اخبار گردشگری

باغ موزه هنر ایرانی میزبان طرح «موزه در شب» می شود

به گزارش روز چهارشنبه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد دکامئی اظهار کرد: این سازمان با دارابودن تعداد قابل توجهی موزه، باغ موزه و خانه موزه جزء سازمان‌های اصلی متولی موزه‌داری در پایتخت و تنها نماینده رسمی ارائه خدمات موزه‌ای در شهرداری تهران است، بر همین اساس در راستای شعار سال ایکوم جهانی و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌ها را برای روز جهانی موزه‌ و تداوم اجرا در طول سال ۹۷ پیش‌بینی کرده است.
وی با تشریح وضعیت محتوایی و شیوه مدیریت موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: این سازمان دارای ۱۶ موزه؛ ۲ باغ موزه، ،هفت خانه موزه و سه خانه موزه شهید است که پنج مرکز به صورت تخصصی توسط مدیریت هنرهای تجسمی و امور موزه‌ها و مابقی توسط مدیریت‌های مناطق نگهداری و مدیریت می‌شوند که توجه مدیران مناطق و اجرای برنامه‌های مرتبط در این مراکز نقش مهمی در پویایی و فعال بودن موزه‌ها دارد.
دکامئی افزود: تعدادی از موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به دلیل دارابودن فضای نگارخانه، کارکرد گالری- موزه دارند که در این مراکز علاوه بر فعالیت‌های موزه‌ای، نمایشگاه‌ دوره‌ای آثار هنری نیز برپا می‌شود.
مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی آثار و برنامه‌های موزه‌ها و راه‌اندازی سامانه اختصاصی نگارخانه‌ها و موزه‌ها را از برنامه‌های مهم این سازمان در سال ۹۷ عنوان و ابراز امیدواری کرد: تا پایان فصل پاییز این سامانه راه‌اندازی شود.
وی، رایگان بودن بازدید موزه‌ها در روز جمعه(۲۸ اردیبهشت ماه)، نیم بها شدن بلیت موزه‌ها در هفته میراث فرهنگی (۲۹ اردیبهشت تا سوم خرداد)، اجرای طرح «موزه در شب» در باغ موزه قصر و باغ موزه هنر ایرانی، برگزاری نمایشگاه گروهی «رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران ۲» در گالری پردیس ملت با همکاری ایکوم، برگزاری نمایشگاه های «نگاهی به عکس‌های جهان نما: استریوسکوپ‌های قاجاری» در موزه عکسخانه شهر، «مروری بر آثار اردشیر مجرد تاکستانی» در باغ موزه هنر ایرانی، «برگزیده آثار گنجینه» در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) را از برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت روز موزه و هفته میراث فرهنگی برشمرد.
دکامئی با تاکید بر اهمیت ارتباط و تعامل موثر موزه‌ها با شهروندان افزود: انتشار کتاب «موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران»، طراحی سایت موزه‌ها و نگارخانه‌های این سازمان و طراحی خدمات QR برای آثار باغ موزه هنر ایرانی و سایر موزه‌های سازمان نیز در حال انجام است.
وی، مشارکت موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با ویژه‌برنامه «شبکه‌سازی روابط عمومی‌ها، گامی برای فوق پیوستگی موزه‌ها» باغ موزه دفاع مقدس را از دیگر اقدامات این سازمان در هفته میراث فرهنگی عنوان کرد.
مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه موزه‌ها در دنیا جزء اصلی‌ترین مقاصد گردشگری هستند، گفت:بازدید از این مراکز به ‌خصوص در کشورهایی که از پشتوانه فرهنگی غنی برخوردارند، با استقبال فراوانی همراه است، این مراکز با توجه به نوع آثار، موضوع فعالیت، سازمان متبوع و … به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.
دکامئی افزود: روز جهانی موزه‌ به منظور بالابردن آگاهی در مورد اهمیت نقش موزه‌ها در توسعه‌ جوامع توسط شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) از سال ۱۹۷۷ وارد تقویم جهانی شده، ایکوم همه ساله شعاری را برای این روز در نظر می‌گیرد و به همین مناسبت در همه کشورها با اجرای ویژه برنامه‌هایی، این روز را جشن می‌گیرند.
وی با اشاره به تنوع کارکرد موزه‌ها و توجه به تاثیرات مختلف فعالیت این مراکز در توسعه فرهنگ شهروندی و گسترش شناخت بصری شهروندان از هنر و میراث هنری، اظهار کرد: شعار روز جهانی موزه‌ در سال ۲۰۱۸ «ارتباطات خلاق و نوین موزه‌ها، رویکردهای جدید، مخاطبان جدید» انتخاب شده، شعاری که ضمن محوریت قراردادن موزه‌ها؛ بر ارتباطات، خلاقیت و مخاطب تاکید دارد و تشویق می‌کند تا با ارائه رویکردهای جدید، نقش و جایگاه موزه‌ها را قوی تر از گذشته معرفی کند.
تهرام/۷۲۴۵/ ۱۵۳۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


شهرداری تهران


موزه


محمد دکامئی