اخبار گردشگری

استانداردسازی خدمات مهمترین نیاز بوم‌گردی در سمنان است

به گزارش ایرنا، توسعه فناوری اطلاعات و ابزارهای فناورانه مجهز به اینترنت، دورترین و بکرترین نقاط را در دسترس علاقه‌مندان به گردشگری قرار داده است و بر رغبت گردشگران برای تجربه زندگی کوتاه چند روزه در شرایط اقلیمی، بومی و فرهنگی نقاط مختلف کشور افزوده است.
اقامتگاه‌های بوم‌گردی امکانی را فراهم می کند که شهروندان خسته از شلوغی شهر و فضای ماشین ‌زده مدرن امروزی، برای چند روز به مکانی سفر کنند که فضا و روحیه نزدیک‌تری به طبیعت انسانی را فراهم کند، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی با حفظ داشته های فرهنگ بومی این امکان را میسر می کند.
هنوز آمار دقیقی از تعداد خانه‌های بوم‌گردی کشور در دست نیست ولی بنا به نظر کارشناسان گردشگری بیش از ۷۰۰ اقامتگاه‌ها بوم‌گردی دارای مجوز در کشور وجود دارد که معرفی، نوع خدمات، درجه‌بندی، آموزش، و ساماندهی مسایل مختلف آن نیاز به مدیریت به‌روزتر و تخصصی‌تر دارد.
در استان سمنان حدود ۴۵ اقامتگاه‌ها بوم‌گردی دارای مجوز فعالیت دارند که پراکنش، آموزش، و خدمات آنان نیاز به استانداردسازی دارد، بازدید گردشگران از جاذبه های گردشگری استان در تعطیلات نوروزی در مقایسه با سال قبل ۱۶۰ درصد و اقامت گردشگران حدود ۳۰ درصد افزایش یافت.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اقامتگاه های بوم‌گردی در استان نقطه آغاز فعالیت خود را از سر گذرانده اند و در شرایط کنونی استانداردسازی انواع خدمات مهمترین نیاز آنهاست.
علی اصغر جمعه ای با اشاره به تمایل قابل توجه علاقه مندان فرهنگ بومی در استان برای توسعه گردشگری از طریق اقامتگاه های بوم‌گردی اظهارداشت : این علاقه و رغبت نباید بر نوع خدمات تاثیر بگذارد و باعث کاهش کیفیت خدمات به گردشگران شود.
وی استانداردسازی خدمات در سطح بین المللی و ایجاد راه های ارتباطی مناسب برای اقامتگاه های بوم‌گردی استان سمنان را ضروری دانست و بیان کرد: مساله گردشگرپذیری از زمان ورود گردشگران به استان آغاز می شود و باید آگاه بود وجود راه دسترسی مناسب برای گردشگران به اندازه نوع خدمات اهمیت دارد.
رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان تاکید کرد: درست است که بومی و سنتی بودن تجهیزات و امکات در اقامتگاه های بوم‌گردی شرط اولیه برای ایجاد فضای بومی و مبتنی بر فرهنگ بومی است ولی همین اقدام باید بر اساس یک تعریف و استاندارد مناسب انجام شود و نباید با بدسلیقگی نام اقامتگاه های بوم گردی در ذهن گردشگران مخدوش شود.
جمعه ای با بیان این که شرایط بهداشتی و ابتدایی زیست مناسب و نمادهای بومی در اقامتگاه ها باید به هم پیوند بخورد، گفت: این هنری است که نیاز به آموزش مدیران اقامتگاه های بوم‌گردی دارد.
وی نظارت دقیق بر خدمات اقامتگاه های بوم‌گردی را وظیفه حساس بخش دولتی دانست و اضافه کرد: مدیران این اقامتگاه ها در کنار انگیزه اقتصادی با روحیه معرفی ظرفیت های بومی برخی نمادهای فرهنگی مانند بازی ها، صنایع دستی و غذای محلی، را به گردشگران معرفی کنند.
رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه بی‌سابقه اقامتگاه های بومگردی در کشور هدفگذاری شد، یادآور شد: استان سمنان با توجه به تنوع تاریخی، فرهنگی و اقلیمی بهترین ظرفیت برای توسعه این اقامتگاه ها را دارد.
وی فاصله بین شهرستان های استان را فرصتی برای تنوع اقلیمی و فرهنگی ذکر و خاطرنشان کرد: هر شهرستان در استان دارای تنوع در آثار تاریخی مانند بناهایی از دوره های مختلف تاریخی است که بر جاذبه گردشگری استان افزوده است.
رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان تاکید کرد: آموزش مدیران اقامتگاه های بوم‌گردی برای به روزشدن رویکردهای مدیریتی ویژه به منظور ایجاد جاذبه و خاطره ماندگار برای گردشگران ضروری است زیرا گردشگران بهترین تبلیغ کننده برای گردشگری استان خواهند بود.
استان سمنان دارای ۹۴ مرکز اقامتی شامل ۱۲ هتل، ۲ هتل آپارتمان، پنج مهمانپذیر ، ۴۳ اقامتگاه بوم‌گردی، ۲۶خانه مسافر، یک متل و پنج مجتمع اقامتی، محوطه و مجموعه گردشگری است، این واحدها در مجموع دارای یکهزار و ۳۰۹ تخت برای اقامت گردشگران است و ظرفیت اقامتی رسمی در استان سمنان بیش از ۲ هزار نفر شب است.
استان سمنان دارای بیش از یکهزار و ۱۴۷ اثر تاریخی شناسایی شده است که تا کنون بیش از ۸۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است که ۶۴۹ اثر از این تعداد تاریخی است.
۶۱۰۳/۶۰۲۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


گردشگری


بوم گردی