اخبار گردشگری

۱۲ کاروانسرا در استان مرکزی به ثبت ملی رسید

محسن کریمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: استان مرکزی در مجموع دارای ۲۰ کاروانسرای تاریخی است که هشت کاروانسرا دارای مالکیت خصوصی، اوقافی، میراث فرهنگی و عام المنفعه است.
وی اظهار کرد: کاروانسراها از جمله اماکنی است که در حاشیه مسیر راه های اصلی ساخته می شدند و کاربری آن ها به عنوان استراحتگاه و اقامتگاه مسافران و کاروان ها بوده است که در عرصه تاریخی ویژگی ها و خصوصیات خاصی را در معماری و کاربری داشته است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: سیاست سازمان میراث فرهنگی بر حفظ، کاروانسراها و جلوگیری از تخریب آن ها است و در این راستا از جذب سرمایه گذار برای مرمت های اولیه و تغییر کاربری این اماکن تاریخی استقبال می شود.
کریمی ادامه داد: کاروانسرای خانک تفرش از بناهای ارزشمند دوره صفویه و نمونه ای از کاروانسراهای ثبت شده ملی است که امسال برای مرمت اضطراری این مجموعه تاریخی یک میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: کاروانسرای عبدالغفار خان باغ شیخ و دودهک نیز از آثار مهم به جای مانده از اعصار گذشته در استان مرکزی است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: کاروانسرای دودهک نیز یادگاری از دوره صفویه و درمسیرجاده دودهک به دهستان خورهه است که در فاصله حدود ۲۰۰ متری بزرگراه قم – دلیجان قرار دارد.
کریمی افزود: کاروانسرای عبدالغفار خان باغ شیخ نیز در هشت کیلومتری شرق شهر ساوه و اتوبان ساوه – قم در روستای باغ شیخ قرار دارد که در سال ۱۲۰۰ هجری قمری ساخته شده است.
وی اظهار کرد: کاروانسراهای شاه عباسی مشهد میقان، ورده در ساوه ، جون آباد در محلات، پانگان در ساوه، خشکه رود، و گردین، خمسه آباد، مشک آباد و گلستان در توابع اراک نیز شمار دیگری از کاروانسراهای استان مرکزی است که در مسیر جاده ابریشم قرار دارندو زمانی میزبان بازرگانان و مسافران بوده اند.
وی تصریح کرد: اغلب این کاروانسراها متعلق به دوره صفویه هستند و در دوران شاه عباس اول نیز تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم گرفته شد.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۶۹۹۱/۶۰۱۳/

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


کاروانسرا


استان مرکزی