اخبار گردشگری

نمایشگاه شکوه هنر درشاهرود گشایش یافت

به گزارش ایرنا ، ‘ تکوک ‘ ها به ظروف تجملی اطلاق می شود که در دوران کهن به شکل جانوران مختلف ساخته می شدند و به طور معمول به شکل آوند بوده و برای نوشیدن مایعات در آیین های مذهبی و درباری استفاده می شدند.
براساس یافته های باستان شناسی هنر تکوک یا ریتون سازی حدود ۶هزار سال قدمت دارد ، این هنر
در طول دوران حکومت مادها پیشرفت بسیارکرد و در دوران هخامنشیان به اوج خود رسید.
یونانیان این هنر را از ایرانیان تقلید کرده و نام آن را ریتون گذاشتند.
در میان تکوک های موجود ، آثار کشف شده در کلاردشت اهمیت زیادی دارد همچنین تکوک های سفالی کشف شده در ‘تپه مارلیک ‘ و ‘ تپه سیلک ‘ برتری این هنر ایرانی را بر جهانیان نمایان ساخته است .
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود جمعه شب در حاشیه آیین گشایش این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هدف از برگزاری آن را آشنایی مردم به ویژه نسل جوان با پیشینه هنر سفالگری در استان سمنان و شهرستان شاهرود دانست و افزود: این نمایشگاه از آن جهت که دوره ای از تاریخ سفالگری کشور را به نمایش می گذارد، می تواند از جنبه زیباشناختی نیز مورد توجه استادان و دانشجویان هنرهای تجسمی قرار گیرد.
حمیدرضا حسنی اضافه کرد: در نمایشگاه شکوه هنر، تکوک های سفالینه دوره های مختلف تاریخی، از ۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد در موزه شاهرود برای بازدید علاقمندان به نمایش گذاشته می شوند .
وی یادآور شد: به مناسبت هفته میراث فرهنگی، نمایشگاه آوند آذین شامل مجموعه آینه، قاب و قلمدان با نقش های مینیاتور دوره قاجار در موزه عرفان شرق بسطام و نمایشگاه تصاویر مربوط به دوره قاجار در محل ایوان الجایتو مجموعه تاریخی بسطام برپا می شود.
همچنین اجرای نقالی بهاره جهان دوست، هنرمند برجسته کشور و اجرای موسیقی مقامی با حضور محمود احراری از خراسان رضوی از جمله دیگر بخش های برنامه گشایش این نمایشگاه بود.
موزه شاهرود در ساختمان بلدیه قدیم این شهر در ۲ طبقه قرار گرفته است. این موزه شامل ۲ بخش باستان شناسی و مردم شناسی است.
شهرستان شاهرود ۱۴۸ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد که از این تعداد ۶۳ بنا، ۷۳ تپه و محوطه تاریخی و ۱۱ اثر معنوی است.
۷۳۵۹/۶۱۶۷۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


نمایشگاه


شکوه هنر


شاهرود