اخبار گردشگری

۵ اثر تاریخی سلماس در حال مرمت و بازسازی است

جلیل جباری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اتمام عملیات مرمت این آثار در موعد مقرر، افزود: کارگاه های مرمت این ابنیه های تاریخی حتی در شرایط نامناسب جوی در هفته های اخیر نیز تعطیل نشد.
وی ابراز امیدواری کرد که با احیای این آثار و ابنیه های تاریخی، حضور گردشگران خارجی و داخلی در این منطقه افزایش یافته و اقتصاد سلماس متحول شود.
وی افزود: برای احیا و مرمت کلیساها و آثار تاریخی سلماس اعتباری بالغ بر ۲۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی تامین شده است.
به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان، سنگ ‌نگاره خان ‌تختی مربوط به دوره ساسانیان بوده و در کیلومتر ۱۵ جاده سلماس به ارومیه و بر دیواره کوه پیرچاووش واقع شده است؛ این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۶۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سلماس کنونی در دوره اشکانیان یکی از مناطق حایل بین ایران و امپراتوری روم بود و پس از آن به محل درگیری‌های نظامی ۲ قدرت شاهنشاهی ایران ساسانی و امپراتوری روم بدل شد؛ سنگ ‌نگاره خان ‌تختی یادگار یکی از پیروزی‌های ایرانیان بر رومیان است و در آن تصویر اردشیر پاپکان و ولیعهدش شاپور یکم در بازگشت از فتح ارمنستان و پیروزی بر سپاهیان روم در حالی که ۲ تن از حکمرانان ارمنی هدایایی به آنان تقدیم می‌کنند، قابل مشاهده است.
کلیسای هفتوان سلماس نیز در روستای هفتوان در سه کیلومتری جنوب شهر سلماس واقع شده که به دستور شاه عباس صفوی احداث شده است؛ این کلیسا کاملا از سنگ‌های سیاه آذرین تراش ‌دار و با دقت خاصی کار شده است.
گنبد مرکزی آن به صورت هرم دوازده تَرک بوده و بنای آن بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته است؛ در قسمت ورودی کلیسا چندین کتیبه به خط ارمنی و نقوش مذهبی دیده می‌شود که نشان‌دهنده ساخت اولیه بنا در قرن ۱۳ و ۱۴ میلادی است؛ این بنا در اثر زلزله سال ۱۹۳۰ میلادی خسارت سنگینی دید و پس از آن بازسازی شد.
کلیسای روستای درشک سلماس نیز یکی از کلیساهای قدیمی ارامنه مربوط به دوره قاجار بوده که در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۸۴۰ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
کلیسای آخته خانه سلماس مربوط به ۱۸۹۰ میلادی بوده و در روستایی به همین نام واقع شده و در هفتم مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۵۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید؛ قدمت آن طبق نوشتهٔ موجود در لوح سردرب ورودی به سال ۱۸۹۰ میلادی می رسد.
حمام شیخ یکی دیگر از آثار تاریخی سلماس است که در مرکز این شهرستان قرار دارد که در زمان پهلوی اول و با بهره ‌مندی از معماری سنتی ایرانی احداث شده است؛ محمد طسوجی نام بانی این اثر تاریخی است که با پیگیری و تلاش وی پروسه ساخت آن از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۲ و به مدت سه سال به طول انجامید.
این حمام به مدیریت حاج شیخ مجتبی انتظاری اداره می‌شد و به همین دلیل به این نام شهرت یافت و در سال ۱۳۷۹ به شماره ۳۴۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
۳۰۷۲/۸۱۳۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت و بازسازی


سلماس