اخبار گردشگری

دیدار با بزرگ ترین گنبد آجری جهان

زنجان، شهر سردسیر و خنکی است؛ بنابراین به راحتی می تواند به عنوان یکی از مقاصد خوب ایران گردی در بهار و تابستان باشد. علاوه بر آب و هوای خوش تماشای از نزدیک بلندترین گنبد آجری جهان دلیل خوبی است تا به این شهر سفر کنید و سری به «سلطانیه» شهری که هشت بهشت را در خود جای داده، بزنید.

«گنبد سلطانیه» گنبدی است که در سال ۸۴ به عنوان هشتمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و در ۴۳ کیلومتری شمال غربی زنجان قرار دارد. نام این شهر از «محل شاه نشین» گرفته شده و ابتدای قرن هشتم هجری قمری در دوران سلطان محمد خدابنده (الجایتو) پایتخت ایلخانیان بوده؛ بنایی که شامل هشت ایوان و هشت مناره می شود و نمادی از هشت در بهشت را ترسیم کرده. بنای این گنبد پس از گنبدهای سانتاماریا و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ دنیا است و به عنوان بزرگ ترین گنبد آجری جهان نیز شناخته می شود.

«سلطانیه» شهری با قدمت بسیار زیاد است؛ اما متاسفانه بی توجهی به آن موجب شده هم اکنون قسمت بزرگی از این شهر تاریخی که یک مجموعه معماری و سندی مهم از شهرسازی در دوران مغول است در خاک مدفون باشد؛ به طوری که از آثار این شهر عظیم، تنها سه بنای مجموعه تاریخی «چلبی اوغلو»، «بقعه ملاحسن کاشانی» و همین «گنبد سلطانیه» باقی مانده است.

بنای «چلبی اوغلو»، بنایی منسوب به مقبره سلطان چلبی است که به احتمال زیاد در قرن هشتم هجری قمری ساخته شده است. بنا در جنوب غربی این شهر تاریخی در مسیر عبوری «سلطانیه» به سمت «خدابنده» که تنها با ارگ سلطانیه ۱۰ دقیقه پیاده فاصله دارد، جای گرفته است.

اما اگر دوست دارید در بهار گشتی در شهر زنجان بزنید، از بازار تاریخی شهر که به قلب اقتصادی این شهر قدیمی معروف است نگذرید؛ طولانی ترین بازار مسقف کشور که در دوره قاجار ساخته شده. همچنین در ۱۵کیلومتری جنوب شهر سلطانیه در روستای تاریخی «ویر» تماشای «معبد داش کسن» که از دوران ساسانی و ایلخانی به یادگار مانده را از دست ندهید.

علاوه بر این در جنوب شهر زنجان، بعد از ارگ سلطنتی، دو کیلومتر طی کنید و جاده آسفالته را بگیرید تا به «بقعه ملاحسن کاشی» برسید که قدمت آن به قرن دهم هجری قمری می رسد. اگر اهل موزه گردی هستید نیز سری به موزه «رختشویخانه» و «عمارت ذوالفقاری» با مردان نمکی اش هم بزنید.

اما برای رسیدن به زنجان، اگر از تهران راهی زنجان هستید باید از مسیر قزوین-زنجان حرکت کنید و به تاکستان، ابهر و خرمدره برسید. سپس در ضلع جنوبی آزادراه قزوین-زنجان، گنبد آبی سلطانیه را به چشم خواهید دید. برای تهیه سوغاتی نیز زنجان یک شهر غنی است. چارق و ملیله، ظروف مسی، چاقوهای دسته زنجان از جمله سوغات هایی است که می توانید از این شهر به یادگار ببرید.

همچنین اگر کنجکاو امتحان کردن خوراکی های مختلف هر شهر هستید هم پیشنهاد ما به شما خوردن شیرینی های معروف زنجانی مثل باقلوای زنجانی و شیرینی شستی است. برای اقامت یکی، دو روزه در زنجان هم به شما پیشنهاد می دهیم در هتل ها، اقامتگاه ها و مهمانسراهای زنجان اتاقی رزرو کنید و برای گشت و گذار به شهرهای اطراف ازجمله سلطانیه بروید.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.