اخبار گردشگری

تفرجگاه ‘گول آخور’ در گرداب دخالت های سوداگرانه

به گزارش ایرنا، آبشار گل‌آخور از جمله جاذبه‌های گردشگری آذربایجان شرقی است که در حوالی روستای گل‌آخور (گورئیل) از توابع دهستان ارزیل شهرستان ورزقان واقع شده است.
واژهٔ ‘گل‌آخور’ در زبان ترکی آذربایجانی به معنای ‘گل‌ریز’ می‌باشد و این وجه تسمیه به این دلیل انتخاب شده که آب کف آلود آبشار و بوی مطبوع ناشی از برخورد آن با خاک و سنگ های پیرامون شبیه ریختن گل از یک ارتفاع و بوی خوش برخاسته از آن است.
آبشار زیبا و خنک ‘گل آخور’ با بیش از ۱۰ متر ارتفاع، از سه چشمه پرآب و خنک در ارتفاعات شمالی و مرتفع روستا، موسوم به ‘جله داغی’، سرچشمه می‌گیرد.
آب چشمه ها پس از عبور از داخل روستای ‘گل آخور’ در نهایت به آبشاری زیبا منتهی می شود که خنکی و سرسبزی فضای اطراف آن دوستداران جاذبه های گردشگری طبیعی را از فواصل دور و نزدیک به خود جلب می کند.
آبشار ‘گل آخور’ در روزهای آخر هفته مقصد هزاران نفر گردشگری است که از مناطق مختلف آذربایجان شرقی برای دیدن این جاذبه آبی و ساعتی استراحت در خنکا و سایه سار درختان آرمیده در اطراف آن به روستای ‘گل آخور’ سفر می کنند.
هر چند در سال های اخیر بخش خصوصی با سرمایه گذاری در اراضی مجاور آبشار ‘گل آخور’ و ایجاد کمپ گردشگری و پارکینگ، زمینه حضور و بازدید از این جاذبه آبی را تا حدودی تسهیل کرده است، اما مشکلاتی در این ارتباط وجود دارد.
دوگانگی در گرفتن عوارض از گردشگران در فاصله حدود دو کیلومتر مانده به روستا، نامناسب و کم عرض بودن جاده دسترسی به روستا و نبود امکانات کافی برای راحتی گردشگران از جمله مشکلات جاذبه گردشگری ‘آبشار گول آخیر’ است.
متاسفانه دهیاری روستای ‘گل آخور’ در آخر هفته های فصول گرم سال، بدون توجه به فضای محدود جذب گردشگر، به دریافت عوارض از همه خودروهای ورودی اقدام می کند، بدون اینکه امکاناتی متناسب با انبوه گردشگران ورودی به روستا داشته باشد.
مشاهدات خبرنگار ایرنا حاکی است که بسیاری از خودروهای ورودی به محدوده روستای ‘گل آخور’ پس از نیافتن محل لازم برای توقف خودرو و اتراق خود به بازگشت از آنجا ناگزیر می شوند، بدون اینکه عوارض دریافتی از سوی عوامل دهیاری به آنان مسترد داشته شود.
سرمایه گذار شرکت ‘کمپینگ گردشگری آبشار گل آخور’ به خبرنگار ایرنا می گوید که از شرایط فعالیت ناراضی است و در صورت ادامه این روند، امیدی به آینده کار خود ندارد.
عقیل ستارلو اضافه می کند: ما حدود هشت میلیارد ریال سرمایه گذاری در قالب ایجاد آلاچیق های گردشگری، محل ویژه نصب چادر و توفقگاه خودرو کرده ایم، اما دوگانگی در دریافت عوارض توسط دهیاری، سرمایه گذاری ما را با خطر مواجه کرده است.
وی تشریح می کند: در حال حاضر امکان توقف ۵۰ دستگاه خودرو در پارکینگ و حدود همین تعداد خانوار در آلاچیق ها و محل نصب چادر کمپ کنار آبشار وجود دارد.
وی با اشاره به ایجاد وسایل ابتدایی تفریح کودکان در کمپ، ساختن پله های دسترسی به آبشار و لوله کشی آب در محل کمپ می گوید که دریافت عوارض در ۲ کیلومتر مانده به روستا توسط دهیاری کسب و کارشان را از رونق انداخته است.
ستارلو می گوید که در صورت مناسب سازی شرایط حاضر به افزایش سرمایه تا سقف ۲۰ میلیارد ریال تا دو سال آینده هستند.
در همین حال مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا حاکی است که عوامل دهیاری و شورای اسلامی روستای ‘گل آخور’ در ابتدای ورودی روستا با گرفتن ۳۰ هزار ریال عوارض به ازای هر دستگاه خودرو، پارکینگ و استراحتگاه رایگان به مردم وعده می دهند، اما گردشگران به هنگام ورود به کمپ گردشگری باید برای موارد یاد شده هزینه بپردازند.
دهیار روستای گردشگری ‘گل آخور’ نیز می گوید که دریافت ۳۰ هزار ریال عوارض به ازای هر دستگاه خودروی ورود به محدوده روستا مصوبه شوراست و از محل آن نظافت چند باب دستشویی عمومی مستقر در روستا و نیز جمع آوری زباله انجام می شود.
میرکمال آل احمد با تایید هدایت همه خودروهای ورودی به محدوده روستا بدون در نظر گرفتن فضای فیزیکی موجود اضافه می کند: البته من تازه به این مسوولیت منصوب شده ام و به طور قطع پس از این این چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد.
وی در عین حال از آمادگی دهیاری برای گفت و گو و هم افزایی با شرکت سرمایه گذار در کمپینگ آبشار گل آخور نیز سخن می گوید و یادآور می شود: باید هدف همه ارتقای کیفیت خدمات گردشگری و تلاش برای جلب رضایت گردشگران به هنگام حضور در روستا باشد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به قانونی بودن دریافت عوارض در روستاهای هدف گردشگری می گوید: با این حال دریافت دو بار عوارض از گردشگران در روستای ‘گل آخور’ غیرقانونی و تضییع حقوق شهروندان است.
تقی کرمی اضافه می کند: البته دریافت هر گونه عوارض از گردشگران در روستاهای هدف گردشگری با مصوبه شورای اسلامی روستا و تایید فرمانداری مجاز است و این روال باید در همه روستاهای هدف گردشگری طی شود.
امید که با نظارت و رسیدگی نهادهای مسوول، امکانات گردشگری موجود در روستای ‘گل آخور’ ارتقا یابد و زمینه های لازم برای جذب گردشگر بیشتر به این روستای هدف گردشگری در عین جلب رضایت آنان فراهم شود.
۵۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


آبشار


گول آخیر