اخبار گردشگری

اجرای قانون حمایت از صنایع دستی شعار سال را محقق می کند

بهمن عسگری سوادجانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: صنایع دستی ایرانی به عنوان مجموعه ای از صنایع هنری و سنتی با رعایت ضوابط شرعی و قانونی همراه با محوریت خلاقیت، ذوق و زیبایی شناسی، با بهره گیری از مواد اولیه قابل دسترس به صورت فردی یا گروهی تولید می شود.
وی افزود: رشته های فرش دستباف و صنایع دستی شامل نساجی سنتی، بافته های داری و غیرداری، پوشاک سنتی، کاشی سنتی، سفال و سرامیک، چرم، هنرهای سنتی وابسته به معماری، انواع صنایع دستی فلزی، چوبی، حصیری، دریایی، استخوان، رودوزهای سنتی، آبگینه، کاغذی، طراحی و نقاشی، میناکاری، سازهای سنتی و پیشه های وابسته به گروه های یاد شده است.
عسگری سوادجانی تصریح کرد: در همین راستا و به منظور اجرای قانون بیمه تامین اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار (کُددار)، دولت مکلف به اقدام برای بیمه کردن واجدان شرایط این قانون است.
وی یادآور شد: در راستای اجرای این قانون، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و گردشگری و صنعت، معدن و تجارت موظفند صدور مجوز تاسیس و پروانه تولید کارگاهی انفرادی و گروهی، صدور کارت شناسایی صنعتگر موضوع این قانون، صدور مجوز فروشگاه های انحصاری هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران، صدور گواهی اصالت برای آثار صنایع دستی و هنرهای سنتی، صدور مجوز تاسیس و بهره برداری از خانه های صنایع دستی و بازارچه های صنایع دستی، صدور مجوز برگزاری حراج آثار فاخر قابل فروش صنایع دستی و هنرهای سنتی، صدور برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی و همچنین درجه بندی و صدور گواهی کیفیت به کارگاه ها و فروشگاه های صنایع دستی و هنرهای سنتی را انجام دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: اعمال نظارت و حمایت های لازم در راستای بهبود کیفی محصولات صنایع دستی و فرش دستباف به ویژه در حوزه صادرات، برنامه ریزی، سیاستگذاری و نظارت بر وضعیت کارگاه های تولیدی و آموزش صنایع دستی و فرش دستباف، پشتیبانی از هنرمندان و صنعتگران و همکاری با مراجع ذیصلاح برای تعیین و اعطای درجه هنری به هنرمندان این حوزه، هماهنگی و برنامه ریزی در مورد مالکیت معنوی و فکری در دستورکار این سازمان است.
به گفته وی، سازماندهی نظام اطلاع رسانی و همکاری با دستگاه های مربوطه برای تدوین سرفصل دروس هنرستان ها، آموزشکده ها و دانشکده های صنایع دستی و فرش دستباف از سوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و گردشگری و صنعت، معدن و تجارت انجام می شود.
وی گفت: در این قانون، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و گردشگری می تواند برای تولید و عرضه محصولات صنایع دستی، فرش دستباف و هنرهای سنتی املاک در اختیار خود را با اتعقاد قرار داد به فعالان این حوزه واگذار کند.
عسگری سوادجانی تاکید کرد: همچنین دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند در برنامه های تشویقی و اهدای جوایز غیرنقدی با اولویت از صنایع دستی و فرش دستباف اصیل ایرانی استفاده کنند.
وی افزود: به منظور اجرای مطلوب این قانون بانک های عامل بخشی از تسهیلات مسکن خود را با هماهنگی قانون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و گردشگری و صنعت، معدن و تجارت برای تامین مسکن هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی و فرش دستباف اختصاص می دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: دستگاه های اجرایی و شهرداری ها مکلفند در طراحی فضاهای عمومی شهری از نمادهای صنایع دستی، فرش دستباف و هنرهای سنتی متناسب با معماری ایرانی و اسلامی استفاده کنند.
وی یادآور شد: براساس این قانون دولت می تواند برای ارتقای تحصیلی هنرمندان و استادکاران صنایع دستی و فرش دستباف کمک هزینه تحصیلی تعیین و پرداخت کند.
عسگری سوادجانی اظهار کرد: با اجرای این قانون علاوه ساماندهی وضعیت هنرمندان صنایع دستی، فرش دستباف و هنرهای سنتی زمینه تسریع در تحقق اهداف شعار امسال با عنوان ‘حمایت از کالای ایرانی’ فراهم می شود.
وی گفت: رونق بازار، بهبود چرخه اقتصادی، افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، ارتقای درآمد خانوارها، جذب گردشگران داخلی و خارجی و رشد شاخص های توسعه ای از مهمترین دستاوردهای اجرای این قانون محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مشتمل بر ۱۵ ماده و هفت تبصره در جلسه علنی ۲۶ دی ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی تصویب و ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ازسوی شورای نگهبان تایید شد.
اکنون افزون بر ۳۰ نوع صنایع دستی عشایری در چهارمحال و بختیاری تولید می شود که بخشی از تولیدات صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری، علاوه بر ایجاد اشتغال فصلی و افزایش درآمد خانوارها، توانسته نشان ملی نیز دریافت کند.
صنایع دستی شهری و روستایی چهارمحال و بختیاری نیز از تنوع بسیار بالایی برخوردار است
و انواع بافته های داری مانند فرش، گلیم و مشتقات آن ها از مهمترین صنایع دستی شهری و روستایی این استان به شمار می رود.
جامعه مرتبط با صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری به دو دسته فعال و نیمه فعال تقسیم می شود که طبق آمار، اطلاعات و مجوز موجود، در چهارمحال و بختیاری ۱۲ هزار صنعتگر، در حوزه تولید صنایع دستی این استان شناسایی شده اند.
فعالان این حوزه دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار هنرمند هستند که تنها از همین راه گذران زندگی می کنند.
۷۳۶۲/۲۰۹۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


قانون حمایت از هنرمندان


چهارمحال و بختیاری