اخبار گردشگری

کپوی دزفول نامزد دریافت نشان یونسکو شد

کپو یکی از صنایع دستی دزفول است که با پیچش ساقه های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه های کرتک شکل می گیرد.کپو ظرف حصیری ساخته شده از برگ خرما و کرتک است.
حجت اله آریایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:مردادماه پارسال ۱۳ اثر خراطی و کپو از استان خوزستان برای دریافت نشان اصالت یونسکو معرفی شدند که هشت اثر متعلق به صنعتگران دزفول بود.
وی افزود: از میان آثار معرفی شده سه اثر کپوبافی ، کار بانوان هنرمند نرگس ظهیرنیا و هایده کایدخورده به مرحله نهایی داوری شورای جهانی صنایع دستی راه یافته و واجد شرایط شناخته شدند.
وی با بیان اینکه منتظر برگزاری نشست یونسکو در این خصوص هستیم گفت:پیش از این یکی از آثار نرگس ظهیرنیا موفق به دریافت نشان اصالت یونسکو شده است.
آریایی اضافه کرد:بانوان هنرمند و صنعتگر دزفول در تهیه آثار کپوبافی از معماری و طبیعت زیبای دزفول الهام گرفته اند همچنین برای بافت این آثار از پشم طبیعی به جای کاموا و رنگ طبیعی استفاده شده است.
کپوی دزفول یکی از صنایع دستی ویژه این شهرستان به شمار می رود که شامل ۲ نوع حصیری و کاموایی است و ماده اولیه آن را چوب کرتک تشکیل می دهد که در بیشه زارهای دزفول رشد می کند.
کپو بافی از جمله صنایع دستی است که دارای اصالت، کیفیت و ظرافت بالایی است.
از نظر کیفیت و اصالت، کپوی تولید دزفول رتبه نخست را در کشور دارد به طوری که کپوهای تولید دزفول به شهرهای مختلف کشور و برخی کشورها صادر می شود.
مرکز بافت کپو دهستان شهیون در شهرستان دزفول است.
دزفول با پیشینه ای چند هزار ساله و آثار باستانی از دوره های مختلف تاریخ در گذشته دارای بیش از ۵۰۰ کارگاه تولید ۱۰۰ نوع صنایع دستی بوده که اکنون بسیاری به فراموشی سپرده شده اند.
تاکنون خراطی دزفول به ثبت جهانی رسیده است.
۷۲۷۸/۶۰۶۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


کپوبافی


دزفول