اخبار گردشگری

۴۰ هزار شیء تاریخی در گنجینه رشت نگهداری می شود

رضا علیزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بمناسبت روز ملی موزه و میراث فرهنگی افزود: متاسفانه بدلیل کمبود فضا این تعداد شیء قابل نمایش بصورت همزمان نیست و بطور دوره ای در این موزه به نمایش گذاشته می شوند.
وی اظهار کرد: مصمم هستیم در برنامه های پیش رو اهتمام به حوزه موزه و موزه داری به سبب یکی از جاذبه های مطرح در مقوله گردشگری مورد توجه قرار گیرد.
علیزاده با بیان اینکه شعار امسال در هفته پاسداشت موزه و میراث فرهنگی ‘موزه های درهم تنیده، رویکرد های نو، مردمان نو ‘ تعیین شده، ادامه داد: اقدامات مطلوبی در حوزه موزه های استان انجام شده بطوریکه سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی و ملی در این حوزه جذب شد اما به هیچ عنوان کافی نیست.
وی اضافه کرد: می بایست برای ماندگاری مسافر در رشت به فکر ایجاد جاذبه های جدید بود که یکی از این جاذبه ها ، ایجاد و توسعه موزه داری است.
علیزاده به نمایش درآوردن شکوه تاریخی عصر آهن در موزه رشت را جاذبه ای نو در حوزه موزه و موزه داری گیلان عنوان کرد که با استقبال مردم مواجه شده است.
جام مارلیک پس از حدود نیم قرن دوری در موطن خویش، گیلان و در گنجینه رشت رونمایی شد و مردمان این سرزمین توانستند از نزدیک، نشان هویتشان را در زادبوم خویش به تماشا بنشینند.
بازدید از ۵۹ شیء زرین عصر آهن از جمله جام های زرین مارلیک و درخت زندگی در آستانه هفته پاسداشت موزه و میراث فرهنگی در معرض تماشای مردم قرار گرفته است. اشیاء یادشده شامل جام های مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین با مهره های چهار پیچان و آویز به شکل خوشه انار، دکمه و سربند زرین و … است که تا سیزدهم خردادماه برای مردمان گیلان به نمایش گذاشته می شود و پس از رشت، در کشور هلند به نمایش در می آیند.
۲۸ اردیبهشت ماه، روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نام گرفته است.
۱۸۸۱/۲۰۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


موزه و موزه داری


گیلان