اخبار گردشگری

خانه نیما یوشیج خریداری می شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، سمیع الله حسینی مکارم شامگاه شنبه در آئین افتتاح خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد که با حضور جمعی از اصحاب قلم و اندیشه و شخصیت های فرهنگی و هنری برگزار شد، بر حفاظت و صیانت از میراث گرانقدر فرهنگی کشور، تاکید کرد و افزود: امشب خانه ۲ نویسنده و مولف موثر و جریان ساز در ادبیات مدرن پارسی افتتاح می شود؛ آن هم خانه ای که با نظر و نظارت جلال آل احمد و البته با درآمد نویسندگی ساخته شد.
وی تصریح کرد: جلال آل احمد برای ساخت این خانه سه هزار تومان را از دوستان خود قرض گرفت و هزار تومان از درآمد نویسندگی به دست آورد، به این ترتیب این خانه به تدریج ساخته شده است.

**خانه سیمین و جلال به ثبت ملی رسیده است
سرپرست شهردار تهران ادامه داد: این خانه در زمره معماری معاصر به شمار می رود و به عنوان یک اثر ملی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده همچنین خانه سیمین و جلال، نویسندگان و شاعران بسیاری را به خود دیده و تا زمان حیات جلال آل احمد و پس از آن، در زمان حیات سیمین دانشور محل رفت و آمد و گرد آمدن اهالی علم و ادب بوده است.
حسینی مکارم خاطرنشان کرد: در افتتاح خانه سیمین و جلال مهم تر از کالبد، تزئیات و چیدمان خانه، این موضوع مورد توجه قرار گرفته که ارزش های معنوی بازیابی شود و کارکرد خانه به عنوان محل رفت و آمد بزرگان ادبیات به آن بازگردد.
وی با بیان اینکه مجموعه های الحاقی و فضاهای خدماتی باتوجه به مبانی نظری و هم جواری با بنای تاریخی در نظر گرفته شده افزود: جلال آل احمد در سال های حیات خود یک کتابخانه و یک فضای پاتوق و گفت و گو ایجاد کرده بود که در مرمت هر ۲ بخش تلاش شده، ماهیت معماری و روح حاکم بر بافت، با همان حس و حال گذشته احیا شود.
سرپرست شهردار تهران با بیان اینکه اکنون پس از مرمت این بنا، زنده بودن این خانه به این است که زنده بودن جلال و سیمین در آن حفظ شود یادآور شد: جلال آل احمد اهل گپ و نشستن در پاتوق های نویسندگان بود و این خانه نیز یکی از پاتوق های گفت و گو است، از این رو در زمان حال نیز خانه سیمین و جلال باید پاتوقی باشد، برای همه کسانی که دغدغه ادبیات و شرایط اجتماعی و فرهنگی را دارند و می خواهند درباره آن گفت و گو کنند.
وی تاکید کرد: خرید و باز زنده سازی خانه سیمین و جلال بخشی از برنامه کلان و وظیفه شهرداری تهران بوده که طی آن بیش از آن که باید به عنوان یک مرکز اداری برای کشور شناخته شود، باید شخصیت فرهنگی خود را باز یابد. در ادامه نیز امیدوارم در آینده نزدیک خانه نیمایوشیج را در مجاورت خانه سیمین و جلال خریداری کنیم.

**شهر تهران به پایتخت ادبی تبدیل می شود
سرپرست شهرداری تهران با تاکید بر احیا و باززنده سازی خانه مشاهیر و نخبگان شهر تهران از جمله توران میرهادی، افزود: با این اقدام شهر تهران علاوه بر پایتخت اداری، به پایتخت ادبی، هنری و مرکز گفت و گوی فرهنگی تبدیل می شود.
وی، تهران را یکی از شهرهای تاریخی کشور دانست که به خاطر بدقوارگی در معماری و ساخت و ساز طی سال های گذشته، هویت تاریخی و فرهنگی آن در نگاه اولیه هویدا نیست؛ با توجه به اینکه حداقل در ۳۰۰ سال گذشته شهر تهران به لحاظ بناها، محوطه ها و رویدادهای مختلف یکی از شهرهای مهم تاریخی کشور بوده است.
سرپرست شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مهم ترین فایده باز زنده سازی خانه مشاهیر ادب و هنر را باید در جای دیگری جست؛ اکنون در زمانه ای که گاه عیب ها هنر شمرده می شوند و گاه غفلت ها ارزش تلقی می شوند احیای خانه بزرگان ادب و هنر به عنوان مراکز مطالعه، گفت و گو و رویدادهای فرهنگی، بار دیگر ارزش ادب و هنر را احیا کرده و کانون هایی برای احیای این ارزش ها فراهم می کند.
وی تاکید کرد: این راهی است که بزرگانی چون جلال و سیمین در شرایط دشوار اجتماعی و فرهنگی آزموده و به کار گرفته اند و البته برکات، نتایج و فوایدش هنوز پابرجا است.

** حاشیه هایی از مراسم افتتاحیه خانه موزه سیمین و جلال آل احمد در تهران

* آئین افتتاحیه خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد شب گذشته با حضور جمعی از مدیران حوزه فرهنگ و هنر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا؛ مراسم افتتاحیه خانه موزه سیمین و جلال به همت شهرداری تهران در حالی برگزار شد که مدیران شهری از جمله سمیع الله مکارم حسینی سرپرست شهرداری تهران، محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، جعفر رحمان زاده مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به سخنرانی پرداختند.

* مراسم در داخل کوچه منزل سیمین دانشور و جلال آل احمد به مدت حدود ۲ ساعت برگزار شد و پس از آن میهمانان با حضور در داخل خانه از بخش های مختلف خانه این دو نویسنده بزرگ دیدن کردند.

* مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در مراسم افتتاحیه این خانه گفت: خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد با کم ترین مداخله و تغییر فیزیکی مرمت شد و با جمع آوری آثار و اشیای متعلق به آنان بر آن بودیم تا روح و جان خانه را در خانه موزه بازآفرینی کنیم.
جعفر رحمان زاده اظهار کرد: مفتخریم در سال روز ولادت یکی از مفاخر ادبی این سرزمین، مرحومه سیمین دانشور این خانه موزه را که به او و همسرش جلال آل احمد، نویسنده توانا و روشنفکر تعلق دارد، بهره برداری کنیم.
وی یادآور شد: خانه سیمین و جلال محل حشر و نشر بسیاری از اصحاب شعر و ادب، دین و سیاست همچون مرحوم طالقانی، امام موسی صدر و نیمایوشیج بود.

* رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز در این مراسم گفت: شخصیت و زندگی جلال آل احمد زندگی یک نفر نیست، زندگی یک نسل است.
غلامعلی حدادعادل با تاکید بر اینکه کمتر زن و‌ شوهری پیدا می شود که مانند سیمین و‌ جلال صاحب قلم و نظر و چهره پرداز روزگار خود باشند، افزود: درباره جلال چندان در دوره ما صحبت نمی شود، اما حقیقت این است که شخصیت و زندگی جلال، زندگی یک نفر نیست، زندگی یک نسل است.
وی با بیان اینکه در زندگی جلال تجربه، پختگی و آشفتگی های فکری یک دوران قابل بررسی است، عنوان کرد: جلال از خانواده ای کاملا مذهبی بیرون آمد اما جذب حزب توده شد و پس از انشعاب از حزب توده دوباره با مذهب آشتی کرد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: علی رغم همه جاذبه ها و دافعه ها در صداقت، صمیمت، پاکی و شجاعت جلال آل احمد نمی توان تردید کرد.

*همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهرتهران نیز در این مراسم گفت: مهم ترین داشته های شهرتهران همین سیمین ها و جلال ها هستند که برای همیشه برای شهر و کشورشان افتخار آفرینی می کنند.
مهم ترین داشته های تهران همین سیمین ها و جلال ها هستند.
محمد جواد حق شناس با بیان اینکه این خانه یکی از سرمایه های شهر بود که به آغوش شهر بازگشت، گفت: مهم ترین داشته های این شهر همین سیمین ها و جلال ها هستند که برای همیشه برای شهر و کشورشان افتخار آفرینی می کنند.

* همچنین عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: در سال ۱۳۴۶ کانون نویسندگان در خانه سیمین و جلال شکل گرفت و در عین حال که پایگاه این کانون بود، سیمین دانشور بر حضور افرادی چون امام موسی صدر در این خانه تاکید می کرد.
احمد مسجد جامعی تاکید کرد: در واقع خانه سیمین و جلال به مرور مرجعیت پیدا کرد و تمام کسانی که وجه اشتراکشان مخالفت با نظام شاهنشاهی بود، در این خانه جمع می شدند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه آجر به آجر این خانه با عشق ساخته شده است، افزود: جلال در جریان ساخت این خانه عملا بنا می شود و‌ می گوید که در این شرایط زندگی با مردم را تجربه می کنم.
خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ توسط مرحوم جلال ال احمد و در زمانی که سیمین دانشور در حال سپری کردن دکتری در خارج از کشور بود و به کمک دوست جلال سرهنگ معینی ساخته شد.
عرصه ملک ۴۲۰ متر مربع و زیربنای آن در حدود ۲۲۰ متر مربع است که در ۲طبقه ساخته شده است.
وی ادامه داد: این بنا پس از فوت سیمین دانشور توسط شهرداری تملک و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران عملیات مرمت و بازسازی و تبدیل به خانه موزه را آغاز کرد.
عملیات مطالعات و مستند نگاری این خانه اواخر سال ۹۳ آغاز و همچنین عملیات مرمت و موزه آرایی آن به ترتیب در سال های ۹۴ و اواخر ۹۶ ادامه یافت.
با توجه به اهمیت این پروژه نوع مرمت به صورت سبکی(عین به عین) صورت گرفت تا حداقل مداخله در بنا صورت گیرد و تمامی اقدامات مرمتی جهت بالابردن مقاومت ساختمان صورت گرفت.
همچنین اعتبار پروژه از ردیف مرمت و بازسازی خانه های مشاهیر جز ردیف اعتباری مستمر شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران تامین شد.
تهرام/۷۲۴۳/ ۱۵۳۹

انتهای پیام /*


اجتماعی


خانه نیما


تهران


شهرداری