اخبار گردشگری

۳۵۰ میلیون ریال برای مرمت پیغمبریه قزوین اختصاص یافت

محمدعلی حضرتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساماندهی و مرمت مسجد-مدرسه پیغمبریه واقع در محدوده دولتخانه صفوی قزوین به منظور حفظ اصالت کالبدی آثار تاریخی، مذهبی آن به همت سازمان میراث فرهنگی قزوین در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به مراحل مختلف مرمت این بنا طی دوره‌های گذشته، ادامه داد: برای حفظ این بنای تاریخی ارزشمند کار بازسازی بخش‌های جنوبی و بدنه مشترک با بقعه پیغمبریه و مسجد در سال‌ های گذشته انجام پذیرفته بود.
حضرتی اضافه کرد: از اواسط فروردین ماه امسال ساماندهی و مرمت بخش‌هایی از بنا شامل آب انبار، سر در ورودی و بدنه داخلی حیاط مدرسه با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و تحت نظارت فنی و کارشناسان آغاز شد.
وی با بیان اینکه این مسجد-مدرسه از اماکن ارزشمند تاریخی، مذهبی شهر قزوین است، اظهار کرد: اثر تاریخی یاد شده با توجه به کتیبه سر در ورودی آن متعلق به دوره صفویه بوده و در کنار بقعه چهار انبیا نقش مهمی در آموزش و ترویج علوم دینی و مناسبت های اجتماعی بر عهده دارد.
وی با تشریح بخش های این اثر تاریخی، گفت: در بخش شمالی بقعه پیغمبریه، مسجد و مدرسه کوچکی قرار دارد که براساس کتیبه موجود توسط سارو تقی، وزیر شاه عباس دوم در سال ۱۰۵۴ هجری بنا شده و دارای ۱۱ حجره و ۶ ایوانچه در سه ضلع مدرسه است که با پلکانی از سمت غربی به خیابان راه پیدا می کند.
حضرتی ادامه داد: مدرسه این اثر تاریخی در ضلع جنوبی و در کنار مسجد بنا شده و فضای آن به شکل مستطیل و فضای مسجد به صورت مربع در ابعاد هفت متر بوده که حکم گنبد خانه را دارد.
وی ادامه داد: کتیبه سنگی دیگری نیز در این اثر تاریخی وجود دارد که از تعمیر آن توسط شخصی به نام ملاوردی بیک در سال ۱۱۵۰ هجری حکایت می کند.
استان قزوین دارای یک هزار و ۳۰۰ اثر تاریخی ثبت شده است.
۶۱۰۱/۸۰۵۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


مرمت آثار تاریخی


مسجد مدرسه پیغمبریه


استان قزوین