اخبار گردشگری

بنای تاریخی قلعه پوراشرف ایلام مرمت می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام از مرمت قلعه تاریخی پوراشرف که در شش کیلومتری ضلع جنوب شرقی شهرستان دره شهر در روستای شیخ مکان قرار گرفته است خبر داد.

عبدالمالک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی این استان روز ۳۱ اردیبهشت ۹۷ با اعلام این خبر افزود: اعضای شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان سرفصل هایی را برای اجرایی کردن عملیات مرمتی در قلعه پوراشرف بررسی کرده و این عملیات در راستای حفاظت، مرمت و استحکام بخشی بنای مذکور بلامانع دانسته و مورد موافقت تمام اعضا قرار گرفت.

برخی از سرفصل های پیشنهادی و به تصویب رسیده شامل تهیه مصالح و اجرای سنگ فرش کف اتاق ضلع شمالی با استفاده از تخته سنگ و ملات سیمان با بندکشی ، بنایی با سنگ لاشه (اجرای دیوار سنگی لبه بام در ضلع شمالی و غربی) ، بند کشی نمای دو طرف دیوار در ضلع شمالی و ضلع غربی طبقه اول (اندود با ملات گچ )، ترمیم آجرکاری المان وردی با آجر سه سانتی، قرینه سازی و اجرای مجدد المان آجری ورودی قلعه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام ادامه داد: از دیگر سرفصل های پیشنهادی مرمت قلعه پوراشرف بنایی با سنگ لاشه (اجرای دیوار سنگی در ضلع شمالی طبقه اول داخل اتاقها) ، بند کشی دیوار در ضلع شمالی طبقه اول ، اجرای طاق سنگی (طاق و تویزه ) در سقف تخریب شده ضلع شمالی طبقه اول با لاشه سنگ و ملات گچ، اجرای قیر اندود روی بام محلهای اجرایی سقف طبقه اول و حجره ها، مرمت دیوار در ضلع شمالی ( حجره های بیرونی )، اجرای بندکشی دیوار در ضلع شمالی، اجرای طاق سنگی (طاق و تویزه )در سقف حجره های بیرونی است.

شنبه زاده از دیگر مصوبات پیشنهادی مرمت دوغاب ریزی روی طاق سنگی در محلهای اجرا شده سقف اتاق ها، خاکریزی و اجرای درناژ (شفته ریزی) در پشت بام در محل مرمت شده سقف در ضلع شمالی و جنوبی، ترمبم و بند کشی حوض و آبنمای بیرونی قلعه، تهیه و ساخت و نصب شابلن گچی قوس ها و دهنه ها، اندود سیمانی با ملات ماسه و سیمان به ضخامت ۳ سانتی متر روی سقف طبقه اول نیز اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام عنوان کرد: سنگ نوشته نصب شده روی دیوار ورودی قلعه پور اشرف، در سال ۱۳۳۵ قمری به دستور محمد خان پور اشرف در این منطقه از دره شهر ساخته شده است. بیشترین مصالح بکار رفته در اسکلت بنا، قلوه سنگ و در مواردی از آجر جهت تزئین از جمله سر در ورودی ها و برجستگی ها روی دیوار استفاده شده است. این قلعه کاربرد نظامی- مسکونی داشته و متعلق به دوران قاجار و در نوع خود بی نظیر است. این بنای تاریخی به شماره ۲۹۲۳ مورخ ۷۹/۹/۲۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.