اخبار گردشگری

آیین رونمایی از هفت اثر ناملموس ترکمن برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم که عصر پنجشنبه در محل آرامگاه این شاعر در آق تقای شهرستان مرزی مراوه تپه برگزار شد، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در سخنانی گفت: در سال های اخیر ۲۳ اثر ناملموس اقوام این استان ثبت ملی شده که هفت اثر متعلق به قوم ترکمن است.
ابراهیم کریمی افزود: آثار ناملموس قوم ترکمن شامل مراسم یا رمضان، لاله خوانی زنان ترکمن، نمد مالی ترکمن، نحوه ساخت آلاچیق و کجاوه عروس ترکمن، مراسم عید قربان و موسیقی ترکمن است.
وی اضافه کرد: با ثبت آثار ناملموس اقوام گلستان، کمک بزرگی به حفظ و احیای فرهنگ غنی آنان می شود.
کریمی همچنین از پیش بینی مبلغ ۱۱ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل سایت گردشگری آرامگاه مختومقلی فراغی خبرداد و تصریح کرد: با تخصیص این اعتبار در چند ماه آینده، بخش قابل توجهی از اقدامات عمرانی آرامگاه این شاعر شهیر ایرانی ترکمن انجام می شود.
به گزارش ایرنا، آیین نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالروز تولد مختومقلی فراغی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار گلستان، نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی عصر پنجشنبه برگزار شد و اجرای برنامه های فرهنگی و مسابقات ورزشی مانند والیبال و کشتی گورش از دیگر برنامه های مراسم امروز بود.
مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن درسال ۱۷۳۳ میلادی برابر با ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را ۱۷۹۰ میلادی مطابق با ۱۱۶۹ شمسی ذکر کرده اند.
مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقای در۴۰ کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان ) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در استان گلستان برگزار می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
شهرستان مرزی مراوه تپه با افزون بر ۶۰ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه شرق استان گلستان واقع است.
۳۰۳۹/۱۸۶۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


آثار ناملموس


ترکمن