اخبار گردشگری

مرمت خانه اربابی ارومیه آغاز شد

جلیل جباری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این فصل از مرمت نصب شیروانی، نصب درب و پنجره های چوبی، سنگ فرش محوطه، ایجاد فضای سبز و روشنایی و همچنین احداث دیوار و سردرب ورودی و نرده های آن در دستور کار قرار می گیرد.
وی ادامه داد: مرمت بخش های آجری و خاکبرداری های لازم در محوطه بنا سبب آماده سازی سنگ فرش و فضای سبز پیرامونی بنا می شود.
وی با اشاره به همکاری های خوب بانک مسکن استان در این خصوص، افزود: سرپرستی بانک مسکن استان نیز در این زمینه نسبت به تجهیز و تکمیل فضای داخلی ساختمان به عنوان یکی از شعبه های سنتی و نمایش آثار مربوط به بانک مسکن با نظارت ناظران فنی این اداره کل اقدام خواهد کرد.
به گزارش ایرنا خانه اربابی دیزج سیاوش ارومیه قدمتی ۹۰ ساله دارد و در دوران پهلوی اول و در باغ بزرگ ۶ هکتاری احداث شد؛ این خانه از آنجا که متعلق به ارباب روستای دیزج سیاوش بود به همین نام نیز معروف شد.
در گذشته پیرامون این بنای تاریخی را باغ بزرگی از انواع درختان بلند تبریزی فرا گرفته بود؛ پس از خرید و فروش قطعات ملکی این باغ در چند سال اخیر که محدوده ای بیش از ۶ هکتار را در بر می گرفت، مالکیت آن به بانک مسکن استان تعلق گرفت و پس از ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور، محدوده کوچکی از آن مساحت بزرگ به بنا اختصاص یافت.
خانه اربابی دیزج سیاوش در تاریخ ۲۱ مهر ماه ۱۳۸۷ شمسی به شماره ثبتی ۲۳۴۷۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
۸۱۳۵/۳۰۷۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


مرمت خانه اربابی


دیزج سیاوش


ارومیه