اخبار گردشگری

ثبت جهانی اورامان در ایجاد اشتغال و کاهش قاچاق موثر است

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، بهمن مرادنیا در دیدار مدیرکل امور پایگاه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه منطقه گردشگری اورامان یک پتانسیل بزرگ برای منطقه است که مورد بی توجهی قرار گرفته است، اظهار کرد: ثبت جهانی اورامان نقش مهمی در توسعه و ایجاد اشتغال دارد.
وی بر برگزاری نشستی در اورامان با حضور مسئولان مرتبط در خصوص بررسی راهکارها و چالش های پیش رو تاکید کرد و افزود: یک همت جمعی برای ثبت جهانی اورامان در کردستان وجود دارد و همه تلاش خود را در راستای تحقق این خواسته به حق بکار گرفته ایم.
مرادنیا همچنین به ضرورت ثبت شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی نیز تاکید و یادآور شد: هفته گذشته جلسه ای با حضور اساتید و بزرگان موسیقی کُردی استان داشتیم و اساتید بزرگ موسیقی کردستان قول دادند برای تحقق این مطالبه مهم همکاری کنند.
استاندار کردستان اضافه کرد: برنامه داریم یک شورای هنری در همه بخش ها برای استان تعریف کنیم که لازم است اختیارات قابل توجهی در راستای تحقق این برنامه داده شود.
وی گفت: در برنامه های هنری و فرهنگی نباید تنها به شعار اکتفا کرد و باید همه در راستای اجرایی شدن برنامه های هنری فاخر و ماندگار استان کردستان مشارکت کنند.
به گزارش ایرنا، هورامان نام منطقه ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش هایی از شهرستان های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می شود.
منطقه هورامان در استان کردستان داری یک شهر (اورامان تخت) و ۷۶ روستا است که تاکنون ۱۳ روستای این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی ۲۲ روستا نیز در حال پیگیری است.
واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.
همچنین واژه هور در کتاب معروف اوستای زرتشت به معنی خورشید آمده است و هورامان جایگاه خورشید نیز معنی می‌دهد، به اعتقاد مردم، هورامان زمانی شهر بزرگی بود و مرکزیت خاصی داشت و به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیه هورامان نیز یاد می‌کنند.
استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۹ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ثبت جهانی


اورامان کردستان