اخبار گردشگری

آبراه های قدیمی در عالی قاپو مطالعه باستان شناسی می شود

به گزارش ایرنا وابط عمومی پایگاههای ثبت جهانی استان اصفهان روز جمعه به نقل از ‘ فریدون اله یاری ‘ اضافه کرد: این اقدام در راستای شناسایی مسیرهای آبرسانی به حوض میانی ایوان عالی قاپو و در جریان مرمت پشت بام ها انجام می شود.
خاطرنشان می شود، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان روز چهارشنبه هفته جاری از کشف یک آبراه و حوض سنگی قدیمی در پشت بام ضلع شمالی عمارت عالی قاپو واقع در میدان تاریخی امام (نقش جهان) این شهر خبر داد.
مدیر پایگاه ثبت جهانی میدان امام (ره) نیز گفت: عملیات مرمت پشت بام ضلع شمالی عمارت عالی قاپو برای برطرف شدن پوسیدگی و مرمت سقف های چوبی این مکان و سبک سازی و آواربرداری پشت بام های طبقه سوم و چهارم ضلع شمالی انجام می شود.
فریبا خطابخش افزود: این عملیات با اعتباری افزون بر ۸۰۰ میلیون ریال از اعتبارات ملی پایگاه ثبت جهانی میدان امام (ره) تامین شده است.
در زمان شاه عباس دوم برای اینکه چشم انداز بهتری بر میدان وجود داشته باشد ایوان عالی قاپو و ۱۸ ستون آن و همچنین حوض مسی و تاسیسات آبرسانی آن از طبقات پایین به ایوان بنا اضافه شد.
کاخ عالی قاپو یکی از مهمترین بناها و معماری های نفیس اصفهان است، این کاخ در واقع ورودی دولتخانه صفوی بوده است که در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف الله واقع شده است.
ارتفاع این بنای تاریخی ۴۸ متر است و ۶ طبقه دارد که با راه پله های مارپیچ می توان به آنها رسید.
کاخ موزه عالی قاپو در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ شمسی به شماره ۱۰۴ به ثبت ملی رسید. این عمارت که در مجموعه میدان امام قرار دارد به همراه مجموعه میدان امام در اردیبهشت ۱۳۵۸ به شماره ۱۱۵ به ‌عنوان میراث جهانی به ثبت یونسکو ( ( سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) رسید.
۷۱۴۱ / ۲۰۹۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


عالی قاپو


اصفهان