ یا ۶ نفره
ویژگی‌های اقامتگاه: خانه سنتی زاغ‌بور با قدمتی ۱۵۰ ساله (قاجاریه) در ۶۹ کیلومتری نیزار خور (زیستگاه زاغ‌بور) بنا شده است. این اقامتگاه روستایی با معماری حیاط مرکزی، دیوارهایی از خشت و گل، حوضچه، ایوان و شاه‌نشین منطبق بر معماری بومی خانه‌های کویری طراحی شده است. در این اقامتگاه صبحانه محلی رایگان سرو می‌شود.
■ ■ ■
اقامتگاه بوم‌گردی میراحمد خواف
قیمت: ۳۵,۰۰۰ تومان
منطقه: خراسان رضوی، خواف
ویژگی‌های اقامتگاه: قدمت این اقامتگاه به دوران پهلوی اول (۸۰ سال پیش) برمی‌گردد و از مصالح بوم‌آوردشده نظیر چوب، خشت پخته و گل برای ساخت آن بهره برده شده است. مجموعه بوم‌گردی میراحمد با دارابودن
۴ اتاق اقامتی و ۲ سوئیت (شامل: اتاق خواب، سرویس بهداشتی و آشپزخانه) ظرفیت پذیرایی از ۳۰ گردشگر را دارد. در این اقامتگاه صبحانه محلی رایگان
سرو می‌شود.
■ ■ ■
اقامتگاه بوم‌گردی چهل‌پنجره یزد
قیمت: ۴۹,۰۰۰ تومان
منطقه: یزد
ویژگی‌های اقامتگاه: دارای ۶ سوئیت با نام‌های زیبای چلچله، چلچراغ، چل‌دخترون، چل‌تکه، چل‌ستون و چله‌نشین بوده و ظرفیت پذیرش ۲۲ گردشگر را دارد و دارای سیستم سرمایش و گرمایش کولر گازی و شوفاژ است. خانه سنتی چهل‌پنجره در یک طبقه
با حیاط مرکزی و به‌صورت خشتی با نمایی آجری و طبق معماری مربوط به دوره پهلوی اول بنا شده است. در این اقامتگاه صبحانه محلی رایگان سرو می‌شود.
■ ■ ■
اقامتگاه بوم‌گردی کلبه قزلباش
قیمت: ۵۵,۰۰۰ تومان
منطقه: گلستان، مینودشت، زنگلاب
ویژگی‌های اقامتگاه: این خانه روستایی در دو طبقه در زمینی به مساحت ۲هزار متر مربع و زیربنای
۴۲۰ مترمربع بنا شده است. خانه سنتی قزلباش با دارابودن ۷ اتاق اقامتی، ظرفیت پذیرایی از ۴۵ گردشگر را در محیطی جنگلی و کوهستانی دارد. در این اقامتگاه صبحانه محلی رایگان سرو می‌شود.
■ ■ ■
اقامتگاه بوم‌گردی فردیس قشم
قیمت: ۵۵,۰۰۰ تومان
منطقه: هرمزگان، قشم
ویژگی‌های اقامتگاه: اقامتگاه بوم‌گردی فردیس واقع در جزیره قشم در فاصله ۶۰ متری ساحل قشم قرار دارد. اتاق‌های اقامتی با معماری کپری ولی با مصالح کاهگل و چوب نخل به‌صورت هنرمندانه‌ای طراحی شده و دارای
۶ اتاق با ظرفیت ۲۵ نفر است. در این اقامتگاه صبحانه محلی رایگان سرو می‌شود.
■ ■ ■
اقامتگاه بوم‌گردی سرای سایه
قیمت اقامت در اتاق یک‌تخته با صبحانه: ۱۲۰,۰۰۰ تومان
منطقه: اصفهان، کاشان
ویژگی‌های اقامتگاه: اقامتگاه بوم‌گردی سرای سایه در بافت تاریخی شهر کاشان، استان اصفهان واقع شده است. این خانه سنتی، قدمتی نزدیک به ۲۰۰ سال دارد و سبک معماری قاجاری آن در گوشه‌وکنار بنا به‌وضوح مشهود است. سرای سایه ۶ اتاق اقامتی دارد که دورتادور حیاط قرار دارند و در اتاق‌ها رو به حیاط مرکزی باز می‌شود.