اخبار گردشگری

اصفهان شهر موزه ها

به گزارش ایرنا، کاخ موزه های بسیار زیبای اصفهان همچون چهلستون، هشت بهشت و عالی قاپو ، هر سال و در تمام فصول میزبان گردشگران بسیاری است.
همچنین موزه های بسیار دیگری از جمله گنجینه هنرهای تزیینی و هنرهای معاصر اصفهان، موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی اصفهان، موزه تاریخ طبیعی، موزه کلیسای وانک، موزه حمام علی قلی آقا، گنجینه سنگ نوشته‌های تخت فولاد و باغ موزه پروانه ها بر جذابیت این شهر تاریخی افزوده است.
حتی برخی بناهای تاریخی شهر از جمله پل های تاریخی نظیر سی و سه پل و منار جنبان موزه های جذابی هستند که تاریخ و تمدن این خطه را به جهانیان نمایش می دهد.
در هر گوشه و کنار این شهر زیبای تاریخی که نام و شهرت آن برای خاص و عام زبانزد است می توان زیبایی های کم نظیری را مشاهده کرد.
مشاور اجرایی مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پاسداشت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه در شهر زیبا و کهن اصفهان افتخار بزرگی است، زیرا بخش قابل توجهی از هویت نیاکان در قالب میراث ارزشمند ملموس و ناملموس ایرانیان در این دیار قرار دارد.
‘ سیدعلی صالح درخشان ‘ با اشاره به لزوم حفاظت از میراث گرانسنگ فرهنگی ایران بویژه اصفهان افزود: به راستی ارزش های یک جامعه را با داشته های فرهنگی آن می سنجند بنابراین میراث فرهنگی با عنوان سند هویت ما به تمام آحاد جامعه تعلق دارد.
وی اظهارکرد: تمام آثار تاریخی اصفهان موزه های بی نظیری است که برای هر گردشگر داخلی و خارجی جذابیت دارد و وظیفه همگان است که در جهت حفاظت از مواریث فرهنگی کوشا باشند.
مشاور اجرایی مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از انجمن های مردم نهاد درخواست کرد که در راستای افزایش تعامل و همکاری میان مردم و مسئولان برای حفاظت از میراث فرهنگی همچون همیشه گام بردارند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز با گرامیداشت روز جهانی موزه ها و ارج نهادن به تک تک آثار تاریخی و فرهنگی اصفهان گفت: بازدید از آثار و بناهای تاریخی استان اصفهان فردا ۲۸ اردیبهشت مصادف با روز جهانی موزه رایگان است.
فریدون الله یاری، شعار امسال روز جهانی موزه را ‘موزه های در هم تنیده، رویکردهای نو، مردمان نو’ در راستای ایجاد پیوند هر چه بیشتر مردم به عنوان حافظان میراث فرهنگی کشور و با تکیه بر انسان شناسی و توسعه فرهنگی عنوان کرد.
وی اظهارکرد: به این مناسبت اداره میراث فرهنگی استان اصفهان ضمن اجرای برنامه های متنوع در این استان امکان بازدید رایگان گردشگران داخلی و خارجی از بیش از ۳۰۰ بنای تاریخی بویژه هفت اثر جهانی اصفهان را در این روز فراهم کرده است.
الله یاری افزود: به این منظور تمامی آثار تاریخی استان بویژه مجموعه تاریخی میدان نقش جهان، کاخ موزه چهلستون، مسجد جامع عتیق، باغ فین کاشان و قنات های جهانی ‘مون’، ‘مزد آباد’ و ‘وزوان’ به عنوان مجموعه های جهانی استان در کنار سایر ابنیه تاریخی از جمله کاخ هشت بهشت، موزه هنرهای تزئینی، منارجنبان، بنای تاریخی آتشگاه، مسجد جامع نایین و نطنز، بازار تاریخی نائین، موزه باستان شناسی نطنز، مسجد جامع اردستان و محوطه تاریخی سیلک، کاشان برای بازدید عموم رایگان است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان یادآور شد: از ابتدای سال تا ۱۵ اردیبهشت ۱۳۱ هزار و ۲۰۰ نفر گردشگر خارجی از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری استان اصفهان بازدید کردند.
وی افزود: بررسی ها نشان داده که بیشترین تعداد گردشگران ورودی به آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان اصفهان به ترتیب از کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا هستند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: مجموعه جهانی میدان نقش جهان شامل: مسجد امام(ره)، مسجد شیخ لطف الله و کاخ عالی قاپو و همچنین مجموعه جهانی کاخ موزه چهلستون و مجموعه جهانی باغ فین در شهرستان کاشان به ترتیب بیشترین تعداد بازدید کننده را در فصل اول گردشگری خارجی استان اصفهان به خود اختصاص داده اند.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های ‘ وزوان’ ، ‘ مزدآباد ‘ و ‘ مون ‘ به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
همچنین در استان اصفهان بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
۱۸ می (۲۸ اردیبهشت) به عنوان روز جهانی موزه، توسط شورای بین المللی موزه ها نامگذاری شده است و هر ساله در این روز در تمامی کشورهای عضو، برنامه های آموزشی و تفریحی متنوعی برپا می شود.
گ/۶۹۹۴ / ۲۰۹۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


روز موزه ها


اصفهان