اخبار گردشگری

پیش‌بینی رشد چشمگیر گردشگری ایران

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران از پیش‌بینی رشد چشمگیر گردشگری ایران در ماه‌های آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در روزهایی که تمامی آمارها از روند رو به رشد گردشگری ایران حکایت دارد،‌ روزنامه گاردین در گزارشی که بخشی از آن به مصاحبه با «محمدعلی نجفی» اختصاص یافته، به بررسی شرایط جدید صنعت گردشگری ایران پرداخته است که پس از روی کار آمدن دولت جدید به ریاست «حسن روحانی» در ایران ایجاد شده است.

گاردین در ابتدای این گزارش با اشاره به کاهش گردشگران ایران پس از انقلاب و همچنین مساله هسته‌ای ایران که برای سال‌ها روابط با کشورهای غربی را تحت تاثیر خود قرار داده، به این نکته اشاره می‌کند که اقدامات رییس جمهور جدید ایران که تصویر جدیدی را از این کشور در ذهن جهانیان به وجود آورده، نقش بسزایی در رشد چشمگیر گردشگران ایران در ماه‌های اخیر داشته است.

گاردین در مصاحبه تلفنی با نجفی با اشاره به تاکید وی بر تسهیل قوانین صدور ویزای گردشگری ایران از قول رییس سازمان میراث فرهنگی می‌نویسد: «پیش‌بینی می‌کنم در دو تا سه ماه آتی تعداد گردشگران خارجی ایران رشد چشمگیری یابد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: گردشگران ایران از نگاه نجفی سه دسته هستند؛ دسته اول گردشگران کشورهایی که بدون نیاز به ویزا می‌توانند به ایران سفر کنند، دسته دوم گردشگران کشورهایی که بدون نیاز به ویزا در قالب تورهای مسافرتی می‌توانند به ایران سفر می‌کنند و دسته سوم گردشگران کشورهایی که برای آنها ویزای فرودگاهی صادر خواهد شد که در این میان گردشگران بیشتر کشورهای غربی در دسته دوم و سوم قرار می‌گیرند.

گاردین با اشاره به گزارشی به نقل از خبرگزاری ایسنا مبنی بر اینکه به‌غیر از گردشگران ۱۰ کشور (از جمله انگلیس، آمریکا‌، افغانستان‌ و پاکستان)، برای گردشگران سایر کشورها ویزای فرودگاهی صادر می‌شود، نوشت: نجفی در ماه سپتامبر به همراه رییس‌جمهور ایران سفری به نیویورک داشت که به نخستین گفت‌وگوی تلفنی بین روسای جمهور ایران و آمریکا پس از انقلاب ایران انجامید که امیدها برای حل مساله هسته‌ای ایران را تقویت کرد.

نجفی درباره سفرش به نیویورک به گاردین گفت: در آمریکا چند ملاقات خصوصی با تورگردانانی داشتم که بیشتر آنها ایرانی بودند و در گذشته تجربیاتی در زمینه سفر به ایران داشتند.

وی با اشاره به اینکه براساس گفته آژانس‌های مسافرتی در دو ماه گذشته تقاضا برای سفر به ایران رشد چشمگیری داشته، از میزبانی ایران از چهار میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۲ خبر داد که بیشتر آنها گردشگران مذهبی بوده‌اند که از کشورهای همسایه ایران از جمله پاکستان و عراق برای زیارت مکان‌های مذهبی ایران از جمله بارگاه امام‌رضا (ع) در مشهد به ایران سفر کرده‌اند.

رییس سازمان میراث فرهنگی همچنین با اشاره به این که آمار دقیقی از میزان ارزآوری صنعت گردشگری برای اقتصاد ایران در اختیار نیست، از ورود حدود دو میلیارد دلار ارز از طریق صنعت گردشگری به چرخه اقتصادی ایران در سال گذشته و همچنین هدفگذاری برای کسب درآمد ۱۰ میلیارد دلاری از این صنعت خبر داد.

او همچنین با اشاره به این نکته که بر اساس آمارهای جهانی چین بیشترین تعداد گردشگران را در جهان دارد، از اقدامات سفارت ایران در پکن برای مذاکره با مقامات صنعت گردشگری چین و دعوت از تعدادی از آنها برای سفر به ایران خبر داد.

نجفی در پایان مصاحبه تلفنی با گاردین،‌ گردشگران خارجی را سفیر حُسن نیت ایرانیان به مردمان دیگر کشورهای جهان دانست و تاکید کرد ایران کشوری امن است.

گاردین در ادامه گزارش خود درباره شرایط فعلی صنعت گردشگری ایران با اشاره به بهره بردن ایران از ۱۶ محوطه تاریخ ثبت شده در فهرست میراث جهان سازمان یونسکو که در یک بازه زمانی چند هزار ساله از تمدن ایران باستان تا قرن بیستم احداث شده‌اند، با اشاره به اینکه صنعت گردشگری ایران در سال‌های اخیر یکی از قربانیان تنش‌های سیاسی بین ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای بوده است، با استناد به سفر یک گردشگر آمریکایی به ایران به بخشی از اطلاعات موجود در وبلاگ‌ وی اشاره می‌کند.

این گردشگر آمریکایی ساکن نیویورک که «براندون استینتون» نام دارد، سال گذشته میلادی به ایران سفر کرد و پس از بازگشت به آمریکا نقشه‌ جاذبه‌های گردشگری ایران و تصاویر آنها را در وبلاگش و وبلاگی تحت عنوان «انسان‌های نیویورک» قرار داد. او در گزارشی از سفر خود از مهمان‌نوازی و برخورد خوب ایرانیان با گردشگران بسیار تعریف کرده است.

«آموس چاپل»، عکاس نیوزلندی نیز که سه‌بار به ایران سفر کرده است نیز می‌گوید: آن چیزی که در ایران مشاهده کردم بسیار متفاوت از آن چیزی بود که رسانه‌های غربی از ایران به تصویر می‌کشند. او می‌گوید در ابتدای سفر به ایران انتظار برخوردی خصمانه و خطرناک از سوی مردم ایران را داشته، اما آنچه که دیده مردمی بود که می‌توان آنها را سخاوتمندترین انسان‌های منطقه خاورمیانه لقب داد.

پیش‌بینی رشد چشمگیر گردشگری ایران

پیش‌بینی رشد چشمگیر گردشگری ایرانپیش‌بینی رشد چشمگیر گردشگری ایران