اخبار گردشگری

جشنواره شقایق های کالپوش با استقبال گردشگران برگزار شد

به گزارش ایرنا ، دشت شقایق کالپوش یکی از پدیده های زیبای استان سمنان است که در جوار آن می توان ساعت ها بدور از دغدغه های زندگی از شگفتی های آفرینش لذت برد.
هر ساله در اردیبهشت ماه، دشت بزرگ کالپوش شاهد رویش شقایق های سرخی است که با زیبایی و شکوه خود گوشه هایی از عظمت پروردگار را به بازدیدکنندگان نمایش می دهد.
از میانه بهارتا پایان آن ، دامنه کوه ها و تپه های زیبای روستاهای حسین آباد، رضوان ،دشت شاد ودیگرنقاط بخش کالپوش در پهنه زیادی پوشیده از گلهای شقایق می شود ، سرخی آن را می توان از دور دست ها دید ، آنچنان که گویی چادری سرخ بر روی دشت کشیده شده است.
این جلوه ازبهشت، زمینی یکسره سرخ است که در بهار چشم هر بیننده ای را به خود خیره کرده و منظره ای را به وجود می آورد که برای هر گردشگر ایرانی و خارجی دیدنش بسیار ارزشمند و بیاد ماندنی است.
جشنواره شقایق های کالپوش که از۱۱ سال پیش آغاز شده هر ساله اواخر اردیبهشت ماه برگزار می شود، امسال اما به خاطر در پیش بودن ماه مبارک رمضان ، این آیین باشکوه چند روز به جلو کشیده شد .
در برپایی این جشنواره علاوه بر دستگاه های اجرایی شهرستان میامی ، مردم روستاهای منطقه نیز مشارکت می کنند تا روزی خاطره انگیز برای گردشگران رقم بخورد.
برگزاری آیین های مختلف ، پخت غذاهای سنتی و برگزاری بازی های بومی و محلی از مهم ترین بخش های این جشنواره است.
همچنین نمایشگاهی از دست ساخته های مردم منطقه مانند جاجیم ‌بافی، لاک‏ تراشی و سوزن ‏دوزی و فرآورده های لبنی و آفتابگردان در قالب ۱۸غرفه برپا شده بود که با استقبال خوب گردشگران مواجه شد.
سید محمد‌صادق رضویان سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری میامی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: این جشنواره اکنون در سطح استان و کشور شناخته شده و هر ساله بسیاری از مردم برای شرکت در آن برنامه ریزی می کنند.
وی افزود: تداوم برگزاری این جشنواره برای رونق صنعت گردشگری شهرستان میامی و بویژه مردم بخش کالپوش ضروری است .
رضویان بازدید دشت شقایق‌ها، جنگل دشت شاد، جنگل و آبشار نام نیک و صنایع دستی، سوغات، اجرای موسیقی محلی و چوب بازی را از برنامه‌های اصلی این جشنواره ذکرکرد.
وی بارندگی را یکی از مشکلات برگزاری جشنواره امسال دانست وافزود: بارش باران که از صبح در کالپوش شروع شد، در کنار لطافت هوا ، اجرای برنامه ها را کند کرد.
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری میامی تصریح کرد : امسال درجشنواره دشت شقایق ها علاوه بر مردم استان استان ، گردشگرانی از استان های خراسان شمالی ، گلستان و تهران حضورداشتند .
بخش کالپوش در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شمال شهر میامی واقع است.این منطقه سرسبز و خوش آب و هوا ۱۴ هزار هکتار جنگل، ۳۰ هزار هکتار مرتع و ۳۴ هزار هکتار زمین زیرکشت دارد.
قرار گرفتن در مجاورت پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق و پارک ملی گلستان از دیگر قابلیت‌های گردشگری این منطقه است.
راه دسترسی به این منطقه طی کردن راه فرعی میامی به کالپوش است. جنگل های کالپوش و دیم زارهای آن در حوزه استحفاظی استان سمنان و آبریز سد گلستان واقع شده اند.
 گیاه شقایق از خانواده (Papaverasea) بوده و ارتفاع آن حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر است ، گل های آن عمری کوتاه دارد .
پارسال حدود ۶هزارتن دراین جشنواره شرکت کرده بودند.
۷۳۵۷/۶۱۶۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


جشنواره شقایق


کالپوش


میامی