اخبار گردشگری

توقف پیش فروش ۶ ماهه سکه و افزایش قیمت سکه در بازار

خبرگزاری ایسنا:از امروز (شنبه) و با دستور بانک مرکزی پیش فروش سکه در سررسید شش ماهه نیز مسدود شده است.پیش فروش سکه

از اواخر فروردین ماه سال جاری و مصادف با تحولاتی که در بازار ارز ایجاد و سیاست جدید ارزی به مرحله اجرا درآمد، روال پیش فروش سکه نیز تغییر کرد و از دو سررسید شش ماهه و یک ساله به هفت مرحله افزایش یافت. بر این اساس نرخ ها در سر رسیدهای جدید از این قرار شد که سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، نه ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان.

با این حال در فاصله کمتر از دو هفته از اجرایی شدن روند جدید پیش فروش سکه، بانک ملی از ثبت نام سررسید یک ماهه خودداری کرد و دلیل این موضوع نیز پر شدن ظرفیت اعلام شد. چندی نکشید که سررسید سه ماهه نیز متوقف و در پنج سررسید دیگر ادامه پیدا کرد. تا اینکه امروز در شعب بانک ملی ثبت نام برای پیش فروش شش ماهه نیز متوقف شده است.

پیش از این مدیران بانک مرکزی دلیل توقف را پر شدن ظرفیت تعیین شده برای پیش فروش اعلام کرده و گفته بودند که با توجه به اهمیت تعهداتی که برای تولید سکه های پیش فروش وجود دارد باید در تولید و توزیع آن کیفیت سکه های تولیدی و اعتماد مردم به سکه بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته از این رو با توجه به محدودیت هایی که در خط تولید سکه های طلا در ضرابخانه وجود دارد، سررسیدهایی که ظرفیت آنها پر می شود، متوقف خواهد شد.
افزایش قیمت سکه

قیمت انواع سکه در یک هفته گذشته با افزایش روبرو شده است؛ به طوری که سکه تمام با افزایش۱۶۰ هزار تومانی بار دیگر به دو میلیون تومان نزدیک شده است.

در هفته گذشته بازار سکه با روند افزایش قیمت همراه شد. در حالی که قیمت سکه در هفته های اخیر با ثبات و حتی افت قیمت همراه شده بود، بار دیگر به شیب صعودی بازگشت.

در شروع هفته پیش سکه تمام یک میلیون و ۸۰۵ هزار تومان فروخته شد، یک روز بعد با پرش قیمت به یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید تا ظرف یک روز ۴۵ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده باشد.

با نزدیک شدن به اواخر هفته، حرکت افزایشی قیمت سکه تندتر شد. در روز یازدهم اردیبهشت سکه تمام از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عبور کرد. آخرین باری که قیمت سکه به این رقم رسیده بود روزهای بعد از تعطیلات نوروز بود که به دنبال افزایش قیمت دلار، قیمت سکه در آستانه دو میلیون تومان رسیده بود.

در آخرین روز هفته گذشته سکه تمام به یک میلیون و ۹۶۵ هزار تومان رسید تا در مجموع قیمت این نوع سکه در کمتر از یک هفته ۱۶۰ هزار تومان شامل افزایش قیمت شده باشد.

در هفته پیش قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی با افزایش قیمت روبرو شد و به ۱۳۱۴ دلار رسید. از سوی دیگر دلار در بازار غیر رسمی بیش از ۶۰۰۰ تومان معامله شد که به نظر می رسد که این دو عامل در صعودی شدن قیمت سکه تاثیرگذار بوده است.

در همین بازه زمانی نیمه سکه از ۸۹۵ هزار تومان به ۹۶۳ هزار تومان رسید و ۶۸ هزار تومان با افزایش قیمت روبرو شد. همچنین در این فاصله زمانی ربع سکه از ۵۴۶ هزار تومان به ۵۷۴ هزار تومان رسید افزایش ۲۸ هزار تومانی داشت.