اخبار گردشگری

آبراه قدیمی در عالی قاپوی اصفهان کشف شد

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی پایگاه های ثبت جهانی استان اصفهان روز چهارشنبه به نقل از فریدون اله یاری اعلام کرد: در جریان کار باستان شناسی مسیرهای آبرسانی به حوض میانی ایوان عالی قاپو و پس از آوار برداری پشت بام ضلع شمالی این عمارت تاریخی، یک حوض سنگی قدیمی کشف شد.
وی با بیان اینکه این حوض سنگی در ابعاد ۱۱۰ در ۸۶ سانتی متر و به عمق ۴۰ سانتی متر است، افزود: این حوض متصل به یک آبراه سنگی است و مسیر آبرسانی را به یک چاه در همان نزدیکی وصل می کند.
مدیر پایگاه ثبت جهانی میدان امام (ره) نیز گفت: عملیات مرمت پشت بام های ضلع شمالی عمارت عالی قاپو در جهت مرمت سقف های چوبی پشت بام و آوار برداری پشت بام های طبقه سوم و چهارم ضلع شمالی آغاز شده بود که در جریان عملیات باستان شناسی این آبراه قدیمی توسط محمود منشی از استادهای مرمت کشف شد.
فریبا خطابخش اضافه کرد: عملیات باستان شناسی درباره ادامه مسیر آبرسانی با برچیدن آجر فرش های پشت بام عمارت عالی قاپو ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار، کار باستان شناسی مسیرهای آب رسانی به حوض میانی عالی قاپو درحال انجام است، گفت: کشف این آبراه در زیر آجرفرش پشت بام عالی قاپو نشان می دهد مسیرهای آبرسانی در یک دوره تاریخی پوشانده شده است.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اوائل اردیبهشت امسال از آغاز مطالعات باستان شناسی و مرمت آبراه های قدیمی عمارت عالی قاپو خبر داده بود.
کاخ عالی قاپو یکی از مهمترین بناها و معماری های نفیس در میدان امام (ره) اصفهان است.
این کاخ ورودی دولتخانه صفوی بوده است که در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف الله قرار دارد.
کاخ موزه عالی قاپو که در سال ۱۳۱۰ به شماره ۱۰۴ به ثبت ملی رسیده بود، همراه با مجموعه میدان امام (ره) در اردیبهشت ۱۳۵۸ به شماره ۱۱۵ به ‌عنوان میراث جهانی به ثبت یونسکو ( سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ) رسید.
۳۰۱۱ / ۲۰۹۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


عالی قاپو


اصفهان