اخبار گردشگری

فرونشست زمین سه اثر تاریخی قزوین را تهدید می کند

محمدعلی حضرتی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مسجد جامع عتیق، مسجد مدرسه سردار و صحن امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا(ع) سه اثر تاریخی هستند که بدلیل فرونشست زمین در معرض تهدید جدی قرار دارند.
وی اظهار کرد: البته سایر آثار تاریخی قزوین نیز از آسیب های ناشی از فرونشست زمین مصون نیستند اما سه آثار یاد شده بیشتر در معرض تهدید و آسیب هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: براساس نتایج بدست آمده از شاهدگذاری ها، ترک ها و لغزش های ایجاد شده در بخش های مختلف آثار تاریخی یاد شده براثر فرونشست زمین نگران کننده بوده است.
حضرتی اظهار کرد: با توجه به اینکه شاهد حجم بالایی از رفت و آمد مردم به امامزاده حسین(ع) و مسجد جامع عتیق هستیم نگرانی ها بابت بروز خسارات احتمالی جانی و مالی بیشتر می شود.
وی در خصوص اقدام ها و برنامه های پیش بینی شده به منظور پیشگیری از آسیب های احتمالی و همچنین حفاظت از بناهای یاد شده در مقابل فرونشست زمین،گفت: در رابطه با آستان امامزاده حسین(ع) یک طرح مطالعاتی تهیه شده که نیازمند تخصیص اعتبار و عملیاتی کردن می باشد و در رابطه با ۲ اثر دیگر نیز اقدامات ترمیمی و استحکام بخشی پیش بینی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین خاطرنشان کرد: به منظور کاهش تهدیدات فرونشست خاک برای آثار تاریخی و دیگر زیرساخت ها باید در سطح ملی و استانی تصمیمات و راهکارهای مناسب اندیشیده شود.
فرونشست زمین از مخاطراتی است که براثر عوامل طبیعی و انسانی مانند تغییرات اقلیمی، بهره برداری های بی رویه از خاک و استفاده غیر مجاز از آب های زیر زمینی و استخراج بی رویه از منابع معدنی پدیده می آید و به ناپایداری خاک منجر می شود.
استان قزوین طی سال های اخیر با معضل فرونشست خاک در دشت قزوین روبرو بوده و در بخش هایی از این منطقه براساس آمار سازمان زمین شناسی، فرونشست خاک تا ۲۴ سانتیمتر نیز گزارش شده است.
این مشکل تهدیداتی چون ایجاد خسارت به زیرساخت ها اعم از ساختمان ها، راه ها و پل ها، خطوط انتقال آب و گاز و از بین رفتن قابلیت کشاورزی خاک را در پی دارد.
۳۰۱۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


فرونشستگی زمین


قزوین