اخبار گردشگری

پیاده روی در بافت تاریخی یزد

ناظر طرح‌های عمرانی شهرداری منطقه بافت تاریخی یزد از تخصیص بیش از ۳٫۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی این منطقه از شهر خبر داد و گفت: از ابتدای امسال اجرای ۱۴ طرح عمرانی جهت رفاه حال ساکنان و گردشگران این بافت تاریخی جهانی آغاز شده است.

موحد میرشمسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تعداد زیاد طرح‌های فعال شهرداری در منطقه بافت تاریخی یزد، اظهار کرد: طرح‌های فعال شهرداری جهت رفاه حال ساکنان این بافت و گردشگرانی که از سراسر دنیا برای بازدید از این بافت جهانی به یزد سفر می‌کنند، در حال اجراست و همچنان عملیات اجرایی آنها برقرار است.

وی یکی از این طرح‌ها را کف‌سازی و بدنه‌سازی گذرگاه محله فهادان با اعتباری معادل ۲۵۰ میلیون تومان اعلام و تصریح کرد: این طرح شامل اجرای آجرفرش، موزائیک فرش و بدنه‌سازی است که با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

وی ادامه داد: اینچنین طرحی نیز در محله شاه ابوالقاسم با اعتبار بیش از ۱۱۹ میلیون تومان در مرحله اجرا قرار دارد که پیشرفت ۸۰ درصدی دارد.

میرشمسی از دیگر طرح‌های عمرانی شهرداری بافت تاریخی را حصارکشی و رفع خطر در این محدوده با توجه به ماهیت این بافت تمام خشتی و احتمال هر گونه ریزش و فرونشست زمین ذکر کرد که با اعتبار ۱۷۴ میلیون تومانی در دستو رکار است.

وی کف‌سازی و رفع موانع خیابان امام(ره)، اصلاح و کف‌سازی حد فاصل میدان شهید بهشتی تا خیابان مهدی، پاک‌سازی جوی‌های آب و حذف پل‌های مسیر به ویژه پل روبروی حظیره با اعتبار ۱۰۳ میلیون تومان که اخیراً تکمیل شده است را از دیگر این طرح‌ها برشمرد.

این مسئول در ادامه بیان کرد: بدنه و کف‌سازی کوچه علاقه بند در محل میدان امیرچخماق با اعتبار ۲۱۰ میلیون تومان و مسیر گردشگری حد فاصل آب انبار گیو تا آتشکده زرتشتیان با اعتبار ۱۶۹ میلیون تومان نیز از دیگر این طرح‌ها بوده که به تازگی خاتمه یافته است.

وی به فعال بودن طرح‌های لکه‌گیری و روکش آسفالت معابر بافت تاریخی با تخصیص اعتبار ۲۶۶ میلیون تومان اشاره کرد و افزود: جمع‌آوری نماهای قدیمی و کاهگل و هزارچینی شدن کوچه‌های محدوده خیابان فرخی از میدان شهید بهشتی تا کوچه بیمارستان دکتر رهنمون با اعتبار ۲۰۴ میلیون تومان از دیگر این طرح‌هاست.

این مسئول از اتمام و بهره‌برداری خیلی زود عملیات کف‌سازی و بدنه‌سازی مجموعه سهل ابن علی(ع) با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان، کف سازی، پیاده‌رو سازی و اصلاح شیب کوچه‌های تل خاکستری و کوچه ۴۰ خیابان امام(ع) با اعتبار ۲۲۰ میلیون تومان، خبر داد.

وی یکی دیگر از طرح‌های مهم در این محدوده تاریخی را مرمت مسیر رودخانه باغ دولت آباد خواند و عنوان کرد: کف‌سازی و بدنه‌سازی این مسیر با استفاده از سنگ لاشه و ایجاد فضایی ییلاقی با اعتبار ۲۰۵ میلیون تومان در حال انجام است که تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.

میرشمسی، کف‌سازی و ساماندهی خیابان مصلی با اعتبار ۸۵ میلیون تومان و کف‌سازی و بدنه‌سازی محدوده کوشک نو و آسیاب آبی این محدوده با اعتبار ۷۳ میلیون تومان را از دیگر طرح‌های رو به اتمام شهرداری منطقه تاریخی شهر یزد اعلام کرد.

وی از ایجاد سرویس‌های بهداشتی عمومی در کوچه فرط مجموعه بازارخان با سرمایه‌گذاری ۱۵۷ میلیون تومان خبر داد و علت اجرای این طرح را ارائه خدمات لازم به گردشگران خارجی در این مسیر گردشگری عنوان کرد.

این مسئول همچنین به ایجاد یکسری پارکینگ‌های بر معبر و کوچه‌های پرتردد در بافت تاریخی شهر اشاره کرد و گفت: برای این طرح‌ها نیز ۱۷۴ میلیون تومان اعتبار دیده شده است.

وی با اشاره به ایجاد پارک کوچه الرحمان و محله تل، بیان کرد: ساماندهی پارک درون محله‌ای گنبد سبز نیز مانند پارک‌های مذکور در مرحله طراحی و آغاز به کار است که برای این طرح‌ها۱۲۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.

این مسئول ادامه داد: مرمت و تکمیل پارک شیخداد با اعتبار ۸۰ میلیون تومان، ساماندهی و ایجاد فضاهای سبز سید گل سرخ و باغ گندم با ردیف اعتبار ۲۶۳ میلیون تومان در مرحله اجرا است.

وی در مورد طرح جدول‌گذاری، بازسازی و اصلاح جداول فرسوده سطح بافت تاریخی، بیان کرد: این طرح در محدوده‌های بافت‌های تاریخی خیابان آیت الله کاشانی، بلوار بسیج، خیابان سلمان با اعتباری معادل ۴۵۰ میلیون تومان عملیاتی شده و به زودی به پایان خواهد رسید.

میرشمسی در پایان از دیگر طرح‌های عمرانی منطقه را حفر چاه‌های جذبی خواند که از سال ۸۸ تاکنون هر ساله در این منطقه در حال اجراست و امسال نیز متناسب با درخواست‌های مردمی با اعتبار ۱۰۵ میلیون تومان آغاز شده و براساس مکان‌یابی محل آب‌گرفتگی‌ها و شیب زمین در حال انجام است.

منبع: ایسنا

پیاده روی در بافت تاریخی یزد