اخبار گردشگری

عضو فرهنگستان علوم: توسعه پایداربدون هنرمندان بزرگ ممکن نیست

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین ساسانی روز شنبه در آیین رونمایی از ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد در کاخ ملت مجموعه سعد آباد، یکی از دلایل ناکامی در دستیابی به توسعه پایدار را این عنوان کرد که به گفته او ‘کشور را با نگاه هنرمندان به پیش نمی بریم’ .
رئیس کمیته توسعه پایدار فرهنگستان علوم تاکید کرد: اگر می خواهیم همپای کشورهای توسعه یافته باشیم و مردم ما به رفاه نسبی برسند باید توجه به هنر را به اندازه عرصه های اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی در دستور کار قرار دهیم .

** میرعماد همشیه زنده است
رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران نیز در آیین، گفت: جایگاه میر عماد در تزکیه نویسی ها و در بیان استادان بعد از او گفته شده اما عظمت و احترام میرعماد علاوه بر خوشنویسی به دلیل شخصیت ویژه اوست.
غلامحسین امیرخانی تاکید کرد: معلم بودن میرعماد در تاریخ هنر خوشنویسی و در شرق و غرب دنیای فرهنگی آن روز نظیر ندارد .
وی ادامه داد: در غرب اثر وجود معلمی این مرد بزرگ به گونه ای در استانبول ترکیه ماندگار است که کتیبه های عزت مصطفی از شاگردان غیرحضوری او هنوز به عنوان میراث هنری چشم نواز این کشور به شمار می رود.
امیرخانی تاکید کرد: در شرق و شبه قاره هند نیز اساتید بسیاری شاگرد مکتب میرعماد بوده اند .
وی اضافه کرد: باید در برنامه ریزی های کلان ترتیبی داده شود که جوانان برای دیدن موزه ها و آثار مشاهیر بزرگ رغبت پیدا کنند که در این صورت شاهد معرفت شده و موجب پیشرفت فرهنگ کشور می شود.
این چهره ماندگار کشور یاد آور شد: ریشه و منشاء مشکلات بسیاری همچون محیط زیست و نابسامانی شهری در تربیت و فرهنگ مردم است و این فرهنگ مداران و هنرمندان بزرگ هستند که با آثارشان جامعه را به رشد و تعالی فرهنگ زندگی کردن ارتقا می دهند.

**مفاخر ما ثروت اجتماعی ما است
مدیرکل موزه های کشور نیز طی سخنانی در این آیین اظهار کرد: سهم ما از خط زیبا و خوشنویسی، مشاهیری هستند که همگی از سرمایه های اجتماعی ما به شمار می روند
محمد رضا کارگر افزود: مفاخر کشور سرمایه های اجتماعی و ماندگار ما هستند .
وی ادامه داد: ایرانیان از دیرباز تلاش داشته اند تا همه وسایل کاربردی زندگی را با نهایت ظرافت و زیبابی بسازند و این در ظروف سفالی و ادوات جنگی نمود داشته است .
کارگر تاکید کرد : کاخ موزه سعد آباد گنجینه بزرگی از زیبایی های هنری ایران است که موزه میرعماد یکی از آنهاست.
مدیرکل موزه های کشور، اظهار امیدواری کرد: با تلاش سازمان میراث فرهنگی، خط میرعماد در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود .

** میرعماد هویت ملی
مدیر مجموعه تاریخی سعد آباد نیز، گفت: این مجموعه با قدمتی کمتر از یک سده میراث گرانبهایی از بزرگان فرهنگ و هنر را در خود جای داده است .
کیا پارسا، افزود: میرعماد نشانه ای از هویت ملی ایران است و نستعلیق ایرانی را با قلم مشهور این کتابت بزرگ می شناسند .
وی یاد آور شد: ارج نهادن به میراث فرهنگی و هنری، وظیفه همه ایرانی هایی است که حفظ فرهنگ ایرانی را کیان خود می دانند.
به گزارش ایرنا، آیین رونمایی از ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد همزمان با نخستین روز از هفته میراث فرهنگی ( ۲۲ اردیبهشت ماه ) با مشارکت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیسیون ملی یونسکو ، ایکم ، انجمن خوشنویسی ایران، دانشکده هنر الزهراء و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با حضور مسوولان این نهادها و علاقه مندان
به هنر خوشنویسی برگزار شد .
فراهنگ **۱۰۸۵** ۳۰۷۹**۱۷۰۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


فرهنگستان


علوم