اخبار گردشگری

۳۶ میلیارد ریال برای مرمت آثار تاریخی کردستان تخصیص یافت

محمد رشیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان اعتبار از محل اعتبارات سال ۹۶ تخصیص یافته و در حال جذب است.
وی افزود: سال گذشته ۵۹ میلیارد ریال شامل ۳۷ میلیارد ریال از منابع استانی و ۲۳ میلیارد ریال نیز از منابع ملی برای مرمت آثار تاریخی استان مصوب شده بود.
رشیدی تاکید کرد: با این میزان اعتبار؛ مراحل مرمت ۲۴ اثر باستانی استان در حال انجام است که عمارت خسروآباد سنندج، مسجد خسروآباد بیجار، اوج گنبد خان بیجار، تکیه الله یارخان بیجار و مسجد جامع سنندج از جمله این آثار هستند.
وی مرمت قرآن های تاریخی را از دیگر برنامه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان برای حفاظت از فرهنگ و تاریخ استان اعلام کرد و گفت: سال گذشته دو جلد قرآن تاریخی (قرآن روستای نگل و قرآن روستای کانی مشکان) مرمت شده است.
رشیدی یادآور شد: عملیات مرمت اثر ملی حمام تاریخی قلندر شهرستان سقز از آثار دوران قاجاریه را از دیگر طرح های در دست اقدام مرمت این استان است که این عملیات اجرایی شان از شهریور سال گذشته آغاز شده است.
وی همچنین از جذب ۲۳۴ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع اعتباری سال ۹۵ برای حدود ۲۰ طرح مرمتی این استان خبر داد و افزود: این میزان اعتبار برای ۲۰ طرح مرمتی استان هزینه شد که کار برخی از این طرح ها به اتمام رسیده است.
به گزارش ایرنا، استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۹ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


مرمت


آثار تاریخی


میراث فرهنگی