اخبار گردشگری

بازارچه صنایع دستی فردیس فرصتی برای رونق اقتصادی است

سعید دوستانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: وجود اقوام مختلف در شهرستان فردیس یک فرصت مناسب برای ایجاد صنعت گردشگری و ارائه صنایع دستی کل کشور در بازارچه صنایع دستی فردیس استان البرز است.
وی ادامه داد: این ظرفیت ها که در هیچ استان کشور وجود ندارد در راستای توسعه و رونق اقتصادی تاثیر بسزایی خواهد داشت.
وی اظهار داشت: در این بازارچه دائمی ضمن ایجاد شغل و درآمدزایی، الگوها و برندهای شاخص صنایع دستی و گردشگری استان البرز مورد استفاد قرار گرفته است.
دوستانی ایجاد فضای کسب و کار برای بانوان ضروری دانست و عنوان کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری و شعار امسال حمایت از کالای ایرانی ، نقش و اهمیت بانوان در عرصه های مختلف اجتماعی و نیز تحکیم بنیان خانواده باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
دوستانی گفت: رشته های صنایع دستی فعال در بازارچه : شیشه گری حرارت مستقیم (لمپ و ورکینگ) ، ساخت اشیاء تزئینی و کاربردی بوسیله حرارت و شیشه های بورسیلکاتی ،آموزش و بافت انواع گلیم و جاجیم و ورنی با الیاف طبیعی تولید کیف و مصنوعات چرمی ،سفال و سرامیک، تولید مصنوعات چرمی می باشد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فردیس گفت: ساخت سازهای سنتی ایرانی و آموزش سنتور و آواز،خراطی و منبت قطعات نفیس چوبی ،تولید و عرضه محصولات فرش و گلیم و مصنوعات مرتبط با آن،طراحی و تولید قطعات کاربردی و تزئینی لعاب دار سرامیکی و تولید کیف های گلیمی از دیگر رشته های صنایع دستی در این بازارچه است.
وی از دیگر رشته های صنایع دستی در این بازارچه را تولید انواع محصولات سرامیکی (گلدان ، جا شمعی و محصولات کاربردی و تزئینی، تراش شیشه، مس گری، خمکاری سنتی فلزات و مینا کاری شیشه برشمرد.
دوستانی شناسایی کلیه هنرمندان رشته های صنایع دستی شهرستان و تشکیل تعاونی صنایع دستی جهت برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و شرکت در نمایشگاههای ملی و بین المللی،ایجاد کارگاههای آموزشی جهت آموزش رشته های مختلف صنایع دستی به هنرجویان،تجهیز بازارچه صنایع دستی از نظر لوازم مورد نیاز جهت رشته های مختلف صنایع دستی، تامین اعتبار ملی در صورت عقد قرارداد سه ساله برای مرمت ، نگهداری و ساماندهی فیزیکی بازارچه از برنامه های آیینده میراث فرهنگی شهرستان دانست.
وی همچنین به ایجاد وب سایت برای بازارچه جهت معرفی و عرضه و محصولات، بازدید های دوره ای دانش آموزان و دانشجویان جهت آشنایی آنها با هنرهای سنتی،تلاش برای دریافت اعتبار و ارائه تسهیلات بانکی قرض الحسنه(کم بهره) به هنرمندان،صدور پروانه و کارت شناسایی انفرادی و کارگاهی و یا تمدید مجوزهای صادره برای هنرمندان و انتشار برشور وکتابچه در راستای معرفی و ارائه فعالیت های آنها به صورت سالیانه از دیگر برنامه های این اداره در سال ۹۷ عنوان کرد.
وی افزود: بازارچه صنایع دستی با اهداف نامگذاری سال جاری به عنوان سال تولید و حمایت از کالای ایرانی و تاکید مقام معظم رهبری بر ایجاد اشتغال و حمایت از کارگاههای تولید داخلی، این اداره با حمایت و پشتیبانی از هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در راستای بهبود ، تقویت و رونق کارگاههای صنایع دستی بازارچه مشکین دشت ، نهایت تلاش با مساعدت ادارات و نهادهای دولتی و غیر دولتی را در اولویت کاری خود قرار می دهد.
وی گفت: ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی با افزایش تولید صنایع دستی،آموزش و بکار گیری جوانان علاقه مند به صنایع دستی،تولید محصولات صنایع دستی با بالاترین کیفیت و ارزانترین قیمت،عرضه و فروش محصولات در بازارچه و نمایشگاههای شهرستانی ، استانی و ملی،صدور محصولات تولیدی صنایع دستی بازارچه به سایر استانها و خارج از کشور،تدوین شناسنامه هر یک از صنایع دستی بومی و احیاء آن،ایجاد انگیزه و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی صنایع دستی وبررسی تهدیدها و تبدیل آن به فرصت های قابل بهبود و توسعه صنایع دستی از دیگر اهداف این اداره می باشد.
بازارچه دائمی صنایع دستی مشکین دشت فردیس با مساحت ۱۰۰۰ متر مربع و تعداد ۳۷ غرفه درخیابان شهید طباطبایی ، خ مدرس واقع شده و در حال حاضر تعداد ۳۰ نفر از هنرمندان در آنجا مشغول فعالیت هستند و در صورت برنامه ریزی و مدیریت هدفمند ، قابلیت اشتغالزایی حدود ۲۰۰ نفر بطور مستقیم را دارد.
در پایان از فرماندار ،امام جمعه شهرستان و اعضای شورای شهر و شهردار مشکین دشت در راستای حمایت و تعامل انجام شده جهت ایجاد و تداوم فعالیت این هنرمندان قدردانی و تشکر کرد.
۷۴۱۳/۱۵۳۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


فردیس