اخبار گردشگری

عملیات کاوش تپه باستانی پوئینک قرچک آغاز شد

مجید ژاله نیا روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت : تپه باستانی پوئینک در مسیر احداث کنار گذر جنوبی شهرستان قرچک قرار دارد که به دلیل وجود این اثر باستانی ، عملیات اجرایی این پروژه در بخشی از مسیر با مشکل مواجه شده است.
وی افزود : بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران که سال گذشته در شهرستان قرچک برگزار گردید ، مقرر شد تا مجوز کاوش این تپه صادر و سازمان میراث فرهنگی با معرفی هیأت باستان شناس ، عملیات کاوش را در این آغاز کند.
وی بیان کرد: بر اساس این مصوبه ، شهرداری قرچک موظف شد تا به منظور تهیه ملزمات این کاوش ، همکاری لازم را با میراث فرهنگی انجام دهند که با صدور مجوز ، این عملیات در منطقه باستانی تپه باستانی قرچک آغاز گردید.
ژاله نیا اظهار کرد: این هیأت باستان شناس هم اکنون با انجام گمانه زنی و حفر ترانشه ، در حال کاوش لایه های مختلف این منطقه باستانی که به قرن ۴ و ۵ هجری قمری تعلق دارد ، هستند که تا کنون در عرصه و دامنه این تپه ، مستندات تاریخی کشف نشده ولی بر روی تپه ، آثاری از خشت مشاهده شده است.
وی تصریح کرد: مجوز کاوش این تپه ۴۵ روز است که پس از پایان ، نتیجه کاوش از سوی مسئول هیأت اعلام که در صورت عدم مشاهده مستندات تاریخی ، موارد فرهنگی و سازه معماری ، امکان حذف آن بررسی می شود.
عملیات احداث کنارگذر جنوبی قرچک از سال ۸۳ در دستور کار مدیریت شهری قرچک قرار گرفت که به دلیل واقع شدن تپه باستانی پوئینک در مسیر این پروژه که قرار است به شهرستان ورامین متصل شود ، تکمیل این پروژه با توقف مواجه شد.
با اعلام نظر کارشناسان باستان شناسی و حذف این تپه ، کنار گذر جنوبی قرچک به کمربندی جنوبی ورامین متصل شده و بخش زیادی ازترافیک این ۲ شهرستان ، به این کمربندی منتقل می شود
شهرستان قرچک در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/۷۲۵۴ / ۱۵۳۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


تپه باستانی


ورامین