اخبار گردشگری

از فراز ایوان سلطان سلیمان،زیباترین عکس های عمرتان را بگیرید!/تصاویر

مهدی بذرافکن

استانبول نبض تجاری،اقتصادی ترکیه و بزرگترین شهر این کشوراست. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را از هم جدا می کند. نتیجه این که استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار گرفته است.

درباره ویژگی های استانبول همین بس که بدانیم در سال ۲۰۱۰ به عنوان مرکز فرهنگ اروپا برگزیده شد. نکته مهم تر آن که این شهر از لحاظ تعداد گردشگران خارجی سومین شهر توریستی دنیاست.

به گزارش توریسم آنلاین” برای سفر به استانبول از ایران کار چندان سختی نداریم. سفر به این کشور نیاز به ویزا ندارد و به راحتی می توان از طریق هوایی و زمینی به ترکیه و استانبول سفر کرد.

نسبت به سایر شهرهای ترکیه، استانبول از فرهنگ بالاتر و البته زیبایی هایی چشم نوازتر برخوردار است. همجواری با تنگه بسفر و دریای مرمره مناظر زیبایی را در این شهر بندری ایجاد کرده است.
اگر به قصد سیاحت به استانبول سفر کنید با چهار،پنج روز کارتان می شود و می توانید در صورت داشتن یک راهنمای خوب اغلب نقاط این شهر را بگردید.

استانبول را باید از دو زاویه نگریست. یکی بحث شهریت آن و ساختمانهای مدرن آن است که مانند سایر شهرهای بزرگ اروپایی است و چیز آنچنان جذابی ندارد اما وقتی به مکانهای گردشگری آن می نگری درمیابی که این شهر حرفهای بسیاری برای گفتن دارد.

در این نوشتار سعی می کنم از زاویه ای نسبتا متفاوت سفرنامه خودم را درباره استانبول بنویسم.به همین خاطر هم هست که در برخی جاهای این نوشته به فرهنگ مردم استانبول پرداخته ام که شاید اندکی منفی به نظر برسد اما یقینا به نقاط مثبت نیز اشاره می کنم.
حال تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

بهترین زمان سفر به استانبول
بهترین زمان سفر به شهر استانبول به تاریخ شمسی سه ماه اول فصل بهار و خصوصا اردیبهشت و خرداد است. در این ایام هوا نه خیلی سرد است و نه خیلی گرم و می توان لحظات خوب و خوشی را ثبت کرد. اگر برف دوست دارید پیشنهاد می کنیم زمستان به این شهر سفر کنید که اغلب روزهایش برفی است.

وضعیت هتل ها
شاید اینگونه به نظر برسد که استانبول چون یک شهر مدرن اروپایی است و گردشگر پذیر نیز هست باید هتل های خوب و فوق مدرنی داشته باشد اما باید گفت بر خلاف انتظار اینگونه نیست!

البته این حرف بدان معنی نیست که هتل های استانبول مدرن نیست. اصلا، منظور این است که به نسبت یک شهر اروپایی هتل های مثلا پنج ستاره اش شاید از هتل های پنج ستاره شهرهای بزرگ کشورمان مانند تهران و شیراز و اصفهان و مشهد کمتر باشد.
این حرف را حتما آنانی که به استانبول سفر کرده اند تایید می کنند. گفته می شود به دلیل حضور گردشگران بی شمار در استانبول هتل های این شهر چون همواره مشتری دارند بر خلاف سایر شهرهای ترکیه مانند آنتالیا و آنالیا به هتل های خود نمی رسند.

در باب رانندگان تاکسی و فرهنگ و آدابشان!
در استانبول اراده کنی تاکسی روبرویت توقف می کند! هر چند که کرایه ها –البته به پول ما-اندکی گران است اما همین که در این شهر بزرگ و شلوغ دسترسی به آن به سهولت است خود نعمتی است. البته رانندگان تاکسی مانند اغلب مردم شهر سیگاری هستند و خیلی هم برایشان فرقی نمی کند که مسافر دارند یا نه! آنها کار خودشان را می کنند؛ سیگارشان روشن است. اما انصافا اگر بابت سیگار کشیدن به آنها تذکر دهی بی چک و چانه آن را خاموش کرده و معذرت خواهی هم می کنند. هر چند که این رانندگان مانند برخی از رانندگان کشورمان اعصاب ندارند و بر اثر کوچکترین برخوردی دست به یقه می شوند و این در شهری اروپایی مانند استانبول کمی عجیب به نظر می رسد.

فرهنگی شبیه به فرهنگ ما
در طول حضورم در استانبول شاهد چند کاروان عروسی بودم که مانند کشور خودمان ماشین ها پشت سر هم حرکت می کردند و بوق می زندد و حتی ترقه هم پرتاب می کردند!

اهمیت به صبحانه
ترکیه های ها و استانبولی ها به شدت به صبحانه اهمیت می دهند و آن را مهمترین وعده غذایی خود می دانند. ازسوسیس وانواع تخم مرغ گرفته تا عسل وپنیرو ارده و شیره و انواع خشکبار مانند مغز گردو پسته و بادام و پر قیسی و… همه در وعده غذایی مردمان استانبول قرار دارد.

بلوط و نان سیمیت محبوب ترکها
در اکثر خیابانها و مکانهای دیدنی استانبول دو چیز حتما یافت می شود؛ یکی بلوط کباب شده و دیگری نانی به نام “سیمیت” که این دومی محبوب مردم استانبول است و طرفداران زیادی دارد؛ یک نان حلقوی شکل مرکب از جو و گندم و آغشته به کنجد و سیاه دانه که می گویند بسیار مقوی است.

آوارگان سوری
پس از جنگ داخلی سوریه مردمان زیادی از این کشور فرار کرده و آواره کشورهای همسایه شده اند. بی شک ترکیه به عنوان یکی از همسایگان سوریه سهم زیادی از این آوارگان دارد. گفته می شود بیش از یک میلیون آواره سوری در ترکیه حضور دارند که متاسفانه باید گفت وضعیت آنچنان خوبی هم ندارند.
در استانبول سوری ها اغلب به صورت غیر مجاز و با حقوقی اندک مشغول کارگری در رستورانها و… هستند.

سوغاتی های استانبول
شهر استانبول مراکز خرید زیادی دارد. در این شهر شنبه باز و یکشنبه بازار و.. تا جمعه باز در نقاط مختلف شهر هست و می توان با قیمتهای نسبتا مناسب اجناسی خوب تهیه کرد.
البته قهوه ترک که معروفیت جهانی دارد به اضافه خشکبار ویژه آن به نام “حاجی بابا” که بسیار متنوع هم هست می توانند در سبد سوغات شما قرار گیرند.
یکی از مراکز اصلی فروش قهوه ترک و خشکبار “حاجی بابا” در استانبول بازار مصری هاست که البته فقط نام این بازار مصراست و هیچ اثری از اقوام مصر نیست.

“احسان” پیرمرد ترک علاقمند به ایرانی ها
در بازار مصری ها یا بازار”میسی چارشی” که همانگونه که گفتیم اغلب خشکبار و ادویه و باقلوا و حتی زعفران ایرانی در آن موجود است؛ پیرمردی مغازه دارد به نام احسان که طبق گفته سایر مغازه داران یکی از قدیمی ترین افراد و مغازه داران این بازار است.
احسان به ایرانی ها علاقه زیادی دارد و با شور و حرارت خاصی از فرهنگ بالای ایرانی ها حرف می زند. او در مدت نیم ساعت حضور ما در مغازه اش با چای غلیظ ترک و البته خشکبار حاجی بابا از ما پذیرایی کرد و دست اخر هم از ما خواست تا سلام علی دایی و علی کریمی را برسانیم!

بزرگترین ساختمان دادگستری اروپا در استانبول
شاید یکی از بزرگترین ساختمانهای شهر استانبول ساختمان اصلی دادگستری این شهر است که با معماری تلفیقی از سنت و مدرنیسم عظمت خود را به رهگذران نشان می دهد.
درباره این ساختمان گفته می شود بزرگترین ساختمان دادگستری در اروپاست و انصافا هم به نظر می رسد چنین باشد.

کاخ توپکایی و ایوان سلطان سلیمان
بسیاری از گنجینه های و آثار باستانی خصوصا دوران نادر شاه در کاخ توپکایی قرار دارد. اگر به کاخ توپکایی رفتید حتما به ایوان سلطان سلیمان هم سر بزنید.
وقتی به این ایوان می روید به ناگاه با صحنه ای زیبا مواجه می شوید که به جرات می توان گفت در کمتر جایی نمونه آن را مشاهده می کنید.
دریای مرمره، تنگه بسفر، آب آبی و زلال و خوش رنگ، صحنه های زیبا، آرامش بخش و به یاد ماندنی را مقابل دیدگان شما قرار می دهد. طوری که به راحتی نمی توانید از این نقطه دل بکنید و راهی مکانی دیگر شوید!

جزایر پرنسس
با حدود ۷ لیر می توانید سوار بر کشتی های تفریحی به سوی جزایر زیبایی مانند “بویوک آدا” بروید و از منظر زیبا خصوصا غروب آفتاب آن لذت ببرید.

میدان تکسیم و خیابان استقلال
میدان تکسیم تقریبا مرکز استانبول است و از آنجا می توان به تمام نقاط شهر دسترسی پیدا کرد. خیابان استقلال که گفته می شود طولی ۱۲ کیلومتری دارد در طول شبانه روز شلوغ است و تا حدود ساعت ۲ شب جای سوزن انداختن هم نیست.
در این خیابان هرچه بخواهید پیدا می شود؛ دقیقا مصداق ضرب المثل از شیر مرغ تا جان آدمیزاد!

استقبال گردشگران از مناطق تاریخی استانبول
در هر منطقه تاریخی استانبول که می روی با انبوهی از گردشگران مواجه می شوی که از نقاط مختلف دنیا برای دیدن این مکانها به استانبول سفر می کنند. صف طولانی تهیه بلیط خود گویای این مطلب است.

مساجد استانبول
استانبول را باید شهر مسجدهای قدیمی نامید. زیرا از هر نقطه شهر گلدسته های مساجد قدیمی هویداست . نکته جالب آن که صدای اذان از فرار مناره های مساجد استانبول روزانه پنج بار شنیده می شود.