اخبار گردشگری

مرمت بازار تاریخی شهرضا آغاز شد

پایگاه اطلاع رسانی گروه حفظ و احیا میراث فرهنگی استان اصفهان روزچهارشنبه به نقل فریدون الله یاری افزود: بازار تاریخی شهرضا بنایی برجا مانده از دوران سلجوقی است که بخشهایی از آن فرسوده و آسیب دیده است.
وی مرمت بخشهای فرسوده و آسیب دیده شامل استحکام بخشی ستونها ، طاقها و اجرای چند دهانه طاق را از اقدامات مرمتی در دست اجرا در این بنای تاریخی عنوان کرد.
وی ادامه داد: اقدامات مرمتی این بازار در دو جبهه مختلف و با هزینه ای بالغ بر پنج میلیارد ریال انجام می شود.
الله یاری به اهمیت این بازار تاریخی به لحاظ موقعیت جغرافیایی اشاره کرد و افزود: در دوره صفویه این بازار با توجه به اینکه در مسیر راه عراق و فارس قرار داشته و مرکز داد و ستد با ایلات قشقایی و بختیاری بوده، یک مرکز تجاری پررونق به حساب می‌آمده است.
وی همچنین با اشاره به بخشهای مختلف تجاری این بازار خاطر نشان کرد: این بازار بزرگ و قدیمی در مرکز شهر و در بخش های بازارآقا سیدعلی، نخود بریزها، کفاش‌ها، حاج ربیع و بازار مسگرهاست که هم اکنون در اختیار کسبه آن شهرستان است.
بازار بزرگ تاریخی شهرضا از جمله بازارهای قدیمی کشور محسوب می شود و متعلق به دوره سلجوقیان است که به شکل زیبایی در دل بافت قدیمی شهر طی قرون گذشته گسترش یافته است.
این بازار شامل چند کاروانسرا و اماکن قدیمی است ؛ در مرکز بازار چهار سوقی با گنبدی آجری بنا شده که از جمله آثار تاریخی این شهر محسوب می شود.
نوع ساخت و معماری بازار برگرفته از شیوه معماری دوره سلجوقیان با طاق های وسیع و بلند است.
وجود حجره های قدیمی و کاروانسراها و تیمچه ها بر شکوه و زیبایی این مکان تاریخی افزوده است.
شهرضا در ۸۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.
د/۷۱۴۱/ ۶۰۲۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


آثار تاریخی


بازار


شهرضا


استان اصفهان