اخبار گردشگری

تهران

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ‘شفقت جلیل’ در دیدار با ‘فردین پازوکی’ مدیرکل اخبار خارجی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، از حضور موثر نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بین المللی خبرگزاری ها و پیشنهادات این هیات برای تهیه بندهای پایانی این بیانیه تجلیل کرد.
وی از ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه، دوست و برادر یاد کرد و گفت: در جهانی که رسانه های غربی اخبار دو ملت را آنگونه که دوست دارند منتشر کرده و در فضاسازی رسانه ای منطقه فعالیت می کنند، همکاری رسانه ای دو کشور نقش اساسی در انتقال و انتشار اخبار درست و صحیح برای مخاطبان ایفا می کند.
جلیل همچنین با بیان اینکه دو کشور مشترکات فراوان به ویژه در زمینه زبان و فرهنگ دارند، ادامه داد: ظرفیت های فراوان همکاری رسانه ای ایران و پاکستان و شکوفایی این ظرفیت ها می تواند دو کشور را بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک کرده و از سویی نیز به معرفی فرهنگ اقوام و ملت های دو کشور کمک کند.
قائم مقام وزیر اطلاع رسانی، رسانه ها و میراث ملی پاکستان همچنین با تبیین ظرفیت های خبرگزاری های رسمی دو کشور برای همکاری رسانه ای، گفت: اگر اخبار جمهوری اسلامی ایران از منبع خبری رسمی در اختیار مخاطبان و جامعه هدف در پاکستان قرار گیرد، این روند در خنثی شدن جنگ رسانه ای دشمنان دو ملت نقش ایفا می کند.
وی با تاکید بر گسترش همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی (IRNA) و آسوشیتدپرس پاکستان (APP) گفت: دولت پاکستان نیز به دنبال تهیه ساز و کار عملیاتی برای افتتاح نمایندگی خبرگزاری پاکستان در تهران و پس از آن، اعزام خبرنگار از تلویزیون پاکستان به ایران است.
این مسئول پاکستانی با بیان اینکه ایران و پاکستان در بسیاری زمینه ها درک متقابل دارند، گفت: نباید فضای رسانه ای دو کشور در اختیار دیگر رسانه ها قرار گیرد و لازم است راهکاری اجرایی شود تا مخاطبان، اخبار صحیح و بدون غرض کشور مقابل را از منبع خبری رسمی کشور دیگر دریافت کنند.
مدیرکل اخبار خارجی خبرگزاری جمهوری اسلامی (IRNA) نیز که به نمایندگی از مدیرعامل این سازمان در اجلاس بین المللی خبرگزاری ها در اسلام آباد شرکت کرده بود، سلام گرم ‘سیدضیاء هاشمی’ را به دولت و ملت پاکستان ابلاغ کرد.
‘فردین پازوکی’ با تبریک هفتادمین سالگرد استقلال پاکستان به دولت و ملت این کشور، گفت: ایران و پاکستان دو کشور دوست و برادر هستند و در زمینه های مختلف نیز مشترکات فراوان دارند.
پازوکی با تجلیل از اقدامات خبرگزاری آسوشیتدپرس پاکستان (APP) در برگزاری کنفرانس بین المللی خبرگزاری ها، تصریح کرد: این همکاری ها باید در عصر ارتباطات نوین میان خبرگزاری های کشورهای مسلمان به ویژه همسایگان گسترش یابد.
وی با تاکید بر لزوم تعامل خبرگزاری ها برای مقابله با چالش های فرارو، افزود: این همکاری ها در مورد کشورهای در حال توسعه بیش از گذشته احساس می شود.
پازوکی با تشریح ظرفیت های خبرگزاری جمهوری اسلامی در زمینه آموزش، نیروی انسانی، دفاتر خارجی و امکانات نرم افزاری این رسانه، اضافه کرد: ایرنا به زودی هشتاد و پنجمین سالروز تاسیس خود را جشن می گیرد و با تجربه خبری فراوان به عنوان رسانه پیشرو مطرح است.
این مسئول با یادآوری حضور بیش از ۲۵ ساله ایرنا در پاکستان، راه اندازی سرویس زبان ‘اردو’ و حضور هیات ایرانی در اجلاس خبرگزاری ها را نشان علاقه ایران به گسترش همکاری دوجانبه رسانه ای خواند و افزود: نمایندگان رسانه های مختلف در ایران حضور دارند و جای خالی نمایندگان رسانه های پاکستانی احساس می شود.
در این دیدار که با حضور ‘عباس بدری فر’ وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در پاکستان برگزار شد، دو طرف در خصوص راه های افزایش همکاری دوجانبه تبادل نظر کردند.

** تاسیس دفتر (APP) پاکستان در تهران پیگیری جدی می شود
مدیرکل بخش رسانه های خارجی وزارت اطلاع رسانی، رسانه ها و میراث ملی پاکستان نیز در دیدار با مدیرکل اخبار خارجی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با تقدیر از حضور هیات ایرانی در اجلاس بین المللی رسانه ها در اسلام آباد، گفت: لازم است که در خصوص انتقال مستقیم و بدون واسطه اخبار تحولات کشورهای خود برای مخاطبان راهکاری اندیشیده شود.
”ظهور احمد برلاس’ در این دیدار بر تشکیل بلوک خبری و سازمان های منطقه ای خبری برای گسترش تعامل رسانه ای تاکید کرد.
وی گفت: دولت پاکستان بر این اعتقاد است که تهران و اسلام آباد باید به عنوان دو کشور همسایه، به عبارت ساده هوای همدیگر را داشته باشند زیرا دو طرف می توانند از این تعامل سود ببرند.
احمد برلاس اضافه کرد: برخی مسائل در افتتاح دفاتر جدید نمایندگی خبرگزاری رسمی پاکستان در دیگر کشورها وجود دارد که اگر این موضوعات حل شود، نه تنها دفتر نمایندگی خبرگزاری آسوشیتد پرس پاکستان بلکه دفتر نمایندگی تلویزیون پاکستان نیز در تهران افتتاح می شود.
مدیرکل بخش رسانه های خارجی وزارت اطلاع رسانی، رسانه ها و میراث ملی پاکستان همچنین گسترش همکاری دو کشور در زمینه فیلم و مستند با موضوعات جاذبه های گردشگری دو کشور و فرهنگ مشترک را خواستار شد.
مدیرکل اخبار خارجی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز در این دیدار، گفت: معتقدیم که برخی رسانه ها، اخبار واقعی و درست را در اختیار مخاطب قرار نمی دهند و لازم است همکاری کشورهای منطقه به ویژه مسلمان و همسایه در زمینه رسانه ای افزایش یابد.
‘فردین پازوکی’ با تبیین زمینه های همکاری خبرگزاری های رسمی دو کشور، اضافه کرد: ایرنا از ظرفیت هایی نظیر دانشکده خبر و موسسه مطبوعاتی ‘ایران’ برخوردار است و می توان با انعقاد تفاهم نامه همکاری در آموزش خبرنگاران پاکستانی همکاری کرد.
وی ادامه داد: ایران در کنار پاکستان قرار دارد و خبرگزاری دو کشور نیز باید با گسترش همکاری دو جانبه، الگوی جدید عملیاتی همکاری رسانه ای را به دیگران نشان دهند.
به گزارش ایرنا اجلاس خبرگزاری ها به مناسبت هفتادمین سال استقلال پاکستان و هدف گسترش همکاری خبرگزاری ها در تعامل چندجانبه مقابل چالش های رسانه ای روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در اسلام آباد و به میزبانی خبرگزاری رسمی پاکستان (APP) برگزار شد.
نمایندگان کشورهای ‘پاکستان، جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان، بحرین، بلغارستان، چین، مصر، یونان، اندونزی، قزاقستان، لبنان، عمان، قطر، رومانی، عربستان سعودی، سودان، سوریه، تونس ، ترکیه’ و امارات متحده عربی در این کنفرانس حضور داشتند.
شبد**آساق**۶۱۲۵**۱۳۷۹

انتهای پیام /*


ارتباطات


ایران و پاکستان


همکاری رسانه ای


وزارت اطلاع رسانی پاکستان