اخبار گردشگری

آنچه خواب را از چشم هتلداران می گیرد!

هرسال در اجلاسی که در میامی، فلوریدا برگزار می شود تلاش می شود که مشکلات صنعت هتلداری بین المللی با بحث و بررسی و نظرسنجی و رای گیری مشخص شود.

در سال ۲۰۱۷ بحث های عمیقی در خصوص ۱۰۰ موضوع و مشکل مختلف که جامعه هتلداری با آن روبه روست صورت گرفت و درنهایت ۱۰ موردی که بیشترین تاثیر را داشته اند شناسایی شد. در این مقاله سعی می شود به طور مختصری این عوامل معرفی شوند تا با شناسایی راهکارها بتوان تا حدودی بر این مشکلات فائق آمد. البته اعلام این مشکلات در سطح صنعت هتلداری بین المللی بوده که سعی شده با بومی سازی بخشی از آن مشکلات درونی نیز در آن دیده شود.

مطالعات نشان می دهد تا سال ۲۰۲۲ تقریبا در هر ۱۰ شغل یک نفر در صنعت گردشگری و هتلداری مشغول به کار خواهد شد. همچنین براساس این تحقیقات، چالش ها و مشکلات بسیاری در سر راه این صنعت وجود دارد و مسائل زیادی باعث شب بیداری هتلداران جهان می شود؛ مسائلی که هرکدام از آنها می تواند بحران زا و باعث بروز مشکلات بسیاری شود. اولویت بندی این چالش ها با توجه به منطقه جغرافیایی و… برای هریک از هتل ها می تواند متفاوت و شناسایی آنان و تحلیل این چالش ها می تواند برای پیش بینی های آینده بسیار موثر باشد. مسائلی ازجمله:

– مسلط شدن آژانس های مسافرتی آنلاین (OTAs) بر هتل ها: افزایش روزافزون قدرت این آژانس های آنلاین و مطالبه آنان بابت دریافت قیمت های ارزان به یک چالش اساسی منجر شده است. یکی از مدیران این آژانس ها از این کاهش قیمت ها استقبال کرده و می گوید: اینترنت باعث افزایش شفافیت قیمت ها برای مصرف کنندگان شده است و این یک خبر خوب است!

– چالش شبکه های اجتماعی: امروزه با شفافیت رسانه های اجتماعی دیگر اسراری وجود ندارد. وقتی یک هتل مشتری و مهمان خود را در ارائه خدمات ناامید می کند او به سراغ شبکه های اجتماعی می رود. شبکه هایی مانند توییتر، یوتیوب، فیس بوک، تلگرام و… امروزه پر از اخباری هستند که خاطرات بد اقامت در یک هتل را برای دیگران به اشتراک گذاشته اند. راه مبارزه با این شبکه ها فقط ارائه خدمات خوب و مشتری مداری به معنای واقعی است.

– چالش افزایش استاندارد خدمات: دریافت خدمات استاندارد نیاز اساسی مشتریان و مهمانان است و استانداردسازی این خدمات نیازمند هزینه و مراقبت های بسیاری است. عدم دقت در این زمینه به معنای از دست دادن مشتریان جدید و فراری دادن مشتریان گذشته و هدایت همه آنها به سمت هتل های رقباست.

– تغییر دائمی تقاضا و سلیقه مهمانان: این تعجب آور نیست. فناوری باعث شده مهمانان همه چیز را بدون درنگ و در لحظه بخواهند. مشتریان و مهمانان تغییر کرده اند. حتما و مطمئنا شناختن مشتریان تبدیل به یک چالش بزرگ برای صنعت هتلداری در آینده نزدیک خواهد شد. درک تغییر تقاضای مهمانان از امور مهمی است که هتلداران باید به خوبی به آن توجه کنند.

– جذب و نگهداری کارکنان مناسب و خوب: جذب و نگهداری کارکنان مناسب و کارآزموده صرف نظر از صنعت هتلداری، یک چالش اساسی است. استخدام کارکنانی که می توانند به زبان های مختلف صحبت کنند و دارای روابط عمومی مناسب و خوبی هستند می تواند یک مشکل باشد. یکی از تحقیقات بین المللی در صنعت هتلداری نشان داده یک سوم کارکنان پس از ۶ ماه از کار خود جدا می شوند و ۴۵ درصد از کارکنان به طور میانگین دو سال در هتل خدمت می کنند. اگر صنعت هتلداری تمایل به حفظ این سرمایه ها دارد باید نسبت به اتخاذ فرآیندهایی که به منظور افزایش روحیه، بهبود مشارکت و بهره وری کارکنان است، اقدام کند. کارکنان باید از تفاوت های فرهنگی و انتظارات متفاوت اقامت کنندگان بین المللی آگاهی داشته باشند. با توجه به رشد اقتصادی و موفقیت بخش های گردشگری، بسته به وضعیت اقتصاد محلی و جهانی، در طول سال های آینده، حفظ سطح کارکنان مناسب، به طور فزاینده ای مهم خواهد بود.

– شخصی سازی تجربه مهمانان: هتل باید نسبت به ارائه تجربه منحصربه فرد برای مهمانان خارجی و همچنین داخلی اقدام کند. این نیز یک چالش جدی است. عصر دیجیتال، منجر به افزایش تمایل به تجارب شخصی شده است؛ اما سرمایه گذاری در این روند طی چند سال گذشته یک چالش برای صنعت هتلداری بوده است. اکثر مردم بین یک تا سه بار در سال مسافرت می کنند که برخی هتل ها از این فرصت ها برای بازگرداندن آنها برای اقامت مجدد استفاده نمی کنند. افرادی که بیش از یک بار در سال سفر می کنند معمولا به دلایل مختلف این کار را انجام می دهند و انتظارات آنان با کسانی که به سفر خانوادگی و تعطیلات می روند، متفاوت است. هتل ها اگر می خواهند مجددا میزبان مهمانان خود باشند باید اموری مانند ارائه خدمات اختصاصی، استفاده از طراحی های منحصربه فرد، ارائه غذاهای محلی و نوشیدنی، برگزاری تورهای گروهی و خاطره انگیز و… را در دستور کار خود قرار دهند.

چالش هایی چون وضعیت سیاسی و اقتصادی کشورها و تاثیر آن در هتلداری، حفظ و نگهداری مهمانان ارزشمند، توسعه کسب وکارهای اشتراکی مانند سایت هایی چون Airbnb، تهدیدات و نگرانی های امنیتی جهانی، غیرقابل پیش بینی بودن بلایای طبیعی و زیست محیطی، بالا رفتن دائمی مالیات ها و مقررات صنعت هتلداری و… ازجمله موارد دیگری هستند که صنعت هتلداری هرروزه در مواجهه با آن قرار دارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.