اخبار گردشگری

آستان مقدس پیغمبران و نعمت و همت

در این مطلب آمده است: امروزه، یکی از مبانی درآمدزای توسعه، صنعت گردشگری است. صنعتی که دنیا از آن به سبب همت و درایت و آینده‌نگری که دارد آن چنان بهره‌ای می‌برد که ما از ذخایر و نعمت‌های طبیعی و خدادادی هم بی‌بهره‌ایم. نه تنها دنیا از این نظر پیشتاز است بلکه استانهای دیگر هم اقلیم ما که نیمی از مبانی و داشته‌های مورد توجه گردشگران ما را ندارند به علت همت والا و پیگیری از مسایل شهر و دیار خود قطب گردشگری ساخته‌اند بدون این که سالانه بیش از بیست میلیون مسافر و زائر از استانشان بگذرد.
مقایسه کنید ‘ سرعین ‘ اردبیل را با چشمه آب گرم با خواص منحصر به فرد ما، آن با آن همه رونق و درآمدزایی و این، محیطی متروک و دل آزار! و چنین است دیگر داشته‌های ما که یک علتش عدم تحرک مدیران بومی است و دوم آن، مدیران غیربومی که از این ذخایر و داشته‌ها بی‌خبرند و چون برخی از آنها با نهایت تاسف، پروازی‌اند، فقط دیدار خانواده را در پایان هفته و حتی گاهی زودتر از آن غنیمت می‌شمارند. رنجی که هر چه گفتیم و می‌گوییم به خرج مسئولان بالاتر نرفت و مسموع نیفتاد که:
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله‌ی ماست
آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
واما در گذر از این مقدمه، آن بقعه‌ای که پیوسته و از دیرباز مورد توجه و توسل مردم سمنان بوده است و جهت تقرب حتی با پای پیاده به زیارتش می‌رفته‌اند، آستان مقدس «پیغمبران» مدفن «لام النبی» و «سام النبی» است که بر فراز کوه بلندی در شمال‌شرقی سمنان، بنا شده است. در منطقه‌ای بسیار خوش آب و هوا که سمنانی‌ها هر هفته جهت زیارت و سیاحت با عشق و علاقه، علی‌رغم مشکلات زیاد به آن مکان مقدس مشرف می‌شده‌اند و هنوز هم این تقرب و توسل برجاست و آن عادت پیشین، ادامه دارد.
این آستان مقدس با همت بسیار مسئولان و پیگیری‌های شبانه روزی هیئت امنای معتقد و فعال، امروزه دارای آن چنان امکاناتی است که با همه‌ی کمبودها، می‌تواند زایران بسیاری را بپذیرد و رفاه و آسایش آنان را فراهم آورد.
بقعه‌ی مقدس «پیغمبران» در سال ۱۳۸۸در زمره‌ی آثار ملی در آمده و به ثبت رسیده است. در راستای اهداف اماکن زیارتی و سیاحتی، حدود ۱۹ کیلومتر مسیر آن آسفالت شده است و فقط۲۲۰۰ متر آن نیاز به بهسازی و آسفالت دارد. که همین مسافت کم که حدود یک یازدهم راه است، مانعی بزرگ در جذب زایر وگردشگر است و متاسفانه گردشگران از آن محیط زیبا و آب وهوای مطلوب آن محرومند و بسیار جای دریغ دارد که از طرف استانداری، فرمانداری، اوقاف، سازمان میراث فرهنگی و همچنین مردم خیر و نیکوکار مورد توجه قرار نگیرد.
به ویژه این که در راس سازمان کشوری‌اش فرزند همین خطه بر مسند معاونت رئیس جمهوری باشد که البته نباید از این موضوع بی‌خبر بماند لازم به یادآوری است که در پی پیگیری در خصوص زیرساخت و تکمیل ۲۲۰۰ مترمسیر باقیمانده تا آستان مقدس از محل اعتبارات توازن سال ۹۶ که مبادله‌ی موافقت‌نامه توسط اداره‌ی کل راه و ترابری استان سمنان انجام پذیرفته و سر جمع ۳۰ درصد اعتبارات توازن پیش‌بینی شده است، درخواست پیگیری تخصیص و شروع به کار دستگاه‌های اجرایی، به استناد مورد بالا، امری الزامی و طبیعی است از طرفی، تسطیح و تیغ کشی راه دسترسی درجزین به آستان مقدس، در حوزه‌ی استحفاظی مهدی شهر به مسئولیت اجرایی اداره‌ی راه و ترابری شهرستان مهدی شهر که طول آن قریب ۵/۵ کیلومتر است، می‌تواند موجب جذب و جلب زایران و گردشگران محلی و جلوگیری از طی مسافت طولانی باشد.
و مورد دیگر استمرار همکاری مسئولانه‌ی شورای محترم اسلامی شهر سمنان است که می‌تواند با خدمات متنوع خود از قبیل راه‌اندازی یک خط سرویس عمومی در مسیر آستانه در روزهای تعطیل جهت سهولت تردد زایران و گردشگران،کمک به جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در احداث تله کابین و تامین آب آشامیدنی و زیبا سازی محیط و… نقش بسیار موثری در جلب زائران داشته باشد.
ضمن آن که استانداری و فرمانداری سمنان و مهدی‌شهر در ایجاد هماهنگی و بذل توجه به آستان مقدس، بری از مسئولیت نیستند و نیز اعمال مسئولیت اجرایی مستقیم و تنگاتنگ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان و شهرستان سمنان و نیز اداره‌ی اوقاف و امور خیریه‌ی سمنان می‌تواند به نارسایی‌های عدیده با همکاری هیئت امنای آستانه پایان داده محیطی مطلوب به وجود آورد.
۶۰۲۶/

انتهای پیام /*


فرهنگی


آستانه مقدس


پیغمبران


روزنامه پیام