اخبار گردشگری

میراث مکتوب، پلی بین گذشته و آینده

به گزارش ایرنا ۱۹ اردیبهشت در سالنامه جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز اسناد ملی و میراث مکتوب ثبت شده و اهمیت نامگذاری این روز از آن جهت است که در لابه لای اسناد و با دقت و کار تحقیقی در آن، حقایقی از تاریخ آشکار می شود که جامعه علمی و فرهنگی را به فضاهای جدید از معارف ایران می رساند.
خراسان رضوی بار سنگینی را به لحاظ نگهداری از اسناد به دوش می کشد به طوری که مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق، مسئولیت سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی را برعهده دارد و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز به عنوان بزرگترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام، میراثدار اسناد مربوط به قرنها قبل است.
استاندار خراسان رضوی با گرامیداشت سالروز اسناد ملی و میراث مکتوب و توصیه به حفظ و نگهداری از این اسناد می گوید: اسناد ملی به منزله گنجینه ای گرانبها است که در حکم پلی بین گذشته و آینده یک سرزمین است و به عنوان حافظه تاریخی یک کشور بیانگر اندیشه، فرهنگ و تجربه یک ملت است.
علیرضا رشیدیان اظهار می دارد: این آثار آینه تمام نمای اصالت تاریخی و بالندگی ملی محسوب شده و عامل بازشناسایی هویت ملی و فرهنگ گذشتگان است، هویتی که عناصر سازنده ای مانند ارزش های ملی، دینی، فرهنگی، انسانی، اجتماعی، تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، زبانی و … را در خود جای داده است.
استاندار خراسان رضوی گفت: دستگاه های دولتی در چارچوب قانون اسناد ملی و در راستای حفظ و نگهداری تاریخ استان از امحا یا انتقال سهوی و عمدی اسناد دولتی و اوراق راکد بایگانی ها بدون هماهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی اجتناب کنند.

*پاسداران میراث مکتوب در خراسان
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق مستقر در مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: این مرکز در سال ۱۳۸۸ راه اندازی شد و مسئولیت نگهداری از اسناد دستگاه های دولتی و شبه دولتی استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی را دارد.
اکبر شیخ افزود: هم اینک ۲ میلیون و ۹۳۵ هزار برگ سند مربوط به اوراق انتقالی و اسناد حائز اهمیت دستگاه های اجرایی دولتی، شبه دولتی و هر نهادی که به نحوی از بودجه دولت ارتزاق می کند، در این مرکز نگهداری می شود.
وی اظهار کرد: قدیم ترین سند موجود در این مرکز مربوط به حوزه دادگستری در سال ۱۲۹۰ شمسی است و هم اینک نیز قوه قضاییه همکاری لازم با سازمان اسناد و کتابخانه ملی را در انتقال اوراق و اسناد اداری خود دارد.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق گفت: پارسال با انتقال ۶۲۵ هزار برگ باارزش از نظر تاریخی، فرهنگی و اجتماعی به مخزن اسناد ملی، ۱۶۲ میلیون برگ فاقد ارزش از دستگاه های اجرایی به حجم ۴۹۰ تن امحا و از این طریق چهار هزار و ۹۴۸ مترمربع از فضای اداری سه استان خراسان آزاد شد.
شیخ اظهار کرد: پارسال چهار هزار و ۹۲۰ عنوان کتاب و چهار هزار و ۵۲۵ نشریه از مراجعان کتابخانه ملی واسپاری شد که در مجموع عملکرد مرکز اسناد شمال شرق در سال گذشته در حوزه انتقال و امحای اسناد و واسپاری کتاب نسبت به سال پیش از آن ۲۰ درصد رشد داشته است.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق گفت: این مرکز، پایگاه هویتی تاریخی در خراسان با محوریت مشهد است که مسئولیت نگهداری از اسناد انتقالی از دستگاه های اجرایی مربوط به بدنه دولت در قالب سند مکتوب اداری، کتاب، عکس، دست نوشته و لوح فشرده را دارد و فضایی از کتاب و اسناد را در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.
شیخ با اشاره به بخش زیرساختی مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق اظهار کرد: مساحت کل فضای این مرکز در مشهد پنج هزار مترمربع است که حدود یکهزار و ۵۰۰ مترمربع آن در حال بهره برداری است و باقی آنها در دست ساخت برای در اختیار گذاشتن فضایی به منظور مطالعه و استفاده پژوهشگران از اسناد ملی است.
وی اضافه کرد: این مرکز دارای کتابخانه دیجیتالی است که همه داده های دیجیتالی سازمان اسناد و کتابخانه ملی را در معرض بازدید محققان و پژوهشگران قرار داده است.
وی از مجموعه داران آثار مکتوب که سند، کتاب و یا عکس و نوار صوتی قدیمی در اختیار دارند، خواست که اصل نسخه یا تصویری از آن را در اختیار مرکز اسناد و کتابخانه ملی قرار دهند.

* ۱۴ میلیون برگ سند در آستان قدس رضوی
مرکز اسناد کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از قدیم ترین مراکز نگهداری اسناد در کشور است که مجموعه عظیمی از اسناد از زمان راه اندازی بخش اداری آستان قدس تا امروز را در اختیار دارد.
مدیر امور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: به همه پرونده‌ ها، نقشه ‌ها، کلیشه‌ ها، فیلم ‌ها، عکس ‌ها، تصاویر، مهرها، نوارهای تصویری و صوتی و منابع مختلفی که در قالب‌ های مکتوب، دیجیتالی و الکترونیکی، صوتی و تصویری با قدمت و سابقه بیش از ۳۰ سال طبقه‌ بندی و دسته‌ بندی می شود، سند گفته می شود.
ابوالفضل حسن آبادی اظهار کرد: سند، میراث مکتوب هر کشوری است، خیلی از اسناد، بیانگر فعل و انفعالات در تاریخ یک کشور است و چون برآیندی از نحوه زندگی مردم در گذشته به شمار می رود، اهمیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد.
وی اضافه کرد: مردم نسبت به گذشته خود حس نوستالژیکی دارند و دوست دارند که بدانند گذشته کشورشان یا قومشان چگونه بوده است، لذا آرشیوها و مراکز نگهداری از اسناد تاریخی، تامین کننده این حس نوستالژیک و پاسدار هویت و تاریخ ایران هستند.
مدیر امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی گفت: از سال ۱۳۷۶ با تشکیل اداره اسناد و افزایش اسناد تشکیلات اداری آستان قدس رضوی در دوره‌ های افشاریه، قاجاریه، پهلوی اول و دوم، این اسناد که قبلا در بایگانی ‌های راکد آستان قدس رضوی وجود داشت به این اداره منتقل شد.
حسن آبادی بیان کرد: هم اینک حدود ۱۴ میلیون برگ سند مکتوب در زمینه‌ های گوناگون تاریخی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی و ۱۰۰ هزار قطعه عکس تاریخی در این اداره جمع آوری شده است.
وی ادامه داد: در اداره اسناد، بخشی به نام مرمت آثار تاریخی وجود دارد که اسناد اهدایی یا خریداری شده قدیمی قبل از آرشیو شدن، مرمت می شود و یکی از بهترین مراکز مرمت آثار تاریخی در کشور است.
مدیر امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی گفت: بیشتر اسناد نگهداری شده در این مرکز مربوط به تشکیلات اداری آستان قدس از سال ۵۱۴ هجری قمری و در دوره سلجوقیان تاکنون است و قدیم ترین عکس نگهداری شده در این مرکز نیز مربوط به دوره قاجار است.
حسن آبادی بیان کرد: اسنادی که در این مرکز تا دوره قاجاریه وجود دارد در کشور بی نظیر است و از این نظر می توان مرکز اسناد آستان قدس رضوی را یکی از مهمترین مراکز آرشیوی در بخش اسناد برشمرد.
۷۴۸۹/۵۱۳۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث مکتوب


اسناد کهن


مشهد