اخبار گردشگری

ضرورت تعریف چشم انداز فرهنگی و اجتماعی شهر شیراز

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در این میزگرد که با عنوان «بررسی ظرفیت های فرهنگی شیراز» با بحث نمونه‌ای در مورد «روز شیراز» در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس برگزار شد ثبت شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی در یونسکو از محور‌های این گفت‌ و ‌گو بود که بر این اساس همه فعالان فرهنگی شهر بر این باورند که ثبت آن با این عنوان در جهان باعث استفاده از همه ظرفیت‌های ادبی شیراز خواهد شد و زمینه‌ را برای گردشگری ادبی فرهنگی بیش از پیش فراهم خواهد آورد.

** شیراز شهر گفت و گو و صلح
معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در میزگرد ایرنا با نگاهی به تاریخچه این شهر و گذشته فرهنگی آن در دوره های قبل و بعد از اسلام گفت: شیراز به دلیل پیشینه و روحیه فرهنگی اهالی‌اش کمتر درگیر جنگ بوده و شهر صلح قلمداد می‌شده است.
ابراهیم گشتاسبی‌ راد افزود: معتدل بودن آب و هوای شیراز توانسته به توسعه فرهنگی این خطه کمک کند و انجام کار فرهنگی در چنین شهری با پیشینه فرهنگی غنی بسیار دشوار است و به همین دلیل نیازمند برداشتن گام‌های حساب شده در این زمینه هستیم به ‌گونه‌ای که فضای مدرن را بپذیریم و فرهنگ بومی این خطه را نیز حفظ کنیم.
وی ادامه داد: در دو ماه گذشته ۱۹ برنامه با هدف گسترش نشاط اجتماعی شهروندان محلات پایین شهر اجرا شده که ۱۱ برنامه از این تعداد در ایام نوروز بوده است.
معاون شهردار شیراز افزود: اجرای ۱۴ برنامه برای هفته شیراز نیز پیش بینی شده بود که هشت مراسم از این تعداد صورت پذیرفت و برگزاری سایر برنامه‌ها به دلیل مصادف ‌شدن با ارتحال امام جمعه شیراز تعطیل شد.
وی با اشاره به اینکه تداوم برگزاری اینگونه برنامه‌ها در دیگر ایام سال در دستور کار است، گفت: مسئولان به مناسبت اجرای این جشن‌ها به محله‌های مختلف و بویژه حاشیه شیراز رفتند و از نزدیک با مردم گفت‌ وگو کردند و مشکلات آن‌ها را شنیدند.

** تدوین اطلس جامعه‌ شناسی لازم است
گشتاسبی راد در ادامه افزود: دنبال کردن اهداف فرهنگی نیازمند بهره‌مندی از اطلس جامعه‌شناسی است که اطلاعات موجود در این خصوص جامع نیست.
وی اظهار کرد: فعالیت‌های مربوط به روز و هفته شیراز نباید مختص به شهرداری باشد و باید در قالب برنامه‌ریزی جامع در این زمینه با مدیریت استانداری، وظایف بین همه دستگاه‌ها تقسیم شود و حتی افتتاحیه ‌ها و مراسمی که در هفته دولت نیز انجام می‌گیرد، در هفته شیراز انجام شود.
معاون شهردار شیراز، وعده برگزاری جشنواره آواها و نواها و جشنواره ادبی در هفته شیراز سال آینده در سطح استانی و بعد از آن در سطوح ملی و بین المللی داد و گفت: اگر می خواهیم این شهر توسعه پیدا کند باید مردم آن مطالبه‌گر باشند به‌ گونه‌ای که اگر سازمان‌ها وظایف خود را به شکلی صحیح انجام ندهند، مردم مطالبات خود را پیگیری کنند.
گشتاسبی راد با اشاره به اینکه یکی از مؤلفه‌های راندمان، ارزیابی شرایط در گذشته است افزود: تلاش زیادی صورت گرفته که برنامه ریزی‌ها در حوزه فرهنگی شهرداری شیراز براساس نظرسنجی و نیاز سنجی از جامعه انجام شود و بر همین اساس برای تکمیل اطلس اجتماعی جامع سراغ دانشگاه شیراز رفته ایم و از متخصصین امر کمک گرفته ایم.
وی در پاسخ به پرسشی در زمینه نبود برندسازی و برنامه ریزی برای هفته شیراز در خارج از این شهر و استان فارس و در سطح ملی و بین المللی گفت: در گذشته سابقه برگزاری هفته شیراز در شهرهای دیگر کشور وجود داشته که متأسفانه انعکاس چندانی نیافت از همین رو به دنبال برندسازی برای روز و هفته شیراز هستیم که این کار نیز نیازمند زمان است.

** فرهنگ و اعتبارات
لیلا دودمان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز نیز در این نشست با تأکید بر اینکه دیدگاه خوشبینانه و بدبینانه رسانه‌ها باعث افزایش روحیه مطالبه‌گری مردم می‌شود، افزود: نتیجه تلاش در حوزه فرهنگی و ریشه پویایی و سکون، در دراز مدت خود را نشان می دهد.
وی اظهار کرد: بودجه شهرداری شیراز در سال ۹۷ با حدود ۲۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته مواجه بوده که این کاهش اعتبارات در حوزه فرهنگی خود را بیشتر نشان داده و از رقم ۷۰ میلیارد تومان پیشنهادی به ۴۳ میلیارد تومان کاهش یافته است.
وی ادامه داد: اعتبار جاری فرهنگی شهرداری شیراز نیز تنها چهاردهم درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داده که در تلاش هستیم این رقم در آینده به حدود هفت درصد افزایش پیدا کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به توزیع متناسب عدالت اجتماعی و فرهنگی در جامعه اشاره و عنوان کرد: در ایام عید نوروز مراسم و جشن هایی با هدف ایجاد و افزایش امید اجتماعی، شادی و نشاط در ۱۴ محله و همچنین در هفته شیراز نیز در ۱۹ محله شیراز برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه آثار و شواهدی از تغییر و تحولات فرهنگی در جامعه احساس می شود، افزود: توجه به امور فرهنگی سیال است و نیاز به زمان دارد تا عوامل بازدارنده ای که وجود دارد رفع شود.

** بانک اطلاعاتی جامع شیراز تهیه می‌شود
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز گفت: از روز نخست فعالیت شورای شهر شیراز برنامه ها در قالب میان مدت یکساله و دراز مدت پنج ساله هدف گذاری شده اما متأسفانه در این مسیر با مشکل نبود اطلاعات مواجه هستیم که اکنون با دانشگاه شیراز برای حل این مشکل مذاکره شده تا بانک اطلاعاتی جامعی در این زمینه ایجاد شود.
وی ادامه داد: برنامه ریزی فرهنگی در شیراز براساس مؤلفه های ذاتی شیراز نظیر شهر سبز، گفت‌وگو محوری و حاکم بودن اندیشه، همزیستی مسالمت‌ آمیز ادیان و تجمع فرهنگ‌ها در شیراز در قالب برگزاری سه نوع جشنواره مکانی، اندیشه ای و سرگرمی تدوین شده به ‌گونه ای که ذیل هر جشنواره نیز دهها برنامه گنجانده شده است.

** بی توجهی به توانمندی های شیراز
رییس انجمن حمایت از حقوق مدنی شهروندان کشور نیز در این نشست گفت: فرهنگ در معنای آن به رصد مقوله‌های زیست‌ محیطی و اجتماعی نیز می‌پردازد و شیراز چه در معنای عام و چه در معنای خاص ظرفیت بسیاری در حوزه‌های فرهنگی دارد.
محمدرضا گل همیشه‌ بهار با بیان اینکه ظرفیت شیراز در حوزه فرهنگ عمومی و اختصاصی بسیار است، بیان داشت: باوجود این زمینه، ‌آن ‌گونه که باید به توانمندی‌های این شهر توجه نشده است.
وی افزود: در دیگر کشور‌ها شهر‌هایی که ظرفیتی به مراتب کمتر از شیراز دارند در مقایسه با این شهر گام‌ های مهمی برای پیشبرد اهداف توسعه‌ ای برداشته‌ شده است.
گل همیشه ‌بهار عنوان کرد: براساس رویکرد ملی در حوزه شبکه زیست‌ محیطی ایران، به جد می‌توان گفت ایرانی‌ها تعلق خاصی به شیراز دارند و شیراز را زادگاه دوم خود می‌دانند و این احساس می‌تواند محور تعامل بین استان‌ها باشد.

** شاید حسرت بخوریم
وی بیان کرد: با وجود این، شیراز ناشناخته ‌تر آن است که فکر می‌کنیم و ظرفیت‌هایی که از این شهر سراغ داریم و تصوری که از شناخت مردم از پایتخت فرهنگی ایران داریم درست نیست زیرا حتی سعدی و حافظ بخوبی به مردم شناسانده نشده اند.
رییس انجمن حمایت از حقوق مدنی شهروندان کشور با بیان اینکه درصورت بهره نگرفتن از فضای فرهنگی و اجتماعی شیراز ممکن است فرصت‌های بسیاری را از دست دهیم، اضافه کرد: مصادره کردن مولانا، این نگرانی را به ‌وجود می‌آورد که اگر بموقع از فضا و فرصت‌های بین‌المللی برای شناساندن شخصیت‌های فرهنگی شیراز استفاده نکنیم، ممکن است فردا حسرت بخوریم.
این فعال اجتماعی فرهنگی ادامه داد: سال‌ها گفته می‌شد که بیت معروف سعدی، ‘بنی‌آدم اعضای یک پیکرند’، بر سردر سازمان ملل نگاشته شده است‌ در حالی که چنین نیست بلکه این شعر در قالب خط نستعلیق نقش بسته بر فرش و تنها به زبان فارسی در یکی از دیوار‌های بیرونی سازمان ملل نصب شده بود.
وی ادامه داد: به تازگی وزیر امور خارجه کشورمان، دکتر ظریف از فرصتی که در سازمان ملل پدید آمد استفاده کرد تا قالی نفیس ایرانی با این شعر سعدی در یکی از دیوار‌های این سازمان نصب شود بنابراین می‌طلبد با دیدی واقع‌بینانه به موضوعات فرهنگی بنگریم و در پی فرصت‌های مناسب برای معرفی شیراز به دیگر کشور‌های جهان باشیم.

** شیراز شهر خلاقی ادبی نشد
رییس انجمن حمایت از حقوق مدنی شهروندان کشور بیان داشت: اولین شهر خلاق ادبی جهان ادینبورگ و دومین آن ملبورن بود. دوازده سال پیش و در زمان شورای سوم شهر با پارلمان محلی شهر ادینبورگ و ملبورن مذاکراتی به‌منظور ارائه راهکار‌هایی برای ثبت شیراز با عنوان شهر خلاق ادبی، صورت گرفت اما دیدگاه سیاسی حاکم در شورای شهر، مانع از به ثمر رسیدن این برنامه شد.
وی افزود: در عرصه بین‌المللی اگر برای کسب چنین عنوان‌هایی در ابتدای کار اقدام شود، زودتر به نتیجه می‌رسیم زیرا می‌توان ظرفیت‌های موجود را القا کرد اما به مرور زمان دست‌اندازهای فرهنگی بیشتر و روزنه‌ها کمتر می‌شود، با این تفاسیر با از دست رفتن این فرصت در شورای سوم شهر شیراز، هم‌اکنون باید سرمایه و زمان بیشتری را صرف شناساندن ظرفیت‌های ادبی شیراز در جهان کنیم.
رییس انجمن حمایت از حقوق مدنی شهروندان کشور از مسئولان فرهنگی درخواست کرد که فرهنگ را سیاسی نکنند و بیان داشت: شورای شهر ماحصل نهاد مدنی و قانونمندی است اما دغدغه‌ امروز جلوگیری از دخالت دیدگاه‌های سیاسی در عرصه مدیریت شهری است درحالی که باید دیدگاه اجتماعی را در این زمینه حاکم کرد.

** برنامه ریزی بلند مدت می خواهیم
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز نیز در این نشست عنوان کرد: این نگرانی برای سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز وجود دارد که برداشت مسئولان از انتقاد‌ها و مخالفت‌ها، سمت و سوهای سیاسی پیدا کند.
محمد مرادی افزود: این اتفاق در دوره‌های پیشین رخ داده و آنچه ممکن است امروز به‌ منزله آسیب رخ دهد این است که برنامه‌های فرهنگی را تنها در بازه کوتاه ‌مدت چهارساله ببینیم و نه در بازه‌های طولانی مدت.
وی بیان داشت: مدیران فرهنگی نباید در حوزه‌های تخصصی دخالت کنند برای مثال وقتی کارشناس ادبی معتقد است اثری نباید به چاپ برسد این اتفاق نباید از طریق سفارش مدیران و مسئولان رخ دهد زیرا ضربه بر پیکره فرهنگ خواهد بود.
مرادی با انتقاد اینکه برخی مدیران در یادروزهای سعدی و حافظ قادر نیستند از روی متن تهیه ‌شده بخوانند گفت: این موضوع نشان می‌دهد آنان نباید در حیطه‌هایی جز تخصص خود دخالت کنند.
این استاد ادبیات دانشگاه شیراز بیان داشت: در حوزه‌های فرهنگی، شاهد آن هستیم که از مخاطبان نظرسنجی نمی‌شود؛ این در حالی است که باید از مردم هم به‌ صورت عام و هم به ‌صورت خاص نظرخواهی شود تا برنامه‌ ریزی‌ها براساس خواست آنان صورت گیرد، مسلم است تصمیمی که شورای شهر می‌گیرد،ممکن است تصمیم همه مردم نباشد.
معاون فرهنگی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز ابراز داشت: در ساختار سایت شهرداری و همچنین نشریات این سازمان باید تغییراتی رخ دهد و نشریات این سازمان باید به ‌صورت متمرکز و زیرمجموعه خود سازمان باشد نه روابط عمومی آن.
وی ادامه داد: مهمترین ظرفیت شیراز، در بخش ادبی و فرهنگی آن است و اگر ادبیات را از شیراز بگیریم همه هویت این شهر زیر سؤال رفته است.
مرادی درباره کسب عنوان شهر خلاق ادبی برای شیراز گفت: باعث تأسف است که این طرح کارشناسی به دلیل مسائل سیاسی ناتمام ماند. ممکن است متخصصان گرایش‌هایی مختلف داشته باشند اما راهکاردر این مورد، هم ‌افزایی و تعامل همیاری و آشتی‌ است.
وی با بیان اینکه مدیران باید در حوزه‌های تخصصی به دانشگاه اعتماد کنند، ابراز داشت: هم‌اکنون زمینه مناسبی برای این مهم میسر شده است که مقدمه آن حضور فردی دانشگاهی در منصب ریاست سازمان فرهنگی ‌اجتماعی شهرداری شیراز است و امید است این انتخاب در عمل نیز باعث امیدبخشی به جامعه شود.
مرادی افزود: باور دارم دانشگاه در حوزه‌های نظری تواناست و هر جا به این نهاد اعتماد شود، سیاست‌گذاری‌های کلان و برنامه‌ ریزی‌ها بهتر به نتیجه می‌رسد.
وی اظهار داشت: یکی از جاهایی که دانشگاه باید با جدیت در آن حاضر شود، شورای نامگذاری است که براساس سیاست‌‌های کلان نظام حضور یک استاد تاریخ، علوم اجتماعی و ادبیات پیش‌بینی شده است و دانشگاه می‌تواند حضوری مؤثرتر و پررنگ ‌تر در تصمیمات بلند مدتی که در نامگذاری شهر صورت می‌گیرد، داشته باشد.
۷۳۷۵/۹۸۷۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


شهر شیراز


فعالیت فرهنگی


میزگرد