اخبار گردشگری

گرمابه های خراسان شمالی نیازمند آشکارسازی است

حسین رحمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: عملیات ساماندهی و مرمت این گرمابه ها پس از انجام کاوش های باستانشناسی و آشکارسازی آن ها انجام می شود.
وی گفت: تاکنون برای مرمت و ساماندهی گرمابه های قدیمی و سنتی استان هفت میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و ۲۰ میلیارد ریال دیگر برای اتمام آنها نیاز است.
وی افزود: ۱۰تا ۱۵ حمام قدیمی هم فقط قابلیت کاوش های باستانشناسی دارند تا به عنوان سایت باستانی به نمایش گذاشته شوند، مابقی حمام های تاریخی نیز یا در فهرست آثار ملی ثبت شدند و یا در دست اقدام هستند.
رحمانی افزود: تاکنون حمام قدیم شهرستان های فاروج، جاجرم و روستای روئین در شهرستان اسفراین مرمت و ساماندهی شده اند و از آنها به عنوان موزه بهره برداری می شود.
وی اظهارکرد: عملیات مربوط به مرمت و ساماندهی حمام چناران شهر در شهرستان بجنورد، حمام روستای استاد در فاروج و حمام حصاری گازرانی در شهرستان اسفراین با اعتبار یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال در دستور کار است.
کارشناس حوزه میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: مرمت حمام روستای جوزک در مانه و سملقان، حمام کلاته ترک ها در جاجرم، خوش در اسفراین، عسکری در بجنورد و پیرشهید در شیروان نیز در دست اقدام است.
وی در پایان از مردم خواست که در شناسایی مکان حمام های قدیمی که به مرور زمان تخریب شده است، با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی همکاری داشته باشند و یا با شماره تلفن ۰۵۸۳۲۲۸۸۴۷۷ تماس بگیرند.
بیش از یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که ۵۸۳ اثر آن به ثبت رسیده است.
اخبار خراسان شمالی را در پیام رسان سروش اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.

انتهای پیام /*


اجتماعی


گرمابه های قدیمی


میراث فرهنگی


خراسان شمالی