اخبار گردشگری

ایران کشوری باستانی با تاریخی کهن است

به گزارش ایرنا بامداد سه شنبه از سفارت ایران در سارایوو، مرصاد صیاریچ در مراسم نمایش فرش تاریخی ایرانی که با حضور سفیر ایران در موزه ملی بوسنی در سارایوو برگزار شد، افزود: تاریخ تاسیس موزه ملی بوسنی به قرن هجدهم میلادی باز می گردد ولی در سال ۱۹۱۳ میلادی به شکل امروزی خود تبدیل و به تدریج گسترش یافت و شامل چهار بخش‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، تاریخ طبیعی و کتابخانه ای با بیش از سیصد هزار نسخه کتاب است.
صیاریچ با تاکید بر اهمیت تاریخ و تمدن ایران در جهان از برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات و تجارب موزه ملی بوسنی و هرزگوین با موزه های ایرانی استقبال کرد.
وی افزود: موزه ملی بوسنی و هرزگوین پس از چندین سال تعطیلی به علت خسارت‌های سنگین در جنگ بوسنی، در سال ۲۰۱۲ پس از گذشت ۱۲۴ سال از فعالیت هایش برای مدت سه سال تعطیل شد اما از سپتامبر ۲۰۱۵ دوباره درب های آن به روی عموم گشوده شد.
رئیس موزه ملی بوسنی و هرزگوین در این بازدید که با همراهی علی اصغر عامری رایزنی فرهنگی کشور مان انجام شد از برقراری ارتباط به منظور تبادل اطلاعات و تجارب موزه ملی با موزه های ایران استقبال کرد.
محمود حیدری سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین نیز در بازدید از موزه ملی بوسنی با اشاره به تجارب ایران در مرمت آثار باستانی و موزه داری گفت: ایران اسلامی به جهت اهمیت حفظ تمدن تاریخی خود اقدامات بسیار درخشانی در خصوص حفظ و مرمت آثار باستانی انجام داده و موزه های متعددی در ایران وجود دارند که موزه ملی بوسنی می تواند از تجربیات آنها بهره مند شود.
حیدری ضمن بازدید از فرش تاریخی دستباف ایران که در موزه ملی بوسنی هرزگوین به نمایش در آمده است با رئیس این موزه دیدار کرد.
سفیرکشورمان در این دیدار با اشاره به مشترکات تاریخی دو کشور گفت: اشتراک های فراوانی در عرصه فرهنگ، هنر، رسوم و ارزش های دینی و انسانی مردم دو کشور ایران و بوسنی را به هم نزدیک کرده و نقش فرهنگ همواره در روابط دو کشور برجسته بوده است.
حیدری افزود: موزه ها در جوامع بشری نقش حافظه تمدنی یک کشور را بر عهده دارند و مروج پدیده های تمدن و فرهنگ جامعه هستند و اشیاء به نمایش درآمده در آنها اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ یک ملت و کشور را به نسل های بعد ارائه می کند.
دکتر ماریچا فلیپوویچ کارشناس ارشد موزه ملی بوسنی و هرزگوین نیز در نمایش فرش های ایرانی ضمن معرفی فرش ایرانی به نمایش درآمده در بخش مردم شناسی موزه گفت: به مناسبت یکصدوسی مین سال تاسیس موزه ملی بوسنی بخش هایی از چند قطعه فرش تاریخی ایرانی متعلق به دوران صفویه و قرن هفدهم در بخش مردم شناسی موزه برای علاقه مندان به نمایش درآمده که با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان مواجه شده است.
شبد**۴۳۶**۹۱۲۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


نمایش فرش


ایران


بوسنی و هرزگوین