اخبار گردشگری

بام های سفالی آستارا با طرح های بوم گردی احیا می شود

به گزارش خبرنگار ایرنا یونس رنجکش عصر شنبه در همایش تخصصی واکاوی فرهنگ دریایی کرانه های جنوبی خزر در سالن شهرداری آستارا افزود: آستارا به شهر بام های سفالی مشهور است اما استفاده از سفال در بام خانه های آن منسوخ شده و طرح های بوم گردی در احیای آن موثر خواهد بود.
وی اظهار کرد: زنجیره خدمات گردشگری در آستارا کامل نیست و به دلیل فعالیت جزیره ای سازمان های دولتی و خصوصی، گردشگران به صورت هدفمند از خدمات این حوزه بهره مند نمی شوند.
رنجکش بیان کرد: فرهنگ دریایی به عنوان جاذبه گردشگری می‌تواند بستر توسعه اقتصادی را در این شهرستان فراهم کند و برگزاری نشست های تخصصی، در برندسازی آستارا و جذب گردشگر تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: به منظور معرفی گیاهان دارویی آستارا نظیر گل گاوزبان، در اواخر خردادماه امسال جشنواره ملی گیاهان دارویی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری در این شهرستان برگزار خواهد شد و سایت موزه گیاهان دارویی نیز در پارک جنگلی بی بی یانلوی آستارا به زودی راه اندازی خواهد شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا هم در این نشست گفت: اطلس میراث فرهنگی آستارا در کنار پنج شهرستان دیگر استان گیلان با هدف شناسایی و معرفی آثار تاریخی تهیه می شود و برای پژوهشگران آثار علمی مفید خواهد بود.
داریوش ملک زاده افزود: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، تاکنون ۸۰ اثر تاریخی در آستارا شناسایی شده و قدیمی ترین آنها، غار روستای آق مسجد با بیش از سه هزار و ۵۰۰ سال قدمت است.
وی خانه بلژیکی ها، مدارس حکیم نظامی و داریوش، بقعه شیخ محمود خیوی و غار آق مسجد آستارا را جزو آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی نام برد و از تلاش برای احیای آنها خبر داد.
ملک زاده ادامه داد: طرح یک روستا یک محصول با محوریت گلیم در روستای عنبران آستارا اجرا خواهد شد و در این راستا به هر هنرمند صنایع دستی، تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی اختصاص خواهد یافت.
نشست تخصصی واکاوی فرهنگ دریایی کرانه های جنوبی خزر، به مناسبت هفته بزرگداشت میراث فرهنگی با حضور استادان دانشگاه، صاحب نظران و علاقه مندانی از استان های مختلف در سالن شهرداری بندر آستارا برگزار شد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و از ۱۸ و نیم کیلومتر ساحل دریای خزر برخوردار است.
۷۱۰۵ / ۷۱۲۴/۲۰۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


گیلان


آستارا


طرح های بوم گردی