اخبار گردشگری

تخریب محوطه باستانی شهریئری مشگین شهر جای نگرانی دارد

به گزارش ایرنا ، آیت الله سیدحسن عاملی روز دوشنبه در بخشی از این نامه آورده است: محوطه ای با قابلیت تبدیل شدن به بزرگترین ‘سایت موزه’ ایران که در صورت تامین و تخصیص حدود ۱۰ میلیارد ریال در سال ، قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی را خواهد داشت ، در معرض تخریب قرار دارد.
وی افزوده است: با تاسف این بنا در طول ۱۰ سال از ۸۵ تا ۹۵ کمتر از ۲ میلیارد ریال اعتبار ملی و ۴۶۰ میلیون ریال اعتبار استانی گرفته ، رقمی که حتی کفاف هزینه نگهبانی آن را نیز نمی کند.
به نوشته امام جمعه اردبیل ، محوطه ‘شهر یئری’ مشگین شهر با وسعتی بالغ بر ۴۰۰ هکتار آثار ارزشمندی از هفت هزار سال تاریخ تحولات این سرزمین را در دل خود جای داده و اگر برای کاوش و پژوهش در آثار و نفایس پیشینیان اهتمامی نیست ، تدبیری بیندیشیم تا با صیانت از تطاول ایام ، دست کم به تعدی و تفریط هم متهم نشویم.
او افزوده است: در کمال حیرت و تاسف آثار متعدد تاریخی این منطقه که با تلاش پژوهشگران از طریق کاوش های باستان شناسی از دل خاک بیرون آمده اند بدلیل کمبود اعتبارات در معرض آسیب های محیطی قرار گرفته و موجبات نگرانی فرهنگ دوستان را فراهم کرده است.
آیت الله عاملی تشریح کرده است: سرزمین ایران از معدود مناطق جهان است که بسیاری از وقایع تاریخ ساز و نقاط عطف تحولات زندگی بشر در آن اتفاق افتاده او در گوشه و کنار این پهنه جغرافیایی مهم، به نسل ما رسیده و امروز در قالب محوطه های باستانی و آثار تاریخی طبقه بندی می شوند.
نماینده ولی فقیه در استان همچنین هنر ، فناوری ، نبوغ ، نوآوری ، ابتکار و خلاقیتی که در خلق و ایجاد این آثار بکار رفته را نشانگر احاطه و اشراف نیاکان هوشمند ما به وجوه گوناگون دانش و هنر بشری در طول تاریخ دانسته و افزوده است: ایران شاید یگانه کشور جهان باشد که از ۱۲ هزار سال پیش تاکنون از یک استمرار فرهنگی زنده ، پویا وخلاق سود برده و این جریان فرهنگی حداقل از سه هزار سال پیش بدون انقطاع ادامه داشته و با بهره گیری از ظرفیت های همین جریان فرهنگی است که نیاکان ما توانسته اند آثاری بدیع و یگانه در مقیاس جهانی برای ما به یادگار بگذارند.
وی تاکید کرده است: با توجه به ظرفیت عظیم این حوزه در باز آفرینی و استحکام هویت ملی ، توسعه همدلی و هم آوایی اقوام ایرانی ، تامین زمینه های رشد اقتصادی و افزایش ثروت ملی ایرانیان توجه ویژه به حفاظت و احیای یادگارهای تاریخی ، فرهنگی کشور بدیهی و ضروری است و باید به آنها پرداخته شود.
شهر یئری در ۶۰ کیلومتری غرب اردبیل ، هفت کیلومتری شمال شرقی لاهرود مشگین شهر در روستای پیرازمیان واقع شده‌ است.
محوطه باستانی شهر یئری با وسعت ۴۰۰ هکتار از مهم ترین مناطق باستانی ایران به شمار می رود که از سه قسمت معبد ، قلعه و قوشا تپه تشکیل شده است.
قدمت این محوطه بر اساس مستندات باستانی به دوران نو سنگی نسبت داده می شود که تا دوران آهن ۲ به صورت مستمر محل سکونت بشر بوده است.
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


امام جمعه اردبیل


شهر یئری