اخبار گردشگری

هشت بنای تاریخی کهگیلویه وبویراحمد مرمت می شود

مسعود شفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان ۱۰ میلیارد ریال برای تکمیل موزه در حال احداث یاسوج تخصیص یافته است.
وی اظهار کرد: موزه یاسوج هم اکنون بیش از ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آینده نزدیک بهره برداری می شود.
وی بیان کرد: عملیات اجرایی احداث موزه باستان شناسی یاسوج از سال ۱۳۸۶ آغاز شد.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مساحت این موزه با احتساب محوطه سازی ۹ هزار مترمربع و زیربنای آن نیز ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع است.
وی ابراز داشت: موزه باستان شناسی یاسوج کنار بیمارستان امام سجاد (ع) این شهر و پشت هتل آزادی قرار دارد.
شفیعی گفت: موزه فعلی باستان شناسی یاسوج که تنها موزه استان است در سال ۱۳۸۰ به مساحت ۱۳۰ مترمربع در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویراحمد واقع در خیابان گلستان چهار این شهر به بهره برداری رسید.
وی اظهار داشت: هم اکنون ۳۰۱ اثر تاریخی مربوط به دوره های مختلف در موزه فعلی باستان شناسی یاسوج نگهداری می شود که یکی از شاخص ترین آنها تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.
وی بیان کرد: تاکنون سه هزار و ۸۲۴شیء تاریخی شامل سکه، ظروف سفال و فلزی و مربوط به دوره های عیلامی، هخامنش، اشکانی و ساسانی در این استان وجود دارد.
شفیعی بیان کرد:میزان اعتبار تصویب شده برای بافت تاریخی دهدشت را ۹ میلیارد اعلام کرد و گفت: از این میزان تاکنون نقدینگی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال آن دریافت شده است.
شفیعی گفت:۵۰۰ میلیون ریال مرمت تنگ سروک، ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای سه خانه تاریخی در شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد ،۴۰۰ میلیون ریال مرمت امامزاده بابااحمد و ۸۰۰ میلیون ریال مرمت پل خیری و محمد اختصاص یافته است.
وی ابراز داشت: ۵۰۰ بنای تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که برای مرمت آنان سالیانه حداقل ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی گفت: تاکنون ۷۳۱ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:۶۱ آسیاب، ۵۰خانه تاریخی،۴۰ قلعه،۴۰ آب انبار،۲۳ بقعه متبرکه، ۱۹گورستان، ۱۷ استودان، ۱۳ پل، ۱۳ بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
شفیعی عنوان کرد: ثبت ملی گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی کهگیلویه وبویراحمد است.
وی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته می‌شد.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
۸۱۴۳/۱۶۶۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


اعتبار


میراث


فرهنگی