اخبار گردشگری

جشنواره کوچ عشایر قابلیت بین المللی دارد

فرنام حامد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جشنواره کوچ عشایر به مدت هشت سال متوالی است که در سطح ملی برگزار می شود.
او گفت: وضعیت استقبال از جشنواره رو به رشد بوده و در آخرین دوره برگزاری طی هفته های اخیر با استقبال قابل توجه گردشگران، شهروندان و میهمانان داخلی و خارجی مواجه بودیم.
وی اظهار کرد: با توجه به گستردگی ابعاد برگزاری جشنواره، این رویداد فرهنگی قابلیت برگزاری در سطح بین المللی را دارد.
حامد ادامه داد: با توجه به قرابت فرهنگی با کشور همسایه جمهوری آذربایجان می توان در دوره های بعد از این کشور میهمانانی جهت حضور در جشنواره دعوت کرد.
او با اشاره به اینکه در این دوره از برگزاری میهمانانی از جمهوری آذربایجان در جشنواره حضور یافته و از این رویداد استقبال کردند، اضافه کرد: علاوه بر این درخواست شده مکان مناسب و ثابتی به وسعت ۲۰ هکتار برای برگزاری جشنواره پیش بینی شود.
وی گفت: جشنواره ملی کوچ عشایر یکی از رویدادهای فرهنگی شاخص استان است که توانسته در سال های متوالی برگزاری قابلیت ها و توانمندی عشایر استان را معرفی کند.
جشنواره های ملی کوچ عشایر با محوریت معرفی آداب، رسوم و فرهنگ و توانمندی های مختلف زندگی و کوچ عشایر در بیله سوار برگزار می شود.
در برگزاری این جشنواره طوایف ۴۳ گانه عشایر استان اردبیل حضور می‌ یابند و از چند استان عشایرنشین همجوار نیز برای شرکت در این جشنواره در منطقه دعوت می شود که این امر فرصتی مناسب برای نمایش و معرفی ظرفیت‌ های عشایر منطقه است.
دعوت از ریش سفیدان عشایری و نشست با مسئولان استانی برای حل مشکلات عشایر ، برگزاری بازی های بومی و محلی و ورزشی ، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و فرآورده های لبنی ، معرفی دستاوردها و توانمندی های زندگی عشایری ، برپایی آلاچیق ، آیین ‌ها و موسیقی سنتی عشایر ، برگزاری کوچ عشایر و مراسم عروسی به صورت نمادین ، تجلیل از پیشکسوتان و نخبگان عشایر ، هماهنگی و دعوت از عشایر سایر استان ‌ها برای نمایش زندگی عشایر از جمله محورهای برگزاری این جشنواره در شهرستان بیله سوار می باشد.
جمعیت عشایر استان اردبیل بیش از ۸۰ هزار نفر و در قالب ۱۵ خانوار بوده که به نگهداری ۱٫۵ میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل ۶٫۵ درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل ۶ درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند.
ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است.
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


عشایر


بیله سوار


جشنواره