اخبار گردشگری

گردشگری سمنان متمرکز بر رویدادمحوری توسعه می‌یابد

به گزارش ایرنا، وسعت، تنوع زیستی ناشی از شرایط آب و هوایی، تنوع طایفه ای و فرهنگی در استان سمنان به گونه ای است که در هر گوشه از استان می توان رویداد و واقعه ای مبتنی بر یک فرهنگ تاریخی شناسایی کرد.
به اعتقاد صاحبنظران حوزه گردشگری، بهره گیری از ظرفیت های بومی و اقلیمی یا رویداد فرهنگی یا دارای سابقه تاریخی، بهترین راه برای خلق جذابیت گردشگری است که استان سمنان به میزان قابل توجهی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب از این ظرفیت به خوبی برخوردار است.
پراکنش آثار متنوع تاریخی فرهنگی، طبیعی و معنوی در سمنان در کنار تنوع شرایط آب و هوایی از کویر تا کوهستان جنگل، بهترین زمینه برای برنامه ریزی گردشگری بر مبنای رویدادهایی که در کنار این آثار و منابع شکل می گیرد را فراهم کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : با وجود منابع متنوع و ظرفیت های مناسب در جای جای استان، برگزاری جشنواره یا همایشهایی با محوریت این ظرفیت ها و منابع، بهترین فرصت برای برجسته‌سازی نام استان به عنوان یک مقصد گردشگری ملی و بین‌المللی است.
محمد جهانشاهی گفت : به عنوان نمونه بخش قابل توجهی از ذخایر ماده معدنی گچ کشور در استان سمنان قرار دارد و این ظرفیت می تواند زمینه مناسبی برای برپایی سمپوزوم هنرهای گچی باشد.
وی با اشاره به نام‌آور بودن ذخایر زیاد گچ و نمک استان سمنان در کشور، خاطرنشان کرد : برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره هنرهای تجسمی بر مبنای مواد گچی و هنرهای مرتبط با مشتقات نمک از جمله هدفگذاری های میراث فرهنگی است که برای برگزاری این رویدادها گام های اولیه برداشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان به تنوع اقلیمی در استان اشاره و اضافه کرد : وجود کویر، کوهستان و جنگل به فاصله کمی از هم، می تواند زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی سنگین و هیجانی مانند ماراتن صحرا و رالی تپه‌ای باشد که رعایت شرایط زیست محیطی استان شرط اول تدوین چنین برنامه هایی است.
وی درگیرکردن ظرفیت های طبیعی، فرهنگی و تاریخی را بهترین امکان برای میزبانی رویدادهایی دانست که جذابیت گردشگری برای استان ایجاد می‌کند و گفت : در کنار این ظرفیت ها، مسایلی مانند نزدیکی به تهران، وجود زیرساخت های مناسب و دسترسی به استان از نقاط مختلف، امکان بهره برداری از این دست برنامه‌ریزی‌ها را دوچندان کرده است.
به گفته جهانشاهی، جشنواره بین المللی راه ابریشم با محوریت عشایر در شهرستان مهدی شهر بر اساس همین ظرفیت های بومی در استان سمنان در حال برنامه ریزی است.
استان سمنان دارای ۹۴ مرکز اقامتی شامل ۱۲ هتل، ۲ هتل آپارتمان، پنج مهمانپذیر ، ۴۳ اقامتگاه بوم گردی، ۲۶خانه مسافر، یک متل و پنج مجتمع اقامتی، محوطه و مجموعه گردشگری است، این واحدها در مجموع دارای یکهزار و ۳۰۹ تخت برای اقامت گردشگران است و ظرفیت اقامتی رسمی در استان سمنان بیش از ۲ هزار نفر شب است.
بازدید گردشگران از جاذبه های گردشگری استان سمنان در تعطیلات نوروز ۹۷ در مقایسه با سال قبل ۱۶۰ درصد و اقامت گردشگریان حدود ۳۰ درصد افزایش یافت.
استان سمنان دارای بیش از یکهزار و ۱۴۷ اثر تاریخی شناسایی شده است که تا کنون بیش از ۸۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است که ۶۴۹ اثر از این تعداد تاریخی است.
۶۱۰۳/۶۰۲۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


روثیدادمحوری


سمنان