اخبار گردشگری

۱۶۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از راین دیدن کردند

به گزارش ایرنا، اکبر عباسپور روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: پتانسیل هایی در راین برای جذب گردشگر وجود دارد که از آن جمله می توان به باغشهر راین، محله های قدیمی، ارگ راین، روستای باب زنگی به عنوان مرتفع ترین روستای مسکونی ایران، بلوار افلاطون، قلعه ده میرزا مربوط به دوره قاجار، بزرگترین دهانه آتشفشان ایران و … اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ خانه بوم گردی در راین ایجاد شده است، گفت: به منظور معرفی راین درفضای مجازی و در برنامه های صدا و سیمای کشوری اقدام شده و در سال گذشته نیز ۵۰ نفر از تورگردانان کشور به راین آمده و با ظرفیت های گردشگری این منطقه آشنا شده اند.
وی گفت: شرکت در نمایشگاه های بین المللی و معرفی راین در حوزه گردشگری موجب شد که نوروز امسال بیش از ۶۰ هزار مسافر به این منطقه سفر کنند.
وی گفت: جمعیت بخش راین در آخرین سرشماری انجام شده، ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر اعلام شده که از این تعداد ۱۰ هزار نفر در حوزه شهری و ۵ هزار و ۷۰۰ نفر در روستاها حضور دارند.
عباسپور بیان کرد: شهر راین دارای ۹۰۰ هکتار وسعت است و این شهر در حوزه های گردشگری، صنایع دستی، تاریخی، طبیعی، گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن و فرهنگی و مذهبی دارای قابلیت های بی نظیری است.
وی به اقدامات معین اقتصادی راین اشاره و بیان کرد: در راستای سیاست استاندار کرمان به عنوان ایده پرداز در حوزه فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری، مجتمع صنایع مس شهید باهنر کرمان در خردادماه سال گذشته به عنوان معین اقتصادی این بخش انتخاب شد.
وی ادامه داد: نماینده معین اقتصادی راین به صورت مستمر در منطقه حضور دارند و ضمن بررسی ظرفیت های اقتصادی و توسعه ای در این بخش، با تشکیل کمیته اقتصاد مقاومتی با حضور مدیران اجرایی این بخش، راه های اجرایی پروژه های توسعه ای دنبال شده است.
بخشدار راین اظهار کرد: در کمیته اقتصاد مقاومتی برنامه ها بر اساس انتظارات، نیازها و پتانسیل هی موجود برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شد.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در حوزه صنایع دستی با توجه به تولیدات سنتی مردم رای در حوزه های فلزکاری، پته دوزی، شالبافی، قالیبافی چرم دوزی بازاریابی در داخل وخارج انجام شده است و متناسب با نیاز بازار مواد اولیه پته تهیه شد و پس از برگزاری دوره های آموزشی، این صنعت رونق گرفته است.
وی ادامه داد: ترکیبی از پته و چرم نیز در راین انجام شده و صنعتی زیبا را در قالب های کاربردی ایجاد شده است که محصولات تولیدی آن نیز در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.
وی با اشاره به اینکه با همکاری معین اقتصادی شور و نشاط در حوزه اشتغال بانوان ایجاد شده است، گفت: تفاهماتی نیز با کمیته امداد به منظور توسعه مشاغل خود اشتغالی در دست انجام است.
عباسپور افزود: معین اقتصادی راین ۲۰ میلیون تومان وام خود اشتغالی و در حوزه مشاغل خانگی نیز تا سقف ۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می کند.
وی بیان کرد: در راین حوزه صنعت رشد چندانی نداشته است و ناحیه صنعتی راین با مساحت ۱۵ هکتار راه اندازی شده است که تاکنون ۳۷ واحد در این منطقه مجوز گرفته اند و از این تعداد حدود ۱۷ واحد راه اندازی شده است.
بخشدار راین گفت: ناحیه صنعتی راین دارای آب، برق، گاز و برق معابر است و در این ناحیه زمینی به فردی واگذار شده و قرار است کارخانه چیپس را در سه فاز در منطقه ایجاد کند.
وی یادآور شد: دو نیروگاه ۱۰ و ۷ مگاواتی خورشیدی در راین در دست احداث است که پیگیری های لازم در دست انجام است و راه اندازی این واحدها در مقطع زمانی سه ماه حدود ۷۰۰ شغل ایجاد می کند.
وی بیان کرد: کارخانه فروآلیاژ راین نیز در مقطعی به دلیل تراکم نیروی انسانی مجبور به تعدیل نیرو شد اما فعالیت خود را آغاز کرده است و حدود ۴۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار شده اند.
وی ادامه داد: به منظور استفاده از پتانسیل های معدنی راین از جمله در سنگ مرمر صورتی، سفید و سبز، سنگ آهن، سنگ آرگونیت و مس اقدامات خوبی با همکاری معین اقتصادی انجام شده است.
وی با اشاره به استفاده از سنگ مرمر راین در خارج کشور از جمله در عتبات عالیات و عمارت تاج محل هندوستان، گفت: در حال حاضر سنگ راین مرمر به صورت خام از این منطقه خارج و بخشی از آن در کرمان فراوری می شود.
عباسپور گفت: بز کرکی راینی، نژاد اصیل و مرغوب در دنیا بوده است اما نژادهای جدیدی در حال معرفی است و در طول زمان بازار کرک دچار فراز و نشیب های زیادی بوده است و خشکسالی ها نیز بر تولید کرک تاثیرگذاشت اما از سال گذشته همایش علمی برای معرفی بز کرکی راینی انجام شده است تا شاهد بازخوردهای مفید آن باشیم.
وی فعالیت های اقتصادی مدیریت استان کرمان را بسیار مفید ارزیابی کرد و ادامه داد: با توسعه اقتصادی که در استان کرمان محقق شده، به توسعه همه جانبه خواهیم رسید و معتقدیم اگر از سمت سیاست بخواهیم به سمت توسعه برویم قطعا سیاست زده خواهیم شد.
بخشدار راین تاکید کرد: دیدگاه استاندار کرمان بر پرهیز از سیاسی کاری از یک سو و توجه به توسعه اقتصادی به منظور رسیدن به توسعه همه جانبه از سوی دیگر در کشور بی نظیر و مثال زدنی است.
وی از امام جمعه راین به عنوان فردی پرتلاش، پیگیر، پشتیبان و راهنما یاد کرد و خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی راین ۲۸۰ چشمه و قنات ، ۱۰۰ حلقه چاه کشاورزی، ۴ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی زراعی و ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی باغی در این منطقه وجود دارد.
وی گفت: شاید کشاورزان راین هنوز کم آبی و خشکسالی را به درستی درک نکرده اند زیرا رودخانه های محلی همواره وجود داشته است اما برای استفاده بهینه خود و نسل های بعدی از منابع آبی موجود، جهادکشاورزی در راستای توسعه کشت های جایگزین از جمله کشت گل محمدی، کلزا و زعفران اقدام کرده است.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در راین وجود دارد، افزود: مرتفع ترین روستای ایران از سطح دریا در راین وجود دارد.
عباسپور گفت: قدمت سکونت در راین بالای هفت هزار سال تخمین زده شده است و این بخش در حوزه میراثی و گردشگری نیز صاحب جایگاه ویژه ای است و از سوی دیگر نیز به عنوان منطقه ای ارتباطی و شاهراه شناخته می شود.
وی بیان کرد: امروز اگر مشکلاتی در حوزه شهر راین وجود دارد باید این واقعیت را بپذیریم که اقتصاد هر منطقه باید از سوی مردم ان منطقه توسعه یابد و این موضوع باید به صورت ویژه تری مورد توجه قرار گیرد.
بخشدار راین با اشاره به ویژگی های برجسته راین، گفت: بسیاری از جرایمی که در نقاط مختلف وجود دارد، در راین وجود ندارد واین در حالی است که این منطقه از نظر جغرافیایی در مسیر تردد قاچاقچیان و اتباع بیگانه قرار دارد اما نیروی انتظامی در این منطقه کارهای بسیار خوبی انجام داده است.
عباسپور افزود: کوه هزار به عنوان چهارمین قله مرتفع ایران در راین وجود دارد و بالغ بر هزار نوع گیاه دارویی در این کوه رشد می کنند که برداشت از این گیاهان باید متناسب با سیاست های منابع طبیعی باشد زیرا این منابع، منابعی بین نسلی است.
وی درباره حوزه راه های راین نیز گفت: نام راین در ابتدا رائین و به معنای ‘راه این’ است و این منطقه دارای جاده های ارتباطی زیادی است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه راه صاحب آباد ۶ کیلومتر خاکی است که چهار کیلومتر زیرسازی شده است و این راه در اولویت اجرا قرار دارد مطالعات از شرق راین به سمت تهرود نیز در سال جاری کلید می خورد.
عباسپور گفت: شهر راین ۹۰۰ هکتار و پراکندگی جمعیت در این منطقه بسیار زیاد است که خدمت رسانی شهری در این منطقه را بسیار دشوار کرده است.
بخشدار راین تاکید کرد: هر گونه مساعدت و کمک قانونی را برای حمایت از سرمایه گذاران در راین انجام خواهیم داد.
۷۴۴۰/ ۵۰۵۴

انتهای پیام /*


اجتماعی


اقتصاد مقاومتی


راین


گردشگری